سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح پزشک خانواده با خدمات الکترونیک بهبود می‌یابد

وزیر بهداشت از اجرای طرح پزشک خانواده با خدمات الکترونیک خبر داد و گفت: اجرای طرح پزشک خانواده در دولت دوازدهم، متفاوت از آن چیزی است که پیش‌از این اجرا می‌شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح پزشک خانواده با اجرای خدمات الکترونیکی بهبود می‌یابد و مشکلات آن کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از تعرفه پایین‌تر در پرداخت خدمات استفاده کنیم لازم است از سیستم ارجاع استفاده کنیم که در حال حاضر ۹۵ درصد هزینه در روستا‌ها و ۹۰ درصد هزینه درمان در شهر‌ها را دولت پرداخت می‌کند که این مهم می‌بایستی از مسیر ارجاع باشد.

هاشمی افزود: در طرح پزشک خانواده، ابتدا بیمار باید به پزشک خانواده خود مراجعه کند که در صورت نیاز بیشتر به معاینات تخصصی یا آزمایشات لازم با صدور فرم ارجاع به متخصص یا آزمایشگاه مراجعه می‌کند و از خدمات پرداخت هزینه بهره می‌برد.

وی افزود: البته بیمار می‌تواند مستقیم و بدون ارجاع به پزشک متخصص مراجعه کند که در این صورت فرد از حمایت دولت در پرداخت هزینه مبرا می‌شود.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: طرح فعلی پزشک خانواده، برای صرفه جویی در هزینه‌ها و در دسترس بودن خدمات است، در غیر این صورت نیازی نیست که پزشک در روستا‌ها داشته باشیم و استفاده مستقیم و بدون توصیه پزشک خانواده سبب هدر رفت منابع می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که هر فرم ارجاع مختص یک پزشک است و اگر بیمار نیاز به بررسی بیشتر توسط متخصصان دیگری داشته باشد مستلزم صدور چند معرفی نامه از سمت پزشک خانواده می‌شود که این سبب اتلاف وقت بیمار و افزایش رفت و آمد وی به پزشک خانواده است، افزود: این اشکال در اجرا وجود داشته است و شرایط در حال تغییر است و دیگر بیمار نیازی به گرفتن فرم ارجاع کاغذی نخواهد داشت و راه حل آن ایجاد خدمات بصورت الکترونیکی است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد:در این روش بیمار می‌تواند با معرفی نامه الکترونیکی از سمت پزشک خانواده خود به هر تعداد متخصصی که نیاز داشته باشد نوبت دهی الکترونیکی شود و به پزشک متخصص دسترسی پیدا کند.

وزیر بهداشت افزود: تصور بنده این است که طرح جدید خدمات الکترونیک پزشک خانواده که هم اکنون در استان گلستان ایجاد شده است تا پایان سال ۹۷ در ۵ استان دیگر ادامه پیدا کند که یکی از این استان‌ها به علت دارا بودن زیرساخت‌های لازم استان فارس است.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: ضعف‌ها و نواقصی در اجرای طرح پزشک خانواده وجود دارد که امیدوارم همکارانمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی، این نواقص را برطرف کنند و در آینده نزدیک شاهد خدمات رسانی بهتر به مردم شویم.
انتهای پیام/ر

کاهش مشکلات طرح پزشک خانواده با اجرای خدمات الکترونیکی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.