مقبلی با اشاره به اينكه عمده سن متوفيان ناشی از سوانح رانندگی در جاده های استان را افراد زير 30 سال تشكيل مي دهند افزود: در منطقه شرق استان بواسطه باغات و مزارعی كه وجود دارد عمده تردد با موتور سيكلت و وانت بارها انجام مي شود كه اين امر باعث شده تصادفات موتورسواران و وانت بارها بيشتر باشد.
مقبلی تصریح كرد: در سال 96 تعداد 7 نشست مشترك با فرمانداران و پليس راه ها در محل اين اداره كل داشتيم همايش های در بردسير و زرند برگزار كرديم و همچنين در سالجاري در بم و شهرستان های شرقی آموزش های پنجگانه را خواهيم داشت.
وی با بیان اینكه دهداران و بخشداران با ائمه جمعه و جماعات مي توانند تاثير بسزايي در كاهش تلفات و سوانح جاده اي خود داشته باشند، افزود: عمده تصادفاتي كه دراين حوزه ها (بم و نرماشير) اتفاق مي افتد عدم اطلاعات كافي و عدم آگاهي علت اصلي خطاها و تصادفات است.
مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان عنوان كرد: در استان كرمان 509 دستگاه اتوبوس، و بالاي 3500 دستگاه سواري ، كرايه بين شهري فعالند كه در سال گذشته تنها يك مورد سانحه به علت خطای راننده صورت گرفت و حادثه ديگري در بخش ناوگان عمومي رخ نداد و علت آن هم آموزش هايي است كه توسط اين اداره كل به رانندگان حرفه اي داده مي شود كه اين امر نيز اهميت موضوع آموزش و فرهنگ سازي را مي رساند.
وي گفت : 50 درصد زمان وقوع تصادفات بين ساعت 12 ظهر تا 8 شب می باشد كه محور كرمان ، بم با جمع 91 نفر بيشترين آمار تلفات را داشته است و علل وقوع تصادفات فوتي بيشترين به ترتيب عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی، تخطی از سرعت و همچنين قاچاق سوخت و قاچاق افاغنه كه دو عامل اصلي مي باشد عنوان كرد.
عليرغم اينكه فعاليت های متعدد و مستمری در جاده های استان در راستاي ايمن سازی انجام شده است اما متاسفانه همچنان درصد سوانح و تلفات جاده ای استان كرمان در رديف هاي نخست كشوری قراردارد.
انتهای پیام/س