عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز با پایان عملیات عمرانی و رسیدن به نتیجه کار برخی از این فروشگاهها شاهدیم که دهها هزار متر به فضای کسب و کار افزوده میشود، اظهار کرد: امروز در حال گذر از جامعهای هستیم که قبلا فعالیتهای اقتصادیاش را به صورت رو در رو و در قالب خرید و فروش در فروشگاههای کوچک تجربه میکرد.
وی با بیان اینکه این نوع خرید و فروش علاوه بر معامله دوستی و رفاقت را به دنبال داشت، اظهار کرد: فروشگاههای محلهای بخشی از خاطرات شهری یک محله هستند و مالها و فروشگاههای تجاری بزرگ تهدیدی برای روابط نزدیک اجتماعی مردم هستند. این نگرانی وجود دارد که روابط شهری ما با یک قطع ارتباط جدی روبهرو شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با درخواست از اندیشمندان حوزه اجتماعی گفت: من از آنها میخواهم که مطالعه کنند که ما در حال حرکت به کدام سمت هستیم.
حقشناش با بیان اینکه از مرکز مطالعات شهری خواستهام تا آثار و تبعات پدیده فروشگاههای تجاری بزرگ را به صورت جدی مطالعه کنند خاطر نشان کرد: یک مرکز تجاری بزرگ که قرار است در شمال غرب تهران فعال شود، به تنهایی چند ده هزار متر را وارد عرصه تجاری میکند و این کار قطعا دارای آثار و تبعات است.
عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تصمیم این کار در گذشته گرفته شده اظهار کرد: اگر چه پیوستهای فرهنگی و اجتماعی آن نادیده گرفته شده بود، اما امیدوارم حداقل بتوانیم به فکر تبعات فرهنگی و اقتصادی آن که میتواند سبب بیکاری بخشی از افراد جامعه شود باشیم.
وی خاطر نشان کرد: مالها تبعات خاص شهری هم دارند، زیرا وقتی یک فروشگاه بزرگ در یک منطقه فعال میشود آثار ترافیکی خود را دارد و ممکن است گرههای ترافیکی خاصی به دنبال داشته باشد که متأسفانه پیوستهای فرهنگی و اجتماعی در این موارد در بیشتر مواقع نادیده گرفته شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تجربه فروشگاههای بزرگ به طور کامل قابل انتقال به ایران نیست، گفت: پشتوانه فرهنگی که ما به عنوان یک ایرانی مسلمان و یک انسان شرقی داریم با آن چه که در کشورهای غربی رخ میدهد متفاوت است.
حق شناس تصریح کرد: مدیریت شهری باید به تمام جوانب مسئله توجه کند و نمیتواند از یک طرف به ایجاد یک مجتمع بزرگ توجه کند ولی به یک مغازه کوچک که در یک محله مسئولیت یک خانواده را به عهده دارد بیتوجه باشد.
انتهای پیام /