سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد؛

برهم زدن توازن زیست محیطی یک ناهنجاری بزرگ است

هرگونه تلاش در جهت برهم زدن این توازن،آسیب‌های اساسی و ویرانگری را نسبت به نظم زیست محیطی ایجاد می‌کند و برهم زدن این توازن زیست محیطی،یک ناهنجاری و عمل ضداخلاقی بزرگ است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله احمد مبلغی،رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، در هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی در لبنان گفت:اگر بپذیریم دیدگاه‌های مشترک بین ادیان نسبت به محیط زیست امری جدی، پایه‌ای و مربوط به واقعیت‌های ملموس زندگی انسان است، باید با بیان این مشترکات و تمرکز بر آنها، به طور مؤثر، همگرایی و هماهنگی میان ادیان را افزایش دهیم.

وی نقش گفت وگوهای محیط زیستی را در تقویت همگرایی بین ادیان بسیار مهم دانست و عنوان کرد: تقویت انگیزه‌ها به صورت اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست و تکامل ایمان دینی در گرو سالم‌سازی محیط زیست از دیگر فواید این گفت وگوها می باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود درباره «بررسی دیدگاه پیامبر اسلام(ص) پیرامون چند مسأله مهم زیست محیطی»،یادآورشد: توازن زیست محیطی به عنوان یک مفهوم کلیدی در زمینه محیط زیست، به معنای برخورداری نظام طبیعت از اجزای دارای روابط دینامیکی، در هم تنیده و بهره‌مند از چرخه‌های هماهنگ است.

آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه توازن زیست محیطی اساسی‌ترین عامل تضمین‌کننده حیات بر روی کره زمین است،بیان کرد: هرگونه تلاش در جهت برهم زدن این توازن، آسیب‌های اساسی و ویرانگری را نسبت به نظم زیست محیطی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: برهم زدن این توازن زیست محیطی، یک ناهنجاری و عمل ضداخلاقی بزرگ است.

وی گفت: این توازن طبیعت را قادر می‌سازد تا حیات بر روی زمین را حمایت، و تداوم آن را تضمین کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه در قرآن چند واژه مهم در ارتباط با توازن زیست محیطی ارایه شده است، به آیه هفتم سوره الرحمن اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه هفتم سوره الرحمن فرمودند: آسمان را برافراخت و توازن و عدل را بر نهاد.

وی ادامه داد: این آیه که در آن کلید واژه «میزان» ذکر شده است، از این جهت جالب توجه است که متضمن دو چیز شامل یک خبر و یک توصیه است، ابتدا از برقرار ساختن یک «وضع طبیعی متوازن» خبر می‌دهد؛ سپس از انسان‌ها می‌خواهد که نسبت به این نظم و توازن رفتارهای طغیان‌گر (و برهم ‌زننده) را انجام ندهند.

آیت الله مبلغی با اشاره به مفهوم آیه فوق افزود: طبیعت بر اساس یک نظم و توازن قرار داده شده است. در این رابطه از کلمه وضع یعنی نهادن و قرار دادن استفاده شده و دیگر اینکه از انسان‌ها خواسته شده بر نظم و توازن طبیعی طغیان نکنند.

وی ادامه داد: بر اساس یک تفسیر وضع میزان که در قرآن به آن اشاره شده است به توازن حاکم بر طبیعت نظر دارد و آیه بعدی که نهی از طغیان در میزان می کند و به قرینه آیه قبلی به معنای نهی از تلاش هایی است که این توازن را بر هم می‌زند

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: اندیشه «طبیعت، ملک بشر است» از جمله رویکردها و اندیشه‌های کلان حقوقی است که امروزه جایگاه محوری و برجسته‌ای در ادبیات و حقوق زیست محیطی به خود اختصاص داده است.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: این اندیشه (تعلق طبیعت به بشریت) هم در قرآن و هم در کلام پیامبر (ص) به مثابه یک اصل کلان ارایه شده است.

وی ادامه داد: این اندیشه، این چارچوب حقوقی را ارایه می‌کند که ملکیت افراد، مؤسسه‌ها و دولت‌ها نسبت به طبیعت، یک ملکیت نهایی و مطلق نیست که بتوانند در آن، دخل و تصرف‌هایی داشته باشند که آن را تخریب، و نسل‌های آتی را از منابع و ذخایر آن محروم کنند.

وی در ادامه سخنانش در خصوص جایگاه حیوانات در چرخه حیات،اضافه کرد: اگر بپذیریم که حیوانات بخشی از طبیعت هستند، واجزاء طبیعت، دارای رابطه دینامیکی و توازن‌بخش هستند، نقش حیوانات در محیط زیست آشکار می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یکی از مسایل مربوط به «نقش حیوانات در محیط زیست» را تأثیر منفی انقراض ِ حیوانات بر محیط زیست» دانست و گفت: مصادیق و موارد انقراض‌های گونه‌هایی از حیوانات که به محیط زیست آسیب می‌رسانند، بسیار است.

وی بیان کرد: امروزه در مباحث زیست محیطی به زمین به عنوان یک حقیقت که باید آن را حفظ کرد و از تخریب آن بر حذر بود به صورت کلان نگریسته می شود این در حالیست که قرآن قرن‌ها پیش در آیات بسیاری، نگاه کلان به زمین و حفظ و عدم فساد نسبت به آن را ارائه و افاده کرده است.

آیت الله مبلغی همچنین گفت ما از حیث دینی محیط زیست را باید در سه بخش مورد مطالعه قرار بدهیم توصیفات دین نسبت به زمین توصیه های دین نسبت به زمین و مفاهیم و ادبیات دینی نسبت به زمین

وی افزود: اگر این سه بخش انجام گیرد می توان در زمینه محیط زیست از خاستگاه دین ‌به فعالیت‌ها و تلاش های بسیار مهم روی آورد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: از نصوص دینی اوصاف زیر برای زمین استفاده می شود: طبیعت آیت و نشانه خداست. طبیعت زیباست و ما را به زیبایی خداوند می‌رساند. طبیعت مقدس است و ما را به تقدیس خدا منتهی می کند. طبیعت تسبیح کننده خداست. طبیعت بهترین نظام خلقت و احسن حال را دارد. طبیعت در معرض فساد پذیری از سوی انسان است.

وی با طرح این سؤال که آیا برای حیوانات یک جایگاه مهم در پروسه‌های زیست محیطی و چرخه زندگی در محیط زیست در کار است؟یادآورشد: در متون دینی به آیات و روایات بسیاری بر می‌خوریم که به شدت از کشتن حیوانات و اذیت کردن آنها و بی‌حرمتی به آنها نهی کرده است.

آیت الله مبلغی با اشاره به آیه ۱۷۳ سوره بقره «غیر باغ ولا عاد» گفت: طبق روایتی از حضرت امام صادق(ع)، بغی در این آیه به صید حیوانات نظر دارد.

وی افزود: معنای سخن فوق این است که افزون بر این که بغی در روابط بین انسانی که در شهر رخ می‌دهد قابل تصور است در هنگام خروج انسان از فضای روابط شهری و رفتن به طبیعت و مواجهه با حیوانات، بغی و ظلم نیز رخ می دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این نگاه اسلام به اهمیت محیط زیست را می‌رساند.

هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی (۶ تا ۸ تیرماه) با موضوع «ادیان و محیط زیست» به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی در آنطلیاس لبنان برگزار شده است.

انتهای پیام/ح

محیط زیست نقش مهمی در تقویت همگرایی بین ادیان دارد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.