سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد:

فضای اسلامی بر دانشگاه های کشور حاکم است

کلانتری با تاکید بر کار فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: فضای حاکم در دانشگاه‌های کشور مبتنی بر فعالیت‌های فرهنگی اسلامی است.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری مراسم ابلاغ و تبیین سند جامع فرهنگی و دانشجویی در خصوص اهمیت دانشگاه در نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار کرد: اهمیت دانشگاه اهمیتی بی‌بدیل در کشور است.

کلانتری افزود: نسل آینده کشور در دست دانشگاه است و مدیران آینده درون  این فضا تربیت می‌شوند؛  قوه فکر و مدیریت، همه از  دانشگاه به سرانجام می رسد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهداف کارکرد دانشگاه‌ها در دنیای امروز گفت: دانشگاه‌ها با سه هدف در سراسر دنیا ایجاد می‌شود اول تولید علم که هدف از تاسیس دانشگاه است، دوم آموزش و ترویج علم و سوم پرورش انسان‌های عالم و کاردان  که  در نظام جمهوری اسلامی هم همین اهداف دنبال می‌شود.

وی با اشاره به انگشت شمار بودن دانشگاه ها پیش از انقلاب و تحصیل  ۲۰۰ هزار  دانشجو در حال تحصیل بودند اشاره کرد: در طی این چهل سال به مراتب تعداد دانشگاه ها افزایش یافته و در حال حاضر 4 میلیون و 500 هزار دانشجو در حال تحصیل در کشور داریم و میلیون ها نفر نیز فارغ التحصیل شدند.

فضای حاکم بر دانشگاه ما فضای  اسلامی و دینی است

کلانتری با اشاره به تفاوت‌های فضای حاکم بر دانشگاه‌های غرب و ایران اسلامی گفت: باید دید که فضای حاکم بر دانشگاه ما اسلامی و دینی است یا رویکرد ضد ارزش و ضد اخلاقی دارد فضای دانشگاه هر طور باشد روی سه هدف نامبرده تاثیر می‌گذارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر تاثیر امام و اندیشه‌های ایشان بر دانشگاه های کشور بیان کرد: حضرت امام برای دانشگاه‌ها تعبیراتی چون دانشگاه انسان ساز به کار می‌بردند که این نشان از اهمیت دانشگاه و کار فرهنگی در دانشگاه‌هاست.

کلانتری افزود:‌ کار تولید علم در تمام دانشگاه‌ها انجام می‌شود و  آنچه که تغییر در میان دانشگاه‌ها محسوب می شود فضای حاکم بر دانشگاه‌هاست که تفاوت میان دانشگاه‌ها طاغوت و تراز اسلامی اینجا مشخص می‌شود.

وی افزود: اگر فضای حاکم بر دانشگاه ما سکولار باشد علم و آموزش و به طبع آن خروجی دانشگاه سکولار می‌شود این همان چیزی است که در دانشگاه‌ها و آموزش غربی اتفاق می‌افتد و علمی تولید می‌شود که در خدمت بسیاری از جنایت بزرگ تاریخ قرار می‌گیرد.

کلانتری با اشاره به اینکه اگر فضای الهی و معنوی بر دانشگاه حاکم باشد علم تولیدی یک علم الهی است افزود: عالم خروجی این دانشگاه‌ها یک عالم مقتدر و باانگیزه در خدمت اهداف کشور ماست که تفاوت‌ها در همین جا معین می‌شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه در توضیح کار فرهنگی در دانشگاه گفت: کار فرهنگی در دانشگاه یعنی ساختن فضا و ایجاد بستر مناسب برای تولید علم و عملا کار فرهنگی در جمهوری اسلامی است و عملا کار فرهنگی در جمهوری اسلامی باید برآمده از دین و ارزش‌های اسلامی و انقلابی باشد.

وی با تاکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان بارها و بارها این تعبیر را به کار برده اند که فرهنگ همچون اکسیژن در هواست و فرهنگ یعنی بستر لازم برای تمام فعالیت‌هایی که در کشور اجرا می‌شود.

کلانتری با اشاره به اینکه  اگر بخواهیم کار فرهنگی در دانشگاه به موفقیت و تاثیر گذاری برسد باید  ویژگی هایی داشته باشد افزود:کار فرهنگی باید با برنامه‌ریزی و دقیق انجام شود و متناسب با فضای دانشگاه باید توسط فردی اجرا شود که کاردان و با انگیزه است؛ اگراجرا کننده  برنامه فرهنگی فرد معتقد و با انگیزه ای نباشد کار به سر انجام نمی رسد.

آفت کار فرهنگی تلفیق آن  با مسائل سیاسی است

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد بیان کرد: یکی از آفات در اجرای کار فرهنگی در دانشگاه، درگیرکردن برنامه با مسائل سیاسی و  با سیاست بازان است.

در ادامه نصیری مدیر کل فرهنگی و اجرایی دانشگاه آزاد در خصوص مفاد سند جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اظهار کرد : برنامه سند جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اسنادی چون سند جامع علمی کشور و سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 تنظیم شده است  و از تابستان سال 97 قابل اجراست .

مدیر کل فرهنگی و اجرایی دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: اهداف و ماموریت‌ها در این سند به صورت شفاف ذکر شده و چشم انداز‌های فرهنگی و دانشجویی و محور‌های ۱۰ گانه در آن وجود دارد سال ۹۷ سال شروع عملیاتی این سند است و همه فعالیت‌های فرهنگی بر محور این سند خواهد بود بودجه‌ها نیز براساس همین سند تخصیص پیداکرده است.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.