سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به بهانه روز صنعت و معدن باشگاه خبرنگاران خراسان رضوی گزارش می دهد؛

ایران به دنبال کسب بازار‌های اقتصاد بین الملل/ خراسان رضوی نبض زندگی اقتصاد ایران

بخشی عظیمی از اقتصاد ایران بر مبنای صنعت، معدن و تجارت است .وجود زیرساخت‌های مناسب در خراسان رضوی عامل پویایی صنعت و اقتصاد این استان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،   اقتصاد ایران که بر مبنای صنعت، معدن و تجارت  می‌چرخدکه این حرکت در ذخایر معادن متنوع و غنی فلزی و غیرفلزی در کشور موجود است، همچنین در این راستا می‌توان از امکانات و زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، برخورداری از نیروی انسانی متخصص، برخورداری از مزیت نسبی و رقابتی در منطقه در تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی یاد کرد.

 

اقتصاد پویای هر کشور، عامل جذب بازار‌های بین الملل


یک کارشناس اقتصادی در این زمینه می گوید: رشد و توسعه یک کشور منوط به اقتصاد پویای آن کشور است، کشوری قادر به نمایش توانمندی‌های خود است که بتواند جایگاه مهمی در بازار‌های تجاری دنیا را تصاحب کند، به طوری که اگر یک محصول آن در این بازار‌ها صادر نشود، کمبود آن احساس شود و بتواند کشور‌های مصرف کننده را به تکاپو و نگرانی بیندازد که مبادا به تولید آن محصول در کشورش لطمه وارد شود.

وحید تعقیبی می گوید:  کسب این قدرت اقتصادی در بازار‌های تجاری دنیا به آسانی برای هرکشوری محقق نمی‌شود، کشوری که داعیه حضور در این رقابت عظیم اقتصادی را دارد باید پایه‌های تولید کمی و کیفی خود را مستحکم کند و این امر مستلزم داشتن زیرساخت‌های قوی است تا بنای اقتصاد آن کشور با هر نوسانی در دنیای اقتصاد نلرزد.

وی گفت: کشوری که تا اینجا توانسته است خود را بعنوان تولید کننده بخشی از نیاز‌های اقتصادی کشور‌های دیگر معرفی کند، در این وهله لازم است تا توان خود را در تولیدات و صادرات کالا‌های ضروری دیگری به کار گیرد تا اگر کالای شاخص آن دچار هر آسیبی شد، از صحنه رقابت در بازار‌های جهانی باز نماند.
 
 

شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، جایی برای اشتغال 75 هزار نفر


مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی هم در گفتگو با خبرنگار ما به ارائه آماری از فعالیت شهرک‌های صنعتی استان می‌پردازد و می‌گوید: از سال 86 تاکنون استقرار واحد‌های صنعتی استان به 2 برابر افزایش یافته که شامل 2500 واحد تولیدی می‌باشد، این رقم از استقرار واحد‌های تولیدی منجر به اشتغال 75 هزار نفر در استان شده است.

مسعود مهدی زاده مقدم، بیان می‌کند: رفع نیاز‌های زیرساختی باعث ارتقاء تولید می‌شود که در این راستا توانستیم 62 واحد غیرفعال را به چرخه تولید بازگردانیم که با این رقم گفتنی است بالای 50 درصد واحد‌های تولیدی ما درحال فعالیت هستند.

مهدی زاده مقدم با اشاره به اینکه منفعت صنعت در گسترش تولیدات ملی است، می‌گوید: باتوجه به اینکه بخشی از نیاز‌های تولید ما از خارج وارد می‌شود، ولی وجود کارگران ایرانی خود یک امتیاز است در راستای استفاده از ظرفیت‌های بومی و ایرانیحفظ نیروی کار ایرانی و گسترش تولیدات داخلی در سالی که با نام "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری شده باعث می‌شود ازخروج ارز از کشور نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه به دنبال محقق ساختن اقتصاد مقاومتی هستیم، می‌افزاید: با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با بهره گیری از بیانات رهبر معظم انقلاب، می‌خواهیم مصرف را به سمت کالای ایرانی ببریم که این امر نیازمند ارائه تسهیلات ارزان قیمت به تولید کنندگان توسط مسئولان ذیربط است، همچنین ایجاد طرح‌های مناطق روستایی، طرح‌های متفاوت توسعه و اشتغال در مناطق مرزی برای جلوگیری از مهاجرت، آموزش‌های مهارتی و آشنایی با محصولات و تکنولوژی‌های جدید در این مسیر می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی از حضور برخی برند‌های ایرانی به بازار‌های جهانی خبر می‌دهد و می‌افزاید: صادرات این برند‌ها پاسخگوی نیاز اقتصادی کشور نیست و ما باید کمک کنیم تا صنایع کوچک به آن مرحله از تولید و کیفیت برسد که بتوانیم گام محکمتری در رسیدن به بازار‌های جهانی برداریم.


انگیزه و هدف، ایجاد اشتغال و تولید ملی را به همراه دارد


یک صنعتگر هم با بیان وضعیت تولید در واحد تولیدی خود، می‌گوید: انگیزه‌ای که باعث شد من این واحد تولیدی را فعال کنم در حقیقت تامین بخشی از نیاز‌های استان بود، فعالیت در این زمینه به هدف و انگیزه نیاز داشت که من در خودم یافته بود، لذابا توان مضاعف چندسالی است که به فعالیت مشغولم.

محسن احمدیان بیان می‌کند: ابتدا برای راه اندازی این مکان با تلاش فراوان توانستم وام بگیرم و کم کم به جذب نیروی متخصص پرداختم تا اینکه فعالیت و تولید محصول موردنظر آغاز شد، تولیدات اگرچه در ابتدا زیاد چشمگیر نبود، اما شروع خوبی بود.

وی می‌افزاید: زمانی که برای گسترش واحد، تنوع محصول، به کارگیری افراد بیشتر و صادرات اقدام کردم، با مسائل عدیده‌ای روبرو شدم از جمله بروکراسی‌های طولانی اداری، عدم وجود قوانین شفاف و به روز و بعضا متناقض، عدم ثبات اقتصادی و عدم ثبات قوانین و اعمال نظرات شخصی در مباحث کارشناسی.

وی ادامه می دهد: اینک در شرایط اقتصادی کنونی که کشور بیش از پیش به تولیدات ملی نیاز دارد، این وظیفه ما تولیدکنندگان است تا این مشعل را روشن نگه داریم، نیازمند حمایت و ارائه تسهیلات بیشتری هستیم تا انگیزه و هدف اولیه خود را از دست ندهیم. ما تا زمانی که درگیر قوانین پرپیچ و خم و نبود مواد اولیه هستیم قطعا برای رسیدن به اهداف بلند اقتصادی دچار مشکلات خواهیم بود.

باید بگوییم؛ عدم یکپارچگی سیاست‌های صنعتی و تجاری، سهم پایین صنعت و معدن در تشکیل سرمایه ثابت کل اقتصاد، پایین بودن سهم محصولات با فناوری بالا در صادرات، پایین بودن بهره‌وری کل عوامل تولید، پایین بودن رقابت‌پذیری صنعتی محصولات تولیدی، تنوع کم تولیدات صادرات‌محور، پایین بودن سطح فناوری در محصولات تولیدی و خدماتی، توانایی پایین در جذب سرمایه‌گذاران خارجی، ناکارآمدی نظام توزیع کالا و خدمات و نیز عدم استفاده از ابزار‌های نوین تامین مالی از مهمترین ضعف‌های بخش صنعت، معدن و تجارت کشور به حساب می‌آید.
 
انتهای پیام//ف.ح
 
گزارشگر: فاطمه حسن زاده
برچسب ها: صنعت ، صادرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.