سازمان اف بی آی سال گذشته میلادی 63 گزارش مربوط به تعرض جنسی در داخل هواپیماها را بررسی کرد و این بررسی نشان داد این رقم با 66 درصد افزایش در مقایسه با سال 2014 که 38 مورد آزار جنسی گزارش شده بود، همراه بوده است.
در گزارش اف بی آی آمده است شاید علت افزایش آمار این باشد که مردم بیشتری این روزها به خود جرأت می دهند درباره اینگونه جنایات صحبت کنند؛ اما با این وجود آخرین آمار ارائه شده احتمالا نشاندهنده بخشی از این حوادث است؛ زیرا قربانیان آزار جنسی به طور معمول این مسئله را پیگیری نمیکنند. حتی اگر آنها این مسئله را پیگیری هم کنند، هیچ آژانسی وجود ندارد که به طور جامع به بررسی این گزارشها بپردازد.
در آخرین نمونه این گزارشها آمده است که هفته گذشته پسر «چارلی بیکر»، فرماندار ماساچوست به آزار جنسی یک زن مسافر در طول پرواز هواپیمایی «جت بلو» از واشنگتن به بوستون متهم شده است. پلیس در حال حاضر مشغول بررسی این پرونده است و پسر فرماندار هم به طور مکرر این اتهامات را تکذیب می کند.
تحقیقات انجام شده بوسیله «اتحادیه انجمن مهمانداران هواپیما» نشان می دهد که قربانیان اینگونه آزارهای جنسی فقط مسافران نیستند، مهماندارهای هواپیماها هم بارها قربانی اینگونه حملات شده اند. بر اساس این تحقیقات، بیش از دو سوم مهماندارهای هواپیماهای خطوط هوایی آمریکا در طول پرواز یکبار مورد آزار جنسی قرار گرفته اند!
با این وجود، برخی سیاستمداران در تلاشند که این مسئله را حل کنند. به عنوان مثال قانون «توقف تعرض های جنسیِ در حال پرواز» در سال 2017 بوسیله سناتور «رابرت کیسی جونیور» ارائه شد و مورد حمایت تعدادی از سناتورهای دموکرات دیگر هم قرار گرفت. بر اساس این قانون، همه کارکنان داخل هواپیما در آسمان آمریکا باید نحوه برخورد با یک تعرض جنسی را بیاموزند.
دیوید رودسکی در ادامه افزود: وقوع یک حمله جنسی در داخل هواپیما یک جنایت فدرال محسوب می شود و سازمان اف بی آی در حال حاضر فقط از برخی از این جنایات مطلع است.
«پاول هادسون»، رئیس یک سازمان تأمین کننده خطوط هوایی در این خصوص گفت: گزارش کردن اینگونه حملات به هیچ وجه ساده نیست. یکی از بزرگترین مشکلات این مسئله این است که برای گزارش آزار و اذیت جنسی باید چهار یا پنج مرحله را طی کرد. اگر در داخل هواپیما باشید، نمی توانید با 911 تماس بگیرد. باید به مهماندار هواپیما بگویید که او هم باید این مسئله را به گوش خلبان برساند. پس از آن هم خلبان باید ناظران زمینی را در جریان این جنایت بگذارد. در نهایت هم مشخص نیست که گزارش شما به گوش اف بی آی برسد یا نه.
یکی از قربانیان آزار جنسی در داخل هواپیما در این خصوص گفت: «خطوط هوایی همیشه نمی تواند مانع از وقوع اینگونه جنایات شود؛ اما دست کم می تواند یک عامل بازدارنده ایجاد کرد. اگر افراد بدانند که انجام چنین کاری جرم است و عواقبی به دنبال دارد، کمتر به انجام چنین کارهایی می پردازند. این پیام می تواند به همان صورتی که مهمانداران نحوه استفاده از ماسک اکسیژن را توضیح می دهند، در اختیار مسافران قرار گیرد.»
وی در ادامه افزود: من به سرعت جزئیات این تعرض جنسی را در اختیار مهمانداران پرواز خطوط هوایی دلتا قرار دادم. آنها نمی دانستند باید چه کار کنند و فقط از من خواستند که سر جایم بنشینم. مهمانداران حتی با یک مسافر دیگر صحبت کردند که جایش را در ازای دریافت پاداش با من عوض کند.
این زن در ادامه گفت: خطوط هوایی دلتا یک ماه بعد با من تماس گرفت و به من پیشنهاد پروازهای رایگان را داد تا بتواند اندکی از خشم و ناراحتی من بکاهد.
گزارشها حاکی از آن است که این زن در نهایت در سال جاری میلادی از خطوط هوایی دلتا شکایت کرد. سخنگوی شرکت دلتا در واکنش به این مسئله گفت: «کارکنان خطوط هوایی دلتا برای واکنش به آزار و اذیت های جنسی مسافران آموزش دیده اند و به هرگونه گزارش آزار و اذیت جنسی به طور جدی پاسخ می دهند؛ زیرا امنیت مشتریان ما اولویت ماست.»
انتهای پیام/