سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون درمان وزارت بهداشت مطرح کرد؛

تهیه فهرست لوازم پزشکی با قابلیت بازفرآوری/ تجهیزات پزشکی قابل فرآوری مجدد، استریل می‌شوند

جان بابایی گفت: وزارت بهداشت فهرستی از تجهیزات پزشکی که قابلیت استفاده مجدد را دارند، اعلام کرده است.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص دستورالعمل فرآوری مجدد ایمن وسایل پزشکی گفت: استفاده مجدد از وسایل پزشکی چندبار مصرف در بیمارستان  ها، اقدامی است که از سال‌ها قبل در بیمارستان‌های اروپا و آمریکا هم انجام می‌شود.

وی افزود: تجهیزات پزشکی قابل فرآوری مجدد با استفاده از مواد ضدعفونی کننده، اتیلن اکساید و پلاسما استریل شده و قابلیت استفاده مجدد دارد و جای نگرانی نیست.

 جان بابایی با بیان اینکه استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی بیمارستانی که با مواد ضدعفونی کننده استریل شده است، خطری برای سلامت بیمار ندارد، تصریح کرد: روش فرآوری مجدد وسایل پزشکی در دنیا مرسوم شده است، تا جایی که شرکت‌های بینابینی مانند شرکت‌های ثالثیه با هدف فرآوری مجدد وسایل پزشکی تاسیس شده و لوازم و تجهیزات پزشکی را استریل کرده یا اینکه اجزای تجهیزات پزشکی را باز و استریل می‌کنند و دوباره مورد مصرف قرار می‌دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه این روش کاملا استاندارد بوده و مورد تایید کمیته‌های کنترل عفونت قرار دارد، گفت: بعضی از وسایلی که در جراحی‌های حساس چشم به کار می‌رود، یا وسایل بیهوشی و سایر جراحی ها، با روش فرآوری مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛  تاکنون هیچگونه مشکلی برای سلامت بیمار ایجاد نکرده است، چراکه این روش مرجع بین المللی دارد و صرفا مخصوص ایران نیست.

 جان بابایی تاکید کرد: کشور‌های اروپایی و آمریکایی که خود تولیدکننده تجهیزات پزشکی  هستند؛ در بیمارستان‌ها از لوازم پزشکی با قابلیت استفاده مجدد  بهره می‌برند و اینگونه نیست که این تجهیزات فقط یکبار مصرف باشند، چراکه مقرون به صرفه نیست.

وی  تاکید کرد: وزارت بهداشت لیستی از تجهیزات پزشکی را که قابلیت استفاده مجدد  را دارند،  ابلاغ کرده است و وسایل خارج از لیست نباید  دوباره مصرف شوند.

انتهای پیام/

استفاده مجدد از تجهیزات بیمارستان مانعی ندارد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.