سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون میراث فرهنگی کشور؛

مدرسه تاریخی عباسقلی خان مشارکتی مرمت می‌شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: طرح مرمت مدرسه عباسقلی خان پس از تصویب در شورای فنی به صورت مشارکتی اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، دکترمحمدحسن طالبیان در حاشیه بازدید از مدرسه تاریخی عباسقلی خان  افزود: متولیان این مجموعه به این ثروت و گنجینه باقی مانده از دوره صفویه آگاه هستند و بخش‌هایی از این مجموعه را مرمت و بازسازی کرده اند، اما هم چنان مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان این که فرسایش‌هایی در این اثر تاریخی وجود دارد که مورد بازدید قرار گرفت گفت: ایوان مدرسه مشکل سازه‌ای پیدا کرده و رطوبت و ترک دارد، هم چنین بخشی از تزئینات تخریب شده است که طرحی برای مرمت تهیه شده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: دربازدیدی که از مجموعه داشتیم مقرر شد طرح مرمت این اثر تاریخی در شورای فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مطرح و تصویب شود وبلافاصله با مشارکت ما مرمت انجام شود.

طالبیان گفت: برخی فضا‌های خدماتی در داخل صحن مدرسه ایجاد کرده اند که باید برداشته شود، چون زیبایی و اصالت بنای مدرسه باید حفظ شود.

وی افزود: هم چنین حمامی متعلق به این مدرسه بوده که در صورت توافق می‌شود به روش باستان شناسی خواناسازی و بازسازی کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: طرح مقاوم سازی مدرسه تاریخی عباسقلی خان در مشهد با هدف حفاظت و صیانت از آن اجرا می‌شود.

ابوالفضل مکرمی فر  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم در حاشیه این بازدید  گفت: مدرسه عباسقلی خان یکی از مدارس علمیه و تاریخی مشهد است که در طول 400 سال کاربری خود را حفظ کرده و هم چنان تدریس علوم دینی و آموزش طلاب علوم اسلامی در این مدرسه انجام می‌شود.

وی با بیان این که سر درب این مدرسه با مشارکت آستان قدس رضوی در گذشته حفظ شده است،افزود: تولیت مدرسه در راستای حفظ و مرمت این اثر تاریخی تلاش‌هایی را انجام داده و در بازدید از این مجموعه مقرر شد طرح‌هایی که توسط مشاور تولیت آماده شده پس از تصویب در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اقدمات مشترک برای مرمت اقدام شود.

مدرسه علمیه تاریخی عباسقلی خان از بنا‌های تاریخی و مدارس علوم دینی مشهد است که توسط عباسقلی خان بیگلربیگی در سال ۱۰۷۷ هجری قمری به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شده و نام سازنده آن در کتیبه سردر ورودی مدرسه نقش بسته است.

بنای مدرسه در 2 طبقه و در چهار ضلع دارای چهار ایوان به سبک معماری عهد صفویه ساخته شده که بیش از ۱۰۰ حجره را در خود جای داده است.

این مدرسه با آجر ساخته شده و دارای تزئیناتی از قبیل: کاشی ‎کاری و مقرنس‎ کاری سردر ورودی ایوان‌ها و حجرات و رواق هاست.

انتهای پیام//ا.س
 

بازدید معاون میراث فرهنگی کشوراز مدرسه تاریخی عباسقلی خان 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.