سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوشش گیاهی غنی سردشت؛ تصفیه خانه‌ای برای کاهش اثرات گاز خردل بمباران شیمیایی

۷ تیر هر ساله یادآور فاجعه انسانی –زیست محیطی است.

مسئول انجمن سبزاندیشان جوان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد گفت:۷ تیر ۱۳۶۶ روزی بود که رژیم بعث عراق با نقض پروتکل ۱۹۲۵ ژنو، برای نخستین بار در تاریخ جنگ، از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان و محیط زیست استفاده کرد.

سردشت هنوز نفسش تنگ است

قلندری افزود:خاک سردشت آغشته به مواد رادیواکیتو گشت، مردمان بسیاری شهید و مصدوم شدند، اما همه ماجرا به آن سال‌ها ختم نشد چرا که امروز هم بعد از ۳۱ سال از آن روز؛ همچنان آثار این بمباران در ریه‌های مردم، نوزادان تازه متولد شده و در زیست بوم منطقه خودنمایی می‌کند.
وی اضافه کرد:با این همه اوصاف، این حادثه به مراتب می‌توانست فاجعه بارتر باشد و قربانیان بیشتری بگیرد اگر سردشت، پوشش گیاهی غنی و و جنگل‌های سرسبز نداشت چرا که این جنگل‌ها مانند تصفیه خانه‌ای بزرگ، تا حدودی از بار تخریبی بمب‌ها شیمیایی و گاز خردل کاستند.
مسئول سبزاندیشان جوان مهاباد در ادامه منابع طبیعی را به عنوان یک بستر حیات به صورت پایدار مطرح کرد و گفت: منابع طبیعی سرمایه ملی هستند که به تمامی نسل‌ها تعلق دارند و برای حراست از آن‌ها عزم و اراده عمومی لازم است.
وی اظهار داشت:اثرات این بمباران شیمیایی به خاطر جنگل‌های انبوه منطقه بود که کمتر در سطح شهرستان توسعه پیدا کرده و به شهر‌ها و روستا‌های همجوار سرایت کرد و این امر نقش مهم پوشش گیاهی و حفاظت از زیست بوم را می‌رساند.

انتهای پیام/خ

 

نقش پوشش گیاهی غنی سردشت در کاهش فاجعه انسانی بمباران شیمیایی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.