سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

تولید ۸۸ میلیون لیتر بنزین در روز با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس

معاون وزیر نفت در امور پالایش گفت:در ابتدای سال ۹۷ با راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید بنزین در این پالایشگاه از ۱۲ میلیون لیتر به ۲۶ میلیون لیتر در روز رسیده است که مجموعاً تولید ما را به ۸۸ میلیون لیتر رسانده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت در امور پالایش در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (7 تیرماه) که با موضوع یک گام تا خود کفایی بنزین برگزار شد،  اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز بوده و سهم بنزین با استاندارد یورو ۴ ، سه و چهار دهم میلیون لیتر در روز بوده است .

وی افزود: همچنین در سال‌های ۹۲ الی ۹۵ تولید بنزین تقریباً در همین سطح بوده که از سال ۹۶ با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط رئیس جمهور تولید بنزین افزایش پیدا کرد به طوری که در سه ماه آخر سال ۹۶ با پایداری و تثبیت در فاز اول تولید بنزین به ۷۵ میلیون لیتر در روز رسید.

معاون وزیر نفت در امور پالایش افزود: سهم بنزین با استاندارد یورو ۴، ۲۸ میلیون در روز در سال ۹۶ بوده است، همچنین در ابتدای سال ۹۷ با راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید بنزین در این پالایشگاه از ۱۲ میلیون لیتر در روز به هفده و سپس ۲۶ میلیون لیتر در روز رسیده است که مجموعاً تولید ما را به ۸۸ میلیون لیتر رسانده است.

صادق آبادی تصریح کرد: متوسط مصرف در سه ماه اول سال ۸۴ میلیون لیتر است به این معنا که حدود ۴ میلیون لیتر بیشتر از مصرف تولید بنزین داریم، اما باید توجه داشت که پالایشگاه ممکن است طبق برنامه وارد تعمیرات اساسی و نیمه اساسی از سرویس خارج شود لذا این فاصله ۴ میلیون بین تولید و مصرف چندان مطمئن نیست و ما باید بتوانیم هم تولید را افزایش دهیم و هم از طرفی مصرف را تحت کنترل قرار دهیم.

معاون وزیر نفت بیان کرد: با راه اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۲ هزار لیتر دیگر به سبد تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد که در این صورت ظرفیت تولید این فرآورده نفتی به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید لذا از مهرماه سال ۹۷ برنامه داریم تا واحد تقطیر فاز سوم راه اندازی شود که البته در هفته‌های اخیر به دلیل حضور رئیس جمهور اندازه واحد‌ها را به تعویق انداختیم و ان شاالله از هفته آینده راه اندازی واحد‌های تقطیر را در پیش خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: از ۲۸ میلیون لیتر یورو ۴ ظرفیت بنزین تولیدی ۲۴ میلیون لیتر یورو ۵ در فاز یک و دو ستاره خلیج فارس اضافه خواهد شد که به ظرفیت ۵۲ میلیون نیز افزایش پیدا خواهد لذا باید بگویم که در کمیت بنزین بندرعباس افزایشی به وجود نخواهد آمد.

صادق آبادی تاکید کرد: بنزین معمولی پالایشگاه لاوان نیز به کیفیت یورو ۴ خواهد رسید و فاز سوم ستاره خلیج فارس افتتاح خواهد شد که به دنبال آن ۱۲ میلیون لیتر دیگر بنزین یورو ۵ اضاف خواهد شد اگر برای خودرویی که موتور آن با استاندارد‌های یورو ۴ طراحی نشده است چه بنزین معمولی استفاده شود و چه بنزین یورو آلایندگی‌های آن چندان تفاوتی نخواهد داشت.

صادق آبادی ادامه داد: مادنباید آلایندگی را صرفا با کیفیت بنزین دنبال کنیم و وزارت نفت تمام اراده و تلاش خود را به کار بست تا بتوانند سوخت را با بالاترین کیفیت در اختیار مردم قرار دهد، اما اگر در خودرو‌های تولیدی موتور‌ها بر اساس کیفیت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ طراحی نشده باشد تاثیر چندانی در کاهش آلایندگی نخواهد داشت.

وی افزود: فرایند احتراق با هر کیفیتی ایجاد آلودگی خواهد کرد بنابراین باید نگاه کنیم که کشور‌های با مشکل آلودگی هوا چگونه توانسته اند این مسئله را حل کنند، آن‌ها موفق شده اند که میزان احتراق را کاهش دهند به این معنا که از خودرو‌های استفاده کرده اند که مصرف سوخت پایینی داشته و به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۳ الی ۴ لیتر مصرف بنزین دارد.

معاون وزیر نفت خاطر نشان کرد: استفاده از خودرو‌هایی با بازدهی بیشتر و مصرف کمتر سبب خواهد شد تا میزان احتراق کاهش یافته و به دنبال آن شاهد آلودگی کمتر هوا باشیم و اگر نگاه کنیم سهم خودرو‌های هیبریدی در کشور‌های خارجی رو به رشد است.

وی گفت: خودرو‌هایی که در اتحادیه اروپا شماره‌گذاری می‌شوند به محض ترمز کردن خاموش می‌شوند به این معنا که کشور‌های اروپایی بر کاهش احتراق با هر کیفیتی از بنزین تاکید دارند.

صادق آبادی ادامه داد: وزارت نفت سعی دارد تا سوخت را با بهترین کیفیت ممکن عرضه کند به نحوی که هیج کدام از کشور‌های منطقه و اطراف تولید بنزین با کیفیت تولیدی ما را ندارند.

صادق ابادی بیان کرد: ما می‌توانیم موتور خودرویی که متناسب با بنزین کیفیت یورو تولید نشده را با دو سوخت امتحان کرده و یکبار نیز خودرویی را که با استاندارد‌های روز دنیا طراحی شده است را با بنزین معمولی و یورو بیازماییم و آلایندگی‌های حاصل از آن را اندازه بگیریم لذا نتیجه این خواهد بود که خودرو‌هایی که برای بنزین یورو طراحی نشده اندبا هر دو کیفیت بنزین‌های مذکور یک سطح آلایندگی خواهند داشت.

وی بیان کرد: آلایندگی نتیجه احتراق بوده و این امر یک معادله ساده ترمودینامیکی است لذ ما نمی‌شود بگوییم که می توانیم با افزایش کیفیت سوخت بر گازهای حاصل از احتراق تاثیر بگذاریم.

معاون وزیر نفت افزود: طبق وظیفه‌ای که بر عهده وزارت نفت نهاده شده در هشت کلانشهر بنزین یورو ۴ را توضیح خواهیم کرد ما جایگاه های خارج از کلانشهرها را نیز شناسایی کردیم تحت پوشش یورو ۴ و یورو ۵ قرار خواهیم داد.

صادق آبادی خاطر نشان کرد: ممکن است در محدوده تهران جایگاهی قرار داشته باشد که تحت پوشش بنزین یورو ۴ قرار نگرفته باشد اما در داخل شهر به هیچ عنوان اینگونه نیست.

وی گفت: از لحاظ میزان تبخیر تفاوتی میان بنزین یورو و معمولی وجود نداردبلکه این دو از لحاظ گوگرد،اُکتان و پارامترهای زیست محیطی با یکدیگر متفاوتند.

صادق آبادی اظهار کرد: اگر بخواهیم درباره تأثیر غیرمستقیم این پالایشگاه صحبت کنیم به دلیل آن که خوراک آن از میدان گازی پارس جنوبی تامین و از آن گاز غنی برداشت می‌شود با توجه به سهم بالای گاز طبیعی در سبد سوخت کشور طبیعتا باید هدف ما تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی باشد.

علیرضا صادق آبادی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه همه تلاش ما بر این است که سطح تولید بنزین حفظ شود گفت: ۳۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو پنج باید داشته باشیم و از سوی دیگر ذخایر استراتژیک بنزین را می‌خواهیم بالا ببریم.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه اولین رسالت پخش و پالایش این است که نیاز کشور به بنزین را تامین و تولید کند که بخشی از طریق حفظ سطح 88 میلیون لیتر تولید است گفت: در سه ماه اول سال تعمیرات اساسی و نیمه اساسی را در شازند اراک، بندرعباس، تبریز و تهران انجام داده ایم لذا تسریع در فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس وظیفه اصلی ما بود تا به کشور کمک کنيم.

وی تصریح کرد : وقتی پروژه از ریل خود خارج می شود پارامترهای زیادی وجود دارد که در کنترل مجری نیست لذا پروژه ستاره خلیج فارس مصوب سال ۸۳ بود به طوری که به سبب تغییراتی که در آن به وجود آمد شاهد عقب افتادن پروژه بودیم، لذا از مهر ماه سال گذشته وزیر نفت برنامه ریزی برای تسریع در پروژه داشت به طوری که اتاق فکری از افراد با تخصص های مختلف تشکیل شد تا استراتژی هوشمند را پیاده سازی و عملیاتی کنیم.

معاون وزیر ادامه داد: نیروهايی که در ستاره خلیج فارس حضور داشتند با چالش های زیادی مواجه بودند ، میدان تجربه در اختیار آنها قرار گرفت به طوری که رشد خوبی کردند.

وی با اشاره به اینکه دو سازنده اساسی به ما تجهیزات ندادند و حتی در راه اندازی حضور نداشتند گفت: یکی از این تجهیزات در کارگاه ستاره خلیج فارس ساخته شد.

صادق آبادی با بیان اینکه فاصله بین تولید و مصرف را باید کم می‌کردیم تا واردات را جبران کنیم عنوان کرد: ۷۴ درصد از توانمندی داخلی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس استفاده شده است لذا بالاترین سهم داخل مربوط به پروژه ستاره خلیج فارس و مابقی مرتبط با خرید های خارجی است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه در راه اندازی، پیش راه اندازی و تثبیت تولید ظرفیت های بالایی ایجاد شده که می‌توان از این ظرفیت در بخش‌های دیگر صنعت تولید استفاده کرد افزود: ۳۶ میلیون لیتر بنزین ، ۱۲ میلیون لیتر نفت گاز در این پالایشگاه تولید می شود لذا در مجموع ۴۸ میلیون لیتر فرآورده تولید می‌کنیم که روزی حدود ۲۴ میلیون دلار ارزش فرآورده‌ها است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه خوراک میعانات گازی صادر نمی‌کنیم اظهار داشت: صنعت نفت نسبت به سرمایه ثابت اشتغالزایی بالایی در دوره بهره برداری ندارد اما اشتغالزایی در دوره ساخت زیاد است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه نباید خودکفایی را از مسیر پالایشگاه سازی دنبال کنیم ادامه داد: مصرف را باید کاهش داد و به طرف سوخت‌های جایگزین برویم و از گازهای طبیعی نیز استفاده کنیم لذا، باید این حجم مصرف بنزین را کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه خودروهای سی ان جی سوز از رده در حال خارج هستند و این برای ما جای نگرانی دارد لذا باید بین ما و خودروسازان باید تعامل ایجاد شود تا سهم سی ان جی را حفظ و کنترل کنیم خاطرنشان کرد: کارت سوخت می تواند ابزار کنترلی باشد ، کارت سوخت الزام مجلس به ما است که باید عرضه سوخت از طریق کارت باشد، لذا يکی از راههای سریع که می تواند جلوی رشد مصرف را بگیرد سهمیه‌بندی است.

وی با اشاره به پالایشگاه هشت گانه سيراف گفت: این پالایشگاه برمبنای میعانات گازی در منطقه پارس جنوبی تعریف شده است لذا کار از لحاظ تامین منابع مالی انجام شده و سایر پالایشگاه ها به سمت تامین منابع مالی از طریق فاینانس است.

صادق آبادی با بیان اینکه تامین منابع مالی یکی از پالایشگاه ها از طریق صندوق توسعه ملی بوده است افزود: منابع مالی از طریق سهام دار با روش افزایش سرمایه تجربه ای ناموفق است.

انتهای پیام/

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.