سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد؛

سلیقه‌ای که به مذاق بهره برداران جنگل خوش نیامد

اجرای سلیقه‌ای و فرا قانونی طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل علی رغم مزایای فراوان، مشکلاتی را برای بهره برداران قدیمی و صنایع مرتبط ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سال ۹۶ بود که مجلس شورای اسلامی برای نجات جنگل‌ های کشور طرح تنفس را با هدف جلوگیری از بهره برداری تجاری تصویب کرد.   

حجتی کارشناس منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه حفظ فیزیکی جنگل‌‌ها به لحاظ کمی و کیفی از مزایا واهداف اصلی طرح تنفس یا دوره گذار است ، گفت: این طرح می‌‌تواند منجر به حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری منحصر به فرد این خطه از کشور شود.

به شماره افتادن نفس روستاییان با طرح تنفس جنگل

طرح تنفس جنگل که قرار بود نفسی دوباره به طبیعت بدهد نفس عده‌‌ای دیگر را به شماره انداخت.

رجبی دهیار روستای چورت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌ گوید: ۹۰ درصد از جوانان محل با شروع اجرای طرح تنفس جنگل بیکار شدند.

مرضیه خانم روستایی است که به بیکاری دو، سه ماهه همسرش اشاره می‌‌کند و می‌گوید:  الان دیگر چیزی جز قسط نداریم.

کربلایی محمد از قدیمی‌ های روستا هم ادامه می‌دهد: افرادی که در روستا وام گرفتند، تراکتور، کامیون و اره موتور خریدند و به نوعی تو کار جنگل مشغول بودند و امرار معاش می‌‌کردند، حالا دیگر بیکار شدند.

بهره برداران قدیمی هم که جنگل تنها منبع رزق و روزیشان بود، حالا فقط یک خواسته دارند.

قاسمی یکی از بهره برداران جنگل است که می‌‌گوید: درختانی را که باد و بوران سبب شکستگی و رها شدن آن در جنگل شد به شرکت‌ها بدهند تا صنایع چوب و کاغذ در مازندران رونق داشته باشد.

رعایت اصول فنی لازمه برداشت چوب از جنگل

کارشناسان با برداشت درختان شکسته و افتاده از جنگل با رعایت اصول فنی موافق هستند.

امینی کارشناس امور جنگل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  به رعایت اصول فنی در بهره برداری از درختان شکسته و افتاده در جنگل اشاره کرد و گفت:  ۲۵ درصد از این چوب‌ ها باید با پراکنش مناسب برای خوراک اکوسیستمی در جنگل نگهداری شود.

وی افزود: مابقی چوب‌ها به شرط رعایت اصول فنی یعنی کوبیده خاک نشود ، جنگل آتش نگیرد و صدمات دیگری زده نشود، ایرادی ندارد می توان بهره برداری کرد.

البته مسئولان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با هر نوع برداشت چوب از جنگل مخالف هستند و معتقدند: هیچ گونه درخت شکسته و افتاده برای افراد، شرکت یا مجری نباید در نظر گرفته شود اما این در حالی است که بر اساس مصوبه طرح تنفس جنگل اجازه برداشت درختان شکسته و افتاده صادر شد.

علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه طرح تنفس جنگل فراقانونی و سلیقه‌ ای عمل می‌‌کند، گفت: اجرای طرح به این صورت به صلاح جنگل نشینان ، اشتغال و تولید داخل نیست.

فرجام طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل

در طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل‌ ها تا ۳ سال کسی اجازه برداشت چوب از جنگل را ندارد، طرحی که باید دید سرنوشت آن پس از پایان این ممنوعیت چه خواهد شد.

شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به اجرای طرح جایگزین از سال سوم برنامه اشاره کرد و افزود: پیش بینی شد که وزارت جهاد کشاورزی یک طرح فنی ، اقتصادی و اجتماعی را با توجه به مشکلات جنگل نشینان ، تخریبی که در جنگل وجود دارد و با بهره گیری از کارشناسان زبده  در حوزه‌‌های جنگلی تهیه کند و در دولت به تصویب برساند.

احیای جنگل‌ های هیرکانی شمال کشور با طرح  تنفس

با اجرای طرح تنفس جنگل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌ های جنگلی مازندران احیا می‌‌شود.

حفظ آب و خاک ، بهبود معیشت جوامع محلی و افزایش بهره وری در منابع طبیعی از آثار مهم طرح مدیریت جامع حوزه‌ های آبخیز که قرار است با مشارکت تشکل‌ ها و سازمان‌ های مردم نهاد از سال سوم طرح تنفس جنگل اجرایی شود.  

گزارش از مهسا اسبویی زنگیانی

انتهای پیام/ م

برچسب ها: کشاورزان ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.