سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترزا می خواستار باقی ماندن در نظام اشتراک اطلاعات امنیتی اتحادیه اروپا

نخست‌وزیر انگلیس خطاب به سران کشورهای اروپایی گفت اشتراک اطلاعات امنیتی با لندن، به نفع همه خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، ترزا می، نخست وزیر انگلیس، به سران کشورهای اتحادیه اروپا هشدار داده است با اجازه دادن به کمیسیون اروپا در محدود کردن همکاری‌های امنیتی با انگلیس پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، امنیت شهروندان خود را به خطر نیاندازند.

ترزا می که اکنون برای پیش بردن مذاکرات برکسیت در بروکسل به سر می‌برد، به سران کشورهای اروپایی هشدار داده است. وی ادعا کرده است کمیسیون اروپا می‌خواهد از حصول توافق امنیتی جدید بین انگلیس و اتحادیه اروپا خودداری کند.

نخست وزیر انگلیس از سران کشورهای اروپایی درخواست کرد نظر کمیسیون اروپا را کنار بگذارند و اجازه دهند اطلاعات امنیتی بین اتحادیه اروپا و انگلیس به اشتراک گذاشته شود. وی گفت این مسئله «به نفع همه ماست.»

مقامات بلندپایه انگلیس به دلیل انعطاف ناپذیری کمیسیون اروپا در بحث ارائه دسترسی به لندن به پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعات مربوط به مظنونین تروریستی خشمگین شده اند.

می روز پنجشنبه به سران کشورهای اروپایی گفت: «توانایی جمعی ما برای شناسایی شبکه‌های تروریستی در سراسر اروپا و اعمال عدالت درباره مسئولان حملات تروریستی کاهش خواهد یافت. من به دنبال این نیستم و باور ندارم شما نیز چنین قصدی داشته باشید.»

وی افزود: «هنگامی که جلسه‌ای با حضور 27 کشور تشکیل می‌دهید، می‌خواهم منافع و امنیت شهروندان خود و کشور من را در نظر بگیرید و به مذاکره‌کننده‌هایتان این قابلیت را بدهید تا بتوانیم به این هدف مهم دست یابیم.»

انگلیس در حال حاضر، عضو نظام اطلاعاتی شنگن است که به کشورهای اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد اطلاعات خود درباره افراد جنایت‌کار، افراد تحت تعقیب و افراد گمشده را به اشتراک بگذارند.

پلیس انگلیس همچنین به سامانه اطلاعاتی پرونده‌های جنایی اتحادیه اروپا دسترسی دارد و می‌تواند دریابد آیا مظنونین در کشور دیگری نیز مرتکب جرم شده اند یا خیر. مقامات انگلیس همچنین امیدوارند بتوانند برای کسب دسترسی به سامانه «پروم» که پایگاه داده دی‌ان‌ای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، با اروپا وارد مذاکره شوند.

مذاکره‌کنندگان اروپایی برکسیت تاکنون بر پایان بخشیدن به دسترسی انگلیس به این اطلاعات پس از خروج لندن از چارچوب قضایی اتحادیه اروپا اصرار ورزیده اند.

یک مقام بلندپایه اروپایی در این‌باره گفت: «پیش‌شرط حصول یک توافق امنیتی باید این باشد که انگلیس پیامد تصمیمات خود را بپذیرد.»

وی افزود: «ما به دنبال ایجاد خلأ امنیتی نیستیم. در صورتی که این خلأ ایجاد شود، از جانب برکسیت بوده است نه از جانب اتحادیه اروپا. به نظر ما، انگلیس می‌خواهد به جای پذیرفتن پیامدهای خروج از اتحادیه، مسئولیت عواقب تصمیم‌های خود را به دوش اتحادیه اروپا بیاندازد.»

حال، به نظر می‌رسد انگلیس تلاش خود برای باقی ماندن در برنامه صدور حکم بازداشت اروپایی را کنار گذاشته است. چند کشور عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، قوانینی دارند که استرداد شهروندانشان به هر کشور دیگر خارج از اتحادیه اروپا را ممنوع می‌کند.

ترزا می در ساعات اولیه روز جمعه و پس از برگزاری ملاقات‌هایی با سران کشورهای اروپایی بروکسل را ترک کرد. وی پیش از خروج از بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: «شراکت امنیتی آینده با اتحادیه اروپا بسیار مهم خواهد بود. در حال حاضر، ما در موارد مختلف امنیتی که برای شهروندانمان نیز حائز اهمیت است، سطح همکاری بالایی با کشورهای اروپایی داریم.»

وی افزود: «من می‌خواهم تداوم شراکت امنیتی مستحکم و عمیق با شرکای اروپایی خود را ببینم. ما در گزارش هیئت دولت که به زودی منتشر می‌کنیم، جزئیات آن را مطرح خواهیم کرد. من می‌خواهم نشان دهم که ما می‌توانیم مذاکرات را تسریع کنیم. من می‌خواهم این علاقه به همکاری را در اتحادیه و کمیسیون اروپا نیز ببینم.»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.