سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردین: تغييرات در عربستان ساختگی و نمایشی است

گاردین در گزارشی نوشت اجازه رانندگی به زنان در عربستان برای بهبود چهره رژیم سرکوبگر سعودی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ­پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: اجازه دادن به زنان  در عربستان برای رانندگی بیشتر یک حرکت مرتبط با روابط عمومی از سوی عربستان و هدف از آن نیز بهبود چهره این کشور است. این اقدام نه با هدف نوسازی پادشاهی سعودی بلکه صرفا به خاطر دلپذیرتر کردن یک رژیم سرکوبگر انجام شده است. این در حالی است که بسیاری از رسانه‌های غربی اسیر این تبلیغات عربستان با استفاده از زنان شده‌اند.

عربستان سعودی ماه گذشته شماری از مدافعان حقوق زنان را بازداشت کرد. نیمه شب یکشنبه زمانی که برخی زنان سعودی برای نخستین بار وارد جاده‌ها شدند، شش فعال زن با سابقه با سال‌ها سابقه حمایت از حقوق زنان سعودی خود را در زندان‌های عربستان یافتند. این زنان براساس بیانیه‌های مقامات که در رسانه‌های سعودی منتشر و از سوی عفو بین الملل نیز بازنشر شد به «ارتباط با نهاد‌های خارجی با هدف تضعیف ثبات کشور و نظم اجتماعی آن» متهم شدند.

رسانه‌ها نتوانستند از کنار تضاد آشکار لغو ممنوعیت رانندگی زنان عربستانی و بازداشت حامیان حقوق زنان بگذرند. با این وجود، بازداشت زنان داستان ثانویه رسانه‌ها بود. بسیاری از رسانه‌ها از سرخط‌هایی استفاده کردند که مطابق خواسته‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود.

این هفته نشریه اکونومیست در طرح جلد خود نوشت «انقلاب عربستان شروع می‌شود» و از یک طرح گرافیکی زیبا و جذاب استفاده کرد که در آن چرخ‌های یک خودرو به شکل چشمان یک زن سعودی ترسیم شده بودند. اما هیچ انقلابی در عربستان در حال وقوع نیست. آنچه که در حقیقت در حال رخ دادن است صرفا یک تغییر نام و نشان است.  

سال گذشته اعلام شد عربستان سعودی به منظور بهبود وجهه بین المللی خود به دنبال بمباران یمن و تحمیل محاصره بر قطر تصمیم دارد مراکز جهانی روابط عمومی برپا کند. ماشین روابط عمومی عربستان سعودی بسیار بسیار مشغول و پر کار بوده است. زمانی که محمد بن سلمان در ماه مارس از انگلیس دیدار کرد، یک کارزار عظیم تبلیغاتی او را همراهی می‌کرد. پیام‌هایی مانند «محمد بن سلمان در حال تقویت زنان عربستان سعودی» است روی بیلبورد‌ها و تاکسی‌های لندن نمایان شدند. چنین تبلیغاتی حتی در گاردین نیز دیده شدند.

رسانه‌های مختلف بدون آنکه به ماهیت ماجرا پی برده باشند بار‌ها پیام‌های منتشر شده از سوی کارزار تبلیغاتی عربستان سعودی را بازنشر دادند.

توماس فریدمن، روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی در ماه نوامبر در ‎آنچه که اساسا ستایش اغراق آمیزی از محمد بن سلمان بود در مقاله‌ای با عنوان «سرانجام، بهار عربی عربستان سعودی» در نیویورک تایمز به این موضوع پرداخت. سپس محمد بن سلمان در ماه مارس در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی در برنامه شصت دقیقه شبکه سی. بی. اس ظاهر شد. در مقدمه این مصاحبه بسیار تصنعی و برنامه ریزی شده، در مورد بن سلمان گفته شد او کسی است که «زنان عربستانی را آزاد کرد، موسیقی و سینما را به این کشور آورد و در سرزمینی با پانزده هزار شاهزاده، فساد را سرکوب کرد.» در این مصاحبه تنها چند اشاره مختصر به اوضاع یمن صورت گرفت. به هر ترتیب چه کسی دوست دارد وقتی همه در مورد باز شدن سینما‌ها و رانندگی زنان سعودی صحبت می‌کنند، به جنایات جنگی و کشته شدن یمنی‌ها اشاره شود. به خصوص زمانی که آمریکا و انگلیس نیز در جنگ فاجعه بار علیه یمن دست دارند.

این مهمترین نکته تمام ماجراست. در نهایت، پوشش خبری قهرمانانه موضوع برداشته شدن ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی بازتابی از این واقعیت است که ترسیم چهره‌ای زیبا و دلنشین از عربستان به بهترین شکل تضمین کننده منافع غرب است. به هرحال بسیار دردناک است اگر غرب بخواهد اعتراف کند که شریک تجاری سودآور آن که اتفاقا از تلاش‌های جنگی آن نیز حمایت می‌کند، یک رژیم سوءاستفاده کننده تمامیت‌طلب است. در نتیجه بهتر است روی عکس‌های زیبا از زنان عربستانی در حالی که در خودرو‌های خود نشسته اند و مشغول رانندگی هستند، تمرکز کنیم.

انتهای پیام/

گزارش گاردین درباره تغییرات در عربستان

برچسب ها: عربستان ، خاورمیانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.