سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرمت پل آجری پونل در رضوانشهر

پل آجری پونل در رضوانشهر مرمت می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ولی جهانی معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: پل آجری پونل یکی از آثار  ملی  وشاخص شهرستان رضوانشهر مرمت می‌شود.

وی افزود: این پل بر روی رودخانه شفارود در مسیر شاهراه عباسی واقع شده و در زمان شاه عباس صفوی، همزمان با ساخت جاده شاه عباسی ساخته شده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: مرمت و ساماندهی این پل یکی از اهداف اصلی میراث فرهنگی و با جدیت در حال انجام است.

ولی جهانی افزود: پل پونل ۳۰ متر طول، ۶۰/۳ متر پهنا (با احتساب جان پناه‌ها) یک دهانه بزرگ با طاق جناغی به عرض ۱۰ متر داردودر طرفین طاق و بر روی پاکار آن، دو ستون نمای مخروطی شکل و در بدنه شمال پل، دو طاق‌نما با طاق جناغی است و ضخامت طاق اصلی در پایین و بالا یک متر وسطح گذر پل از میانه به طرفین دارای شیب است وارتفاع دهانه طاق پل از کف رودخانه ۷.۴۰ متر است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: مصالح به کار رفته در پل پونل شامل آجر‌های قرمزرنگ به طول ۱۸.۵، عرض ۱۰ و ارتفاع ۵ سانتی‌متر؛ قلوه سنگ رودخانه، گچ در قسمت طاق و ملاط ساروج در قسمت پایه پل است.

وی تصریح کرد: این پل درسال ۱۳۷۵به شماره ۱۷۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / ق

ترمیم پل  آجری پونل  یکی از آثار ملی رضوانشهر


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.