سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ممنوعیت فروش سبدی، موجب کاهش قیمت خودرو در بازار می‌شود

با وضع قوانین جدید در حوزه ثبت نام خودرو، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو کاهش یابد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری در رسانه ها، اظهار کرد: سایپا حدود 60 هزار و ایران‌خودرو 30 هزار خودرو احتکار کرده‌اند و این خودرو‌ها باید روانه بازار شوند تا بازار از این طریق به تعادل برسد. 

 نادر قاضی‌پور در حالی این موضوع را مطرح کرد که فاصله معناداری بین قیمت خودرو در کارخانه با بازار پیدا شده بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است خودروسازان از نوسانات اخیر بازار ارز سوء استفاده می‌کنند. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بود در سال نخست 30 درصد تولیدات خودروهای جدید داخلی و در سال پنجم تمام تولید در داخل کشور انجام شود و هیچ قطعه‌ای وارد نشود، اظهار کرد: وزیر صنعت باید به اقدامات سایپا و ایران خودرو رسیدگی کند و خودرو باید ارزان و با کیفیت تولید شود، چرا که در حال حاضر خودروسازان می‌توانند 30 درصد قیمت خودرو را کاهش دهند و قطعه را به جای چند دست چرخاندن مستقیم به دست خودروساز برسانند.

وی تصریح کرد: خودروسازان در آذر 96 با دلار 3200 تومانی خودروهای جدید تولید کردند اما هیچ کدام از این خودروها را پیش فروش نکرده و یا به روز و به صورت نقدی نفروختند. سایپا حدود 60 هزار و ایران خودرو 30 هزار خودرو احتکار کرده اند. 

قاضی پور تأکید کرد:  90 هزار خودروی احتکار شده باید روانه بازار شود تا بازار از این طریق اشباع شده و قیمت ها شکسته شود.

در ادامه این اظهار نظر، ایران خودرو و سایپا موضوع احتکار خودرو را تکذیب و اعلام کردند که نگهداری این تعداد خودرو نیازمند اجاره فضاهای گسترده ای است. 

احتکار و تزریق قطره چکانی خودرو توسط خودروسازان موجب افزایش قیمت بازار شد

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه فقدان نظارت کافی بر عملکرد خودروسازان موجب ایجاد چنین شرایط مطلوبی برای افزایش پی در پی قیمت توسط خودروسازان شده است، اظهار کرد: خودروسازان محصولاتشان را به بازار عرضه نمی‌کنند، به همین سبب بازار با کمبود خودرو مواجه می‌شود و کاهش عرضه، موجب افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود. البته  هم اکنون در بازار خودرو تقاضای زیادی برای خرید نبوده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، تصریح کرد: طی این سال‌ها بازار خودرو به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان قرار گرفته است و به دلیل فقدان نظارت بر عملکرد خودروسازان، آنها به راحتی قیمت خودروها را افزایش داده و موجب ایجاد آشفتگی در بازار خودرو شده‌اند.

موتمنی با اشاره به تزریق قطره چکانی خودرو توسط ایران خودرو وسایپا به بازار می‌گوید: در خودروهای زیر 45 میلیون تومان اختلاف قیمت کارخانه با بازار به 7 میلیون تومان رسیده است. 

از افزایش قیمت خودرو جلوگیری می‌کنیم 

محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره افزایش قیمت خودرو گفت : افزایش دستمزدها و همچنین افزایش قیمت ارز از 3800 به 4200 بر واردات قطعات خارجی تاثیر داشته اما سعی می‌کنیم با افزایش بهره وری از بالا رفتن قیمتها جلوگیری کنیم . 

احتکار خودرو و تزریق قطره چکانی در شرکت های خودروسازی صحت ندارد

محمود نوابی معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان  در رابطه با تزریق قطره‌چکانی خودرو به بازار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بر اساس آمار در بازرسی‌های صورت گرفته شرکت‌های خودرو سازی اقدام به احتکار خودرو نکرده‌اند و شواهدی دال بر این است که آنها اصلا نمی‌توانستند در انبارها و پارکینگ‌ها این ظرفیت خودرو را نگهداری کنند.

 وی افزود: در برخی موارد به دلیل اینکه یک قطعه خودرو در دسترس شرکت‌های خودرو ساز نبوده آنها مجبور شده‌اند تعدادی خودرو را در پارکینگ تا زمان رسیدن این قطعه نگهداری کنند.

 نوابی یادآور شد: برخی نمایندگی‌های خودرو دست به احتکار خودرو کرده بودند که بر اساس قوانین جدید نمی‌توانند این کار را انجام دهد.

ممنوعیت فروش سبدی، مهمترین عامل کاهش قیمت ها در بازار بود

شهرام میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کنندگان در تشریح مسائل عدم احتکار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: جریان تولید خودرو به شکلی است که تیراژ تولیدات بالا بوده و  نمی‌توان با دیدن یک پارکینگ با تعداد خودروی بالا ادعا کنیم که کارخانه قصد احتکار داشته است.

 میرآخورلو افزود: دلیل کمبود خودرو در بازار وجود تقاضای کاذب به دلیل تشنجات ایجاد شده ازطرف برخی افراد است اما توزیع خودرو به درستی و همچون سابق صورت می‌گیرد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کنندگان تأکید کرد: در جهت سرو سامان دادن به بازار آشفته خودرو قانون، توزیع امانی خودرو به نمایندگان و عاملان خودرو را ممنوع کرد. همچنین فروش به صورت سبدی و کارتکس ممنوع شد و اگر کسی بخواهد قرارداد خودرو را به فروش برساند باید به صورت دست دوم خودرو را بفروشد.

 وی تصریح کرد: از طرف دیگر شرایط را به سمتی برده‌ایم که خریدار به محض خرید خودرو اسنادش را تحویل بگیرد تا نتواند از خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای بهره ببرد.

 میرآخورلو ادامه داد: هیچ انباری ظرفیت 990 هزار خودرو را ندارد و نماینده مجلسی که به اشتباه این موضوع را بیان کرده باید اطلاعات خود را افزایش دهد در صورتی که 90 هزار خودرو در ترنول یک کارخانه خودروسازی عدد بزرگی نیست که یک خودرو ساز بخواهد با احتکار آن به وجهه خود لطمه وارد کند.

 معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت بیان کرد: اکنون به سامانه فروش ایران خودرو و سایپا دسترسی  پیدا کردیم تا افرادی که به تعداد زیاد خودرو ثبت‌نام کرده‌اند را شناسایی کنیم و با آنها برخورد شود.

 میرآخورلو گفت: با وضع قوانین جدید در حوزه ثبت نام خودرو، شاهد کاهش قیمت‌ ها در روزهای گذشته بودیم و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده قیمت خودرو سیر نزولی داشته باشد.

 وی در پایان تأکید کرد: ممنوعیت واردات در بازار خودرو اجرایی شده و اگر در چنین شرایطی شرکتی اعم از نمایندگی و یا شرکت‌های موازی، قصد پیش فروش و سرمایه‌گذاری بالاتر از یک ماه را داشته باشند، غیرقانونی بوده و مردم در صورت مشاهده با تخلف می‌بایست آن را گزارش دهند.

گزارش از سمیه عرب

 انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو ، صنعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
امید
۱۹:۵۶ ۰۸ تير ۱۳۹۷
اگر که یک مغازه دار 1000 تومان روی یک جنس بکشد تعزیرات پارچه نوشته ای درب مغازه اش آویزون میکنه . هم جریمه اش میکند . حالا دو شرکت با گران کردن و احتکار خودروها . هیچ کس حرفی از جریمه یا اخراج یا ... نیست .
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۸ تير ۱۳۹۷
تنها راه مبارزه این است که ملت بزرگ ایران تا یکسال خودرو نخرند
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۸ تير ۱۳۹۷
در حال حاضر ایرانخودرو و سایپا خودروهاشونا بیش از یکماه و یکسال پیشفروش می کنند!!!
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۸ تير ۱۳۹۷
اون افراد و شرکتهای که باید سود میکردند از قبال فروش با کارتکس قطعا سود کردند
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۸ تير ۱۳۹۷
برا من مصرف کننده فرقی نکرده چون الان نمایندگی قیمت برده بالا
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۸ تير ۱۳۹۷
ثبت نام خودرو برای هرنفر یکبار در سال
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۸ تير ۱۳۹۷
صنعت خودرو سازی محرک بقیه صنایع است با توجه به اهمیت ان اداره ان باید از دست افراد بی کفایت خارج شود . کجاست گوش شنوا؟
ناشناس
۰۷:۵۷ ۰۸ تير ۱۳۹۷
فروش سبدی خودرو باعث بوجود آمدن باندهای محتکر خودرو شده
ناشناس
۰۶:۳۵ ۰۸ تير ۱۳۹۷
من که خودرو نمیخرم
ناشناس
۰۶:۳۵ ۰۸ تير ۱۳۹۷
خواهشا زودتر جلوی قیمت صعودی خودروها را بگیرید
ناشناس
۰۵:۳۶ ۰۸ تير ۱۳۹۷
خدا خودش کمک کنه
ناشناس
۰۴:۱۵ ۰۸ تير ۱۳۹۷
از اول سال 97 که هیچ خود اسفند ماه هم هیچ ثبت‌ نامی در ایران خودرو و سایپا وجود نداشت. الانم بعد از 4 ماه پیش‌فروش شروع شده اونم در بیشتر خودرو ها موعد تحویل سال 98 هست
ناشناس
۰۲:۴۱ ۰۸ تير ۱۳۹۷
با پیش فروش خودرو های غیر استانداری که روی دستشان مانده با قیمت بالا و کار مزد وام و قسط بدهند به مردم
ناشناس
۰۲:۱۱ ۰۸ تير ۱۳۹۷
خدا کمک کنه
علی
۰۱:۳۴ ۰۸ تير ۱۳۹۷
پس لطف کنید بررسی کنید چه کسانی دارن از تفاوت دناپلاس معمولی و توربو سود زیاد میبرن
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۸ تير ۱۳۹۷
با حقوق حداكثر١٥٠٠٠٠٠توماني اداره كار بايد حدود يكسال و نيم هيچي نخوري هيچي نخري هيچ خرجي نداشته باشي تا اندازه قيمت پرايد پول جمع كني بعد بخواي بخري ميبيني دوباره قيمتا رفته بالا پولت نميرسه!!!
ناشناس
۰۱:۲۲ ۰۸ تير ۱۳۹۷
فقط شفاف سازی از این بحران بوجود امده .نجاتمان میدهد
حمیدرضا
۰۰:۳۴ ۰۸ تير ۱۳۹۷
وقتی 405 بشه ۳۸ میلیون تومن دیگ چی سر جای خودش مونده