سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگارن جوان مطرح شد؛

مدیریت تیمی چالش درمان بیماران شکاف کام در کشور

دبير اجرايي سمپوزيوم شكاف لب و كام گفت: مدیریت تیمی در شکاف کام یکی از چالش‌های درمانی بیماران است که مشارکت بین بخشی را می طلبد.

کوثر باغبان دبیر اجرایی سمپوزیوم شکاف کام و لب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: مدیریت تیمی در شکاف کام و لب یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از بیماران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و باید متولیان این عرصه برای درمان این مشکل همراه با مشارکت بین بخشی مدیریت تیمی را لحاظ کنند.

باغبان افزود: از هر ۷۰۰ تولد یک نفر به شکاف لب و کام مبتلا می‌شود و عواملی که در سه ماهه اول بارداری یعنی در فاصله بین هفته هفتم تا نهم جنینی ایجاد می‌شود در ابتلا به این بیماری دخیل است.

وی اظهار کرد: داروها، عوامل ژنتیکی، اشعه و مواردی دیگر از این قبیل در سه ماهه اول بارداری جنین را در معرض ابتلا به شکاف لب و کام قرار می‌دهد و والدین باید بدانند که هنگام بروز این مشکل باید هرچه زودتر به پزشک معالج مراجعه کنند.

باغبان گفت: درمان شکاف لب و کام در دنیا به صورت تیمی انجام می‌شود زیرا این بیماری قسمت‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند و به تخصص‌های مختلفی برای درمان نیازمند است و از بدو تولد این نوزادان متخصصان پیشنهاد خود را به پزشک مرتبط ارجاع خواهند داد.

دبیر اجرایی سمپوزیوم شکاف لب و کام گفت: جراح، ارتودنسیست و یک گفتار درمان از نفرات تیم درمان یک نوزاد شکاف لب و کام هستند، اما قطعا برای درمان این عارضه متخصصان گوش، حلق و بینی، متخصصان شنوایی شناس، متخصص تغذیه، روانپزشک، متخصص ژنتیک، روانشناس و جراحان مختلف فک و صورت نیز باید حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: اقدامات تیم شکاف لب و کام برای درمان به این صورت است که هنگامی که کودک به دنیا می‌آید ممکن است تغذیه، سیستم شنوایی، سیستم تنفسی  غیره  دچار مشکل شوند که لازم است بدو تولد در بیمارستان پرستاران مشاوره‌های لازم را برای خانواده‌ها در نظر داشته باشند تا خانواده‌ها با آگاه سازی از سایر خدمات مطلع باشند.

باغبان گفت: اینکه جراحی در چه سنی برای نوزاد صورت گیرد و اینکه شنوایی شناس هر ۳ ماه یک بار در ابتدا و هر ۶ ماه یکبار در آینده مشکلات شنوایی این کودکان را بررسی کنند، از موضوعاتی است که باید توسط پرستاران آگاه سازی شوند.

وی اظهار کرد: بسیاری از کودکان در تغذیه و شیر خوردن دچار مشکلاتی هستند که در نهایت موجب کاهش  وزن کودک می‌شود و از آنجا که برخی از این کودکان به جراحی نیاز دارند و باید وزن خوبی پیش از جراحی داشته باشند، تغذیه کودک نیز موضوعی اساسی است و حتما خانواده‌ها باید از شیشه شیر‌های مخصوص برای تغذیه نوزاد استفاده کنند، مداخله زود هنگام والدین و تسریع در درمان کودک از موضوعاتی است که توسط تیم درمان به خانواده‌ها انتقال داده می‌شود.

دبیر اجرایی سمپوزیم شکاف کام و لب بیان کرد: بهترین نتیجه برای درمان شکاف کام و لب با کار تیمی محقق می‌شود و خوشبختانه در سال‌های اخیر در آگاه بخشی جامعه از بیماری شکاف لب و کام و درمان آن وضعیت بهتری پیدا کرده ایم زیرا چند تیم در سطح کشور به صورت رسمی فعالیت دارند و به صورت تیمی به درمان موفقیت آمیز این بیماری پرداخته‌اند.

توسعه درمان شکاف کام و لب در دانشگاه علوم پزشکی کشور

باغبان با اشاره به توانمندی تیم شکاف لب و کام اصفهان اظهار کرد: تیم شکاف لب و کام اصفهان زیر نظر انجمن شکاف لب و کام جهانی است و به صورت رسمی شناخته شده است، خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر نیز مدیریت تیمی خوبی مشاهده می‌شود و در این راستا هر 2 سال یک بار تحت عنوان همایش‌های شکاف لب و کام هم‌اندیشی و دانش افزایی با حضور متخصصان مجرب و انتقال دانش از اساتید برگزیده به سایر نفرات خواهیم داشت.

باغبان گفت: به علت اینکه قسمت‌های مختلفی در شکاف کام و لب آسیب می‌بیند، مشکلات این افراد در مقاطع سنی مختلف متفاوت است؛ به عنوان مثال نوزادی که تازه با شکاف لب و کام متولد شده در تغذیه دچار مشکل است و کودکانی که وارد مدرسه می‌شوند به خاطر شکل ناشی از جراحی توسط همسالانشان مورد تمسخر قرار می‌گیرند که این برای کودکان آزاد دهنده است و در ارتباطات اجتماعی سال‌های بعد و مهارت‌های ارتباطی این گروه‌ها تأثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: بسته به سن فرد مبتلا، وسعت و نوع شکاف اقدامات درمانی تیم شکاف کام و لب از بدو تولد تا بزرگسالی پیگیری می‌شود و می‌توان گفت: با مراجعه زود هنگام مشکل بسیاری از افراد برطرف و بهترین خدمات در سطح کشور به این افراد ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.