سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قطار شهری کرمانشاه روی ریل سرعت

قطار شهری کرمانشاه از مهم‌ترین پروژه های عمرانی درون شهری در غرب کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ قطار شهری کرمانشاه پروژه‌ای که در شصت ودومین جلسه‌ی شورای هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور در دوم اسفند ماه ۸۴ برای استان به تصویب رسید ، این پروژه در اتصال کریدور شمال غرب به جنوب غرب کشور تاثیر بسزایی دارد.

قطار شهری به عنوان مهم‌ترین پروژه عمرانی درون شهری غرب کشور از شمال شهر به سمت جنوب شهر در حال احداث می‌باشد و با توجه به اینکه بخش روگذر کار در معرض دید شهروندان قرار دارد پیشرفت یا عدم پیشرفت آن کاملا ملموس است و در حال حاضر از جدی‌ترین مطالبات مردم کرمانشاه است.

روند احداث قطار شهری کرمانشاه  شتاب می گیرد

 پس از آغاز کار، قطار شهری گاه روند پیشرفتش خوب بود و گاهی هم عملا راکد، علت اصلی این مسئله را هم مسئولان امر تخصیص نیافتن به موقع بودجه و اعتبارات اعلام می کنند.

البته مدتی است که این پروژه دوباره جان تازه‌ای گرفته و کار‌ها با روند مطلوبی در حال انجام است بنابراین سراغ رئیس سازمان قطار شهری کرمانشاه و دیگر عوامل این پروژه رفتیم:

ساسانی مدیر عامل سازمان قطار شهری کرمانشاه در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  گفت: پروژه قطار سبک شهری به طول ۱۳ کیلومتر در ۲ فاز اجرا می شود که فاز اول به طول ۲/۸ کیلومتر از میدان معلم آغاز و به میدان آزادی ختم می شود و دارای ۶ ایستگاه روگذر و دو ایستگاه زیرزمینی است.

وی افزود: در این مسیر بخشی از کارگاه که شامل عرشه قطار شهری می‌باشد و به صورت روگذر است ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها کار نصب ریل‌ها در این قسمت باقی مانده و ادامه کار به صورت زیر زمینی نیز با وضعیت مطلوبی در حال انجام است.

رئیس سازمان قطار شهری کرمانشاه تصریح کرد: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات فاز اول پروژه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

ساسانی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی پروژه قطار سبک شهری از سال ۱۳۹۰ آغاز شده افزود: احداث این طرح با توجه به اینکه نیمی از جمعیت استان در شهر کرمانشاه زندگی می کنند بسیار حائز اهمیت است و اگر این پروژه هرچه سریعتر به بهره برداری برسد  از بار ترافیک کاسته و موجب رونق اقتصادی شهر می گردد.

وی گفت: بهره برداری کامل پروژه قطار سبک شهری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از سال ۹۰ تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان تخصیص یافته و  ساخت عرشه و انجام حفاری‌های زیر زمینی با آن انجام پذیرفته است.


رئیس سازمان قطار شهری کرمانشاه گفت: پس از پایان فاز اول عملیات اجرایی فاز دوم نیز از سال ۱۴۰۰ آغاز و پس از سه سال یعنی ۱۴۰۳ آماده بهره برداری می شود.

ساسانی افزود: فاز دوم پروژه قطار سبک شهری به طول ۲/۴ از میدان آزادی آغاز و تا میدان فردوسی ادامه دارد.

وی گفت: پس از بهره برداری فاز اول میزان اشتغال زایی پروژه به صورت مستقیم نزدیک هزار نفر می‌باشد.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از فاز اول پروژه‌ سبک قطار شهری امکان جابه جایی ۱۶۰۰ نفر در هر ساعت فراهم می شود.

قطار شهری کرمانشاه در دو قطعه انجام می شود

کریمی نماینده مدیر طرح در پروژه قطار شهری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ گفت: فاز اول پروژه قطار شهری در دو قطعه در حال انجام است .

نماینده مدیر طرح در پروژه قطار سبک شهری تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی  فاز دوم این پروژه  24 درصد است.

وی با بیان اینکه در پروژه قطار سبک شهری تمامی دستگاه‌های از خرد تا کلان تولید کشور می‌باشد افزود: در فاز یک پروژه قطار شهری حدود ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

کریمی تصریح کرد: در فاز اول پروژه قطار سبک شهری حجم خاک برداری ۴۰۰ هزار متر مکعب و بتن ریزی حدود صد هزار متر مکعب می‌باشد.

وی افزود: غیر آلاینده بودن، ارائه سفر‌های درون شهری ارزان و سبک و پاسخگویی به جابه حایی در کریدور اصلی شهر از مزایای این سیستم انبوه بر ریلی است.

محبی معاون اجرایی فاز یک پروژه قطا شهری کرمانشاه نیز گفت: تونلی که هم اکنون شرکت جهاد نصر در آن مشغول فعالیت می باشد ۱۲۰۰ متر طول دارد که مرحله‌ی حفاری ۱۰۰ درصد انجام شده و لاینینگ نیز ۶۰ درصد پیش رفت فیزیکی دارد.

وی افزود: در پروژه از جوانان متخصص و نیرو‌های بومی استان در گرایش‌های مختلف همچون ایمنی، عمران، و برق استفاده شده است.

محبی با بیان اینکه نیرو‌ها در دو شیفت ۱۲ ساعته مشغول کار هستند تصریح کرد: هم اکنون کار در آرامش کامل انجام می شود در صورتی که روز‌های اول به خصوص در مرحله حفاری حساسیت کار بسیار بالا بود و کوچکترین خطایی باعث ایجاد فاجعه می شد.

حسین یزدان پناه سرپرست کارگاه جهاد نصرگفت: برای جلوگیری از نشت و نفوذ آب به داخل تونل از دو لایه نمد و پی وی سی در کل تونل استفاده شده

وی افزود: به لحاظ دیگر مسائل همچون تهویه هوای تونل‌ها نیز کار به صورت کاملا دقیقی در حال انجام است.

سالاری معاون عمرانی استانداری کرمانشاه نیز در خصوص پروژه قطار شهری‌ی کرمانشاه گفت:: در سفر رئیس جمهور اعتباری معادل ۳۵۰ میلیارد تومان در طی سه سال مصوب شد که البته ۳۵۰ میلیارد تومان نیز شهرداری باید به پروژه اختصاص دهد یعنی در مجموع ۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

شهردار کرمانشاه گفت:این ۳۵۰ میلیارد تومان در طی سه سال به تدریج از سوی شهرداری به پروژه تزریق خواهد شد.

رضایی تصریح کرد: این هزینه می‌بایست از طریق اوراق مشارکت و فروش املاک و اراضی که در اختیارهست تامین شود.
 
انتهای پیام/ پ

 

روند پیشرفت قطار شهری کرمانشاه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
آرمان
۱۹:۴۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
قطار شهری کرمانشاه در قسمت روی زمینی اشتباه محاسبه شده و فاصله ستون‌ها کم است
از شرکتهای کارآمد سطح استان استفاده بشود نتیجه ارزنده تری دارد