سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آرایش سیاسی جدید کارگران ملکه/ علت کوچ کارکنان بی‌بی‌سی به رسانه های دیگر چیست؟

کوچ جمشید برزگر به دویچه‌وله فارسی، مهدی پرپنچی به رادیو فردا و محمد منظرپور و صادق صبا به تلویزیون ایران‌اینترنشنال حکایت از آرایش سیاسی جدید کارگران ملکه دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛اکبر نصراللهی کارشناس رسانه با اشاره به تغییر آرایش تعدادی از کارکنان سابق بی‌بی‌سی و مهاجرت آن‌ها به رسانه‌های مختلف گفت: تعداد این‌ها حدود ۱۰‌نفر و در سطوح مختلف است.

تغییر و جابه‌جایی امری طبیعی است، اما این که چه افرادی بروند و کجا بروند و این اتفاقات در چه رسانه‌ای بیفتد این طبیعی بودن را زیر سؤال می‌برد. بی‌بی‌سی با توجه به سابقه و پخش برنامه به حدود ۵۰‌زبان، برای بسیاری از روزنامه‌نگاران یک برند مطلوب و با ثبات است. اگر این جابه‌جایی در رسانه‌ای غیرحرفه‌ای و بی‌ثبات و با سابقه کم اتفاق بیفتد دور از انتظار نیست. صادق صبا، رییس بخش فارسی بی‌بی‌سی و بزرگمهر شرف‌الدین، معاون خبری افراد مهمی هستند.

* کارکنان کوچ‌کرده بی‌بی‌سی از سطوح مختلف بوده‌اند

نصراللهی ادامه داد: بزرگمهر شرف‌الدین چند مستند مهم ساخته که یکی از آن‌ها مستند خط و نشان رهبر است. این فرد هم از بی‌بی‌سی رفته است. علاوه‌بر این‌ها محمد منظرپور، رمضان‌پور، جمشید برزگر، مهدی پرپنچی، هارون نجفی زاده و‌... هم رفته‌اند. از این چند نفر برزگر و رمضان‌پور، مفسر و منظر‌پور و نجفی‌زاده خبرنگار هستند. مهدی پرپنچی هم صفحه دو را اجرا می‌کرد. پس می‌بینیم از سطوح مختلف در این کوچ حضور دارند؛ بنابراین نمی‌توانم بپذیرم در یک رسانه برند و با ثبات که مورد علاقه روزنامه نگاران است این جا به جایی بی دلیل است.

وی اظهار داشت: در مورد رفتن پونه قدوسی از بی‌بی‌سی فارسی به بی‌بی‌سی بین‌المللی حساسیتی نبود، اما وقتی کوچ همزمان حدود ۱۰‌نفر را در مدت کم آن هم به رسانه‌های فارسی زبان شاهد هستیم یقیناً باید دنبال علت باشیم.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: ما در سال‌های آینده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را داریم. همچنین شواهد حاکی است که ترامپ برای ایران برنامه‌هایی دارد. از طرفی رابطه آمریکا و انگلیس نیز بسیار نزدیک است. نکته دیگر این است که این افراد به رسانه‌های فارسی زبان رفته‌اند. این نکته نیز فرضیه ما را تقویت می‌کند که این‌ها برنامه‌هایی برای آینده ایران دارند.

* بی‌بی‌سی نیرو‌های کارکشته خود را به جا‌های مختلف فرستاده

نصراللهی ادامه داد: تاکتیک هزینه برای سرمایه به ما می‌گوید که بی‌بی‌سی وقتی نیرو‌های کارکشته و آزمون پس داده خود را در فاصله زمانی کمی به جا‌های مختلف می‌فرستند به ظاهر حاکی از ضرر بی‌بی‌سی است، اما بر اساس این تاکتیک، رسانه ضرر کوتاه مدت را می‌پذیرد، چون می‌داند در آینده به سود او خواهد بود. البته این‌ها تحلیل و احتمال است و نمی‌توان قطعی گفت.

* نیرو‌های تقسیم‌شده از بی‌بی‌سی، دارای توان مدیریت و تیم‌سازی هستند

وی خاطرنشان کرد: نمی‌بینیم این‌ها بعد از رفتن‌شان حرف‌هایی بزنند که نشان از اختلاف جدی داشته باشد. موارد محدودی هست، اما می‌تواند تاکتیکی باشد و وفاداری این‌ها بیشتر احساس می‌شود. از طرفی بی‌بی‌سی مثل ما راحت نیروهایش را از دست نمی‌دهد؛ همچنین می‌بینیم بعضی افراد از بی‌بی‌سی نمی‌روند. مثلاً کسری ناجی کار فردی‌اش خوب است، اما توان مدیریتی ندارد. این افرادی که از بی‌بی‌سی رفته‌اند به نظر می‌رسد که توان مدیریتی دارند و می‌توانند تیم‌سازی کنند. چیزی که واضح است این است که این جا‌به‌جایی‌ها طبیعی نیست.

منبع:صبح نو

انتهای پیام/

چرا کارکنان سابق بی‌بی‌سی به رسانه‌های مختلف رفتند؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.