سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرعت غیر مجاز و بی توجهی به جلو مهمترين عوامل حادثه ساز

رئيس پليس راه شمال استان کرمان گفت: سرعت غيرمجاز و بي توجهي به جلو از مهمترين عوامل حادثه ساز در جاده هاي استان محسوب مي شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان سرهنگ يوسف نجفی رئيس پليس راه شمال استان کرمان گفت: وقوع تصادفات در محورهاي درون و به ويژه برون شهري يكي مسئله بسيار جدي و نگران كننده است كه اين مسئله بايد دغدغه همه مردم و مسئولان باشد.

وي با اشاره به كشته شدن هزار و 99 نفر در حوادث رانندگي طي سال 96افزود: وقوع تصادفات جاده اي آسيب هاي جاني و مالي بسياري را به افراد و خانواده ها وارد مي سازدكه متاسفانه بيشتر جانباختگان نان آور خانواده هستند.

سرهنگ نجفي بيان داشت: طي سه ماهه نخست امسال نيز 226 نفر در استان طي حوادث رانندگي جان باختند و بيش از هزارو200 نفر مجروح شدند كه با توجه به آمارهاي نگران كننده در ساير نقاط كشور يك قرارگاه كاهش تصادفات راه اندازي شده و پليس به عنوان متولي اصلي اين قرارگاه با جديت وارد عمل شده است.


رئيس پليس راه شمال ادامه داد: هدف اصلي از راه اندازي اين قرارگاه هم افزائي و مشاركت همه نهادها و دستگاه ها اعم از فرمانداران، بخشداران، دهياري ها، اعضاي شوراهاي فرهنگي و اجتماعي، صاحب نظران و همه كساني است كه به نوعي و با انجام هرگونه اقدامي مي توانند به كاهش سوانح و تصادفات كمك كنند.


سرهنگ نجفي اظهار داشت: كار پليس كنترل و نظارت است كه در كنار اين به آموزش فرهنگ ترافيك از طريق يك سري اقدامات فرهنگي و اجتماعي نيز توجه خاصي مي شود اما رويكرد مورد تاكيد ما اين است كه در كمين بودن حادثه براي همه و ناامن بودن جاده از نظر خطر تصادفات را براي مردم به دغدغه تبديل كنيم.


وي يادآور شد: در اين بين با ادارات و نهادهاي مرتبط با ترافيك و حمل و نقل جلسات و نشست هاي پيگيري زيادي انجام شده كه نتايج حاصل از آن ها نشان مي دهد سطح ايمني جاده ها هيچگاه رو به افت و كاهش نبوده و تا حدامكان در دست ارتقا است و از اينرو خطاي انساني در بروز سوانح بيشترين نقش را دارد.

سرهنگ نجفي بيان کرد: از ديگر تدابير در دست پيگيري افزايش ظرفيت پايش تصويري و افزايش دوربين هاي مدار بسته در محورهاي استان است كه در اين رابطه براي محورهاي حادثه خيز بم-كرمان و سيرجان 30 دوربين در نظر گرفته شده تا در فواصل حدود30 كيلومتري از يكديگر نصب شوند و لازم است اشاره كنيم اين دوربين ها هم سرعت لحظه اي و هم سرعت متوسط را ثبت مي كنند.

وي در تجزيه و تحليل سوانح رانندگي ادامه داد: نكته قابل توجه اين است كه حوادث رانندگي در ايام تعطيل و فصل تابستان بسيار بيشتر از ساير مواقع رخ مي دهند كه دليل اين امر راهي شدن خانواده ها به مسافرت هاي كوتاه و بلند مدت است.
سرهنگ نجفي با اشاره به اينكه رانندگي در شهر با رانندگي در معابر برون شهري و جاده ها بسيار تقاوت دارد، تصريح كرد: نكته مهمتر اينكه در سوانح رخ داده در روزهاي عادي بيشتر رانندگان حرفه اي و در ايام تعطيل بيشتر افراد عادي دچار سانحه شده اند كه اين موضوع نشان مي دهد مهارت داشتن در رانندگي درون شهر دليلي بر مهارت در رانندگي در جاده نيست و گاهي همين عدم مهارت ها حادثه ساز مي شود.

رئيس پليس راه ابراز داشت: بايد بدانيم سرعت زياد و مواردي مانند بي توجهي به جلو، انحراف به چپ و عدم توانائي در كنترل وسيله نقليه منشاء بسياري از حوادث رانندگي هستند و واژگوني ها بيش از 50 درصد از حوادث را به خود اختصاص داده اند.

سرهنگ نجفي يادآور شد: در وقوع اين پديده كه در اكثر موارد براي راننده و سرنشينان بسيار مرگبار بوده است مواردي همچون طولاني بودن فواصل بين مناطق، بياباني بودن مسيرها و كم صبري رانندگان براي زودتر رسيدن نقش دارد از اينرو به رانندگان تاكيد مي شود حتما پس از هرچند ساعت رانندگي استراحت هم داشته باشند و هيچگاه نخواهند فرصت كم را با شتاب در رانندگي جبران كنند.
وي اضافه كرد: از جمله مواردي كه لازم است در حدفاصل مناطق مختلف در جاده ها ايجاد شوند استراحتگاه ها هستند كه در صورت استقرار در مسيرها و ايجاد بستر مناسب براي استراحت رانندگان مي توانند در كاهش مسائل حادثه سازي همچون خستگي و خواب آلودگي بسيار موثر باشند.

سرهنگ نجفي تصريح كرد: رفع نقص نقاط حادثه خيز، نصب تابلو و علائم هشداردهنده مناسب، ايجاد روشنائي در معابر و ارتقاء ظرفيت نظارت تصويري از جمله موضوعاتي است كه بايد با جديت بيشتري از سوي متوليان امر و نهادهاي مربوطه پيگيري و انجام شوند.

رئيس پليس راه در پايان گفت: ميزان حضور پليس در معابر و محورها طبق تجزيه و تحليل امور ترافيكي، ميزان حادثه خيزي و بر اساس الويت بندي هاي خاصي است كه در اين رابطه شهروندان مي توانند هرگونه انتقاد، پيشنهاد، راهكار يامراتب تقدير و تشكر از عملكرد ماموران را به سامانه 197 منعكس نمايند تا از طريق مسئولان انتظامي مورد رسيدگي قرار بگيرد.

 

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.