به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، موزه تاریخ مکانی است که کودکان و نوجوانان می توانند میزان آگاهی و دانش تاریخی خود را بالا ببرند این موزه با معماری حلزونی شکل، تونل و دالانهای تنگ و تاریک محیطی پررمز و راز را برای کودکان و نوجوانان فراهم می کند تا نسبت به تاریخ و موضوعات تاریخی شناخت پیدا کنند.
*پیشینه موزه تاریخ
حسن اشرف اسلامی موزه دار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بااشاره به اینکه نزدیک به 835 مرکز فرهنگی هنری کانون( کتابخانه)شامل مراکز ثابت، سیار شهری و روستایی در ایران وجود دارد گفت:بعدها باتصمیم گیری های صورت گرفته این کتابخانه ها به مقر و مراکزی برای انجام بیش از 42 نوع فعالیت فرهنگی از جمله سفال، نجوم وزیست شناسی و غیره تبدیل می شود.
وی با بیان اینکه این مرکز از 13 رجب سال 1365 همزمان با ولادت امام علی(ع) فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده افزود: در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی،موزه تاریخ فعالیتش را در موضوعات تاریخ اسلام و معرفی آیین حج در سالهای اولیه تاسیس آ؛از کرد و در ادامه به ادوار و زمینه های تاریخی اسلام پرداخت و در حال حاضر نیز بحث زندگی 150 سال پیش گذشتگان با محوریت فردی به نام میرزا حسن عکاس باشی ارائه می شود.
*مکانی برای عبرت آموزی
موزه دار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: شمای کلی از زندگی فرد موفقی به نام میرزا حسن عکاس باشی در این موزه به کودکان و نوجوانان ارائه می شود به گونه ای که دانش آموزان با این شخصیت ارتباط برقرار کرده و همذات پنداری می کنند.
وی اظهار داشت: ما در این موزه به دنبال آشتی دادن دانش آموزان با تاریخ هستیم به گونه ای که کودکان و نوجوانان بتوانند با گذشته خود ارتباط برقرار کرده و از وقایع تاریخ و عملکرد آدمیان عبرت بگیرند.
*دانش آموزان زندگی گذشتگان را تجربه می کنند
موزه دار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه شعر معروف سعدی دیگران کاشتند و ما خوردیم ما بکاریم دیگران بخورند محور اصلی موضوعات تاریخی این مرکز است خاطر نشان کرد: بر این اساس دانش آموزان با نحوه زندگی گذشتگان آشنا شده و درمی یابند که آسایش امروز آنها محصول تلاش پیشینیان است از این روز خود را برای تلاش بیشتر و کسب دانش آماده می کنند تا آیندگان نیز از تلاشهای آنان بهره ببرند.
*مجلس پر رمز و راز برای دانش آموزان
دانش آموزان پس از مدتی انتظار و با ورود به دالانهای تنگ و باریک از فضای پرجنب و جوش شهری جدا شده و با دنیای نیاکان خود آشنا می شوند.
اشرف اسلامی در تشریح مراحل بازدید از این مرکز گفت: دانش آموزان مقطع چهارم دبستان تا دوم راهنمایی به صورت گروهی با عبور از تونل زمان از بخشهای مختلف خانه های قدیم دیدن کرده و با سیر زندگی انسان از دوران غارنشینی تا عصر معاصر آشنا شده و از سالنهای مختلف آن به نام سفینه تاریخ مکتبخانه گنجینه تاریخ شناسی بازدید می کنند.
اشرف اسلامی سالن سفینه تاریخ را از بخش های دیدنی موزه اعلام کرد و گفت: دانش آموزان به کمک توضیحات مربی و پخش اسلاید با تاریخچه پیدایش جهان و کره زمین همچنین آغاز حیات وسیر تکامل آن بر روی زمین آشنا می شوند.
وی مشخصه اصلی این موزه را جلب مخاطب با به کارگیری ساز و کارهایی جهت ایجاد شور و نشاط عنوان کرد و یادآور شد،بخشهای مختلف و فضاسازی مناسب آن باعث شده این موزه به طور متوالی دو جایزه به لحاظ اجرا و مخاطب شناسی کسب کند.
*شهرداری پیگیری کند
موزه دار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: جانمایی نامناسب ایستگاه اتوبوس و دیگر المانها باعث شده موزه در معرض دید عموم نباشد از این روز جذب مخاطب و جلب بازدید کننده را با مشکل مواجه می کند.
وی در خواست کرد: شهرداری تمهیداتی برای جابجایی ایستگاه اتوبوس و مخازن مکانیزه زباله از مقابل موزه انجام بدهد.
گفتنی است،بازدید از موزه به صورت گروه های 50 نفره دانش آموزان با تعیین وقت قبلی (همه روزه به جز پنج شنبه و جمعه ها) امکان پذیر است.
همچنین موزه تاریخ پذیرای سایر علاقمندان از جمله پژوهشگران و دانشجویانی است که می توانند از کتابخانه این مرکز استفاده کنند./ز