سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش ترامپ برای نمایش دست بالای آمریکا در نشست با کره شمالی

رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف ادعاهایش پس از نشست سنگاپور، احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات با کره شمالی را دور از تصور ندانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد احتمال دارد توافق با کره شمالی محقق نشود. این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا پیشتر مدعی شده بود که توافق او با کره شمالی به تهدیدات هسته‌ای پیونگ یانگ پایان داده است.

ترامپ یک روز پس از انتشار گزارشات مربوط به افزایش غنی‌سازی اورانیوم در سایت‌های سری پیونگ‌یانگ در مصاحبه‌ای درباره اینکه آیا او به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعتماد دارد یا خیر گفت: «توانستم با کیم تعامل خوبی برقرار کنم تا وعده‌های خود برای توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی را عملی کند».

ترامپ افزود: «من توافقی با او صورت دادم، ما با هم دست دادیم و کاملا باور دارم که او نیز رفتار صادقانه‌ای داشت. با این حال این امر محتمل است. من در توافق‌های بسیاری بودم  که ممکن است طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند. این امر ممکن است».

گاردین در این گزارش یادآور شد که سخنان اخیر ترامپ با ادعاهای او پس از بازگشت از نشست سنگاپور و دیدار با رهبر کره شمالی در تعارض بود. در آن زمان ترامپ مدعی شد که کره شمالی به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود پایان داده است.

رئیس جمهورآمریکا در پیامی توئیتری در 13 ژوئن اعلام کرد: «یک سفر طولانی بود ولی همه می‌توانند نسبت به روزی که من به ریاست جمهوری رسیدم احساس امنیت بیشتری کنند».

ترامپ در ادامه اعلام کرده بود: دیگر تهدیدی از سوی کره شمالی وجود ندارد. نشست با کیم جونگ اون تجربه‌ای جالب و بسیار مثبت بود. کره شمالی پتانسیل بالایی برای آینده دارد.

ترامپ در ادامه مصاحبه خود با فاکس بیزنس به دنبال آن بود تا بهای مربوط  به توافق با کره شمالی را کمتر از حد واقعی نشان دهد و تلاش کرد تا تصویری را ایجاد کند که آمریکا مذاکرات با کره شمالی را بدون از دست دادن هیچ امتیازی شکل داده است. ترامپ در این باره تاکید کرد: «ما هیچ امتیازی به آنها ندادیم. به آن فکر کنید. واقعا وقتی به این موضوع فکر می‌کنید تصور می‌کنید من در آن نشست چه کار کردم. نشریات اعلام کردند ترامپ رفت. من به سنگاپور رفتم ما نشستی را برگزار کردیم و هیچ امتیازی به آنها ندادیم».

اما در واقعیت ترامپ با توقف مانورهای نظامی مشترک با کره جنوبی پس از نشست سنگاپور موافقت کرد. مانورهای که پیشتر به عنوان عامل بازدارنده کره شمالی معرفی می شد. ترامپ در این مصاحبه با اشاره به این مانورها به عنوان «بازی جنگی» آنها را بسیار هزینه‌بر خواند. رئیس جمهور آمریکا گفت: آنها هر شش ماه یکبار اقدام به پرتاب بمب به جاهای مختلف می‌کردند و به طرز ناباورانه‌ای این مانورها هزینه بر بود. این کار بسیار احمقانه بود.

 واشنگتن پست و ان بی سی نیوز اخیرا گزارش دادند کره شمالی در تلاش برای پنهان نگه داشتن اقدامات هسته‌ای خود است. همچنین اوایل هفته یک گروه نظارتی از سایت 38 نورث اعلام کرد که این کشور پیشرفت‌های سریعی در راکتور هسته‌ای خود شکل داده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا پیشتر مدعی شد که ترامپ بازیچه دست رهبر کره شمالی نشده و کاملا از الگوهای رفتاری کره شمالی در دهه‌ها مذاکره با آمریکا مطلع است. بولتون اذعان کرد: «کاملا می‌دانیم که ریسکی که از این مذاکره ممکن است متوجه آمریکا باشد این است که آنها با استفاده از مذاکرات  ممکن است زمان ادامه برنامه‌های تسلیحات بیولوژیکی، شیمیایی، هسته‌ای و موشک‌های بالستیک  خود را افزایش دهند».

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.