سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ورود ارگان‌های نظارتی در تثبیت قیمت کاغذ تاثیر دارد؟/پشت پرده گرانی امروز کاغذ

ورود ارگان‌های نظارتی شاید در کوتاه‌مدت تأثیری در کاهش قیمت کاغذ داشته باشد، اما باید دید در بلند مدت چه میزان تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال‌ها و ماه‌های اخیر خبر‌های زیادی در حاشیه گرانی کاغذ به نقل از کارشناسان و مسئولان فرهنگی کشور مطرح شد که از آن جمله می‌توان به  کاغذ به عنوان یک محصول اساسی و خروج آن از میان لیست محصولات اساسی، گرانی بیش از پیش کاغذ، تعطیلی کارخانه‌های کاغذ به دلیل نبود حمایت کافی و دشواری کار ناشران به دلیل بی‌ثباتی بازار کاغذ اشاره کرد.

در روز‌های اخیر نیز خبر‌هایی به گوش رسیده که به نظر می‌رسد خبرگزاری‌ها تلاش می‌کنند در رمزگشایی پشت پرده گرانی کاغذ، گوی رقابت را از یکدیگر بربایند. یک خبرگزاری در مصاحبه با یک کارخانه‌دار گرانی کاغذ در سراسر جهان را پشت پرده این موضوع می‌داند و دیگری برپایه مصاحبه با فعالان عرصه نشر اینطور می گوید که دلالان با خرید کاغذ با قیمت مناسب و فروش آن با چند برابر قیمت خریدشان باعث می‌شوند که قیمت کاغذ افزایش پیدا کند البته مبحث دوم قابل تأمل است، زیرا در همین روز‌ها شنیدیم که سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد کشورمان خواستار ورود ارگان‌های نظارتی به موضوع کاغذ شده است. بنابرآنچه در این خبر آمده است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ در روز‌های اخیر، در نامه‌ای خطاب به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به وی گفته است ورود مؤثر ارگان‌های نظارتی به موضوع کاغذ ضروری است.

ما نیز به همین بهانه به سراغ برخی از فعالان بازار کاغذ رفتیم تا نظر آن‌ها را در این خصوص بپرسیم.

امیرحسین شهبازی یکی از فعالان بازار نشر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه بازار کاغذ در رکود است، گفت: به دلیل افزایش قیمت کاغذ خرید و فروش این محصول سخت شده است. افرادی هم که کاغذ می‌خرند به امید آنکه گرانتر بشود نگه می‌دارند و نمی‌فروشند و افراد معمولی که برای کارشان به کاغذ نیاز دارند توان خرید این محصول را ندارند.

وی افزود: موضوع گرانی کاغذ به گمانم تا اندازه‌ای به حالت روانی و ترس از شروع تحریم‌ها و آینده نامعلوم برمی‌گردد البته ورود ارگان‌های نظارتی به موضوع کاغذ شاید در کوتاه‌مدت بتواند بازار کاغذ را به ثبات برساند چون این تجربه را در ورود ارگان های نظارتی به بازارهای دیگر داشته ایم.

شهبازی گفت: در توان بازار نیست که راهکاری را برای به ثبات رسیدن بازار کاغذ و کاهش قیمت این محصول ارائه بدهد، اما شاید بتوان در سطح مدیریت کلان تدبیری برای این موضوع اندیشید.

انتهای پیام/

پشت پرده گرانی کاغذ چیست؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.