بسیاری کارشناسان معتقدند که اگر دولت به حمایتهای لازم از این بخش بپردازد، این امکان وجود دارد که اشتغال در این بخش دو برابر شود.چرم یکی از اصلیترین موادی است که در تولید کفشها مورد بهرهبرداری قرار میگیرد اما کارخانههای چرم ما به دلیل آنکه از تکنولوژی روز دنیا عقب مانده اند ، نمیتوانند چرم موردنیاز را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.بدون شک در صورتی که تکنولوژیهای مربوط در این بخش به روز شود، ما حتی در زمینه صادرات میتوانیم موفقتر عمل کنیم.
سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار کفش قاچاق وارد کشور میشود که این کفشها از کشورهای مختلفی همچون چین و ایتالیا به بازار ما راه پیدا میکنند. متأسفانه صادرات ایران در حوزه کفش تنها به ۱۲۰ میلیون دلار به کشورهای همسایه محدود میشود. در بازارهای داخلی حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد انواع پاپوشها در داخل کشور تولید شده و ما سهمی بالا از بازار را در دست داریم اما با این حال ظرفیتهای تولیدی ما به شکل ۵۰ درصدی در حال حرکت هستند و اگر ساماندهیهای لازم صورت بگیرد، امکان افزایش حجم صادرات نیز مهیا خواهد شد.
بدون شک با انجام تدابیر و برنامههای مناسب در آینده شاهد رونق صنعت کفش داخلی خواهیم بود. در جهت بررسی راهکارهایی برای شکوفایی این صنعت در کشور با دو تن از فعالان تولید کفش و صادرات به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه متن کامل آن آمده است؛
محمد عرب مدیرکارخانه تولید کفش در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تولید ما در چند سال گذشته خوب بوده و حتی توانستیم خط تولید خود را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به سابقه 27 سال تولید کفش ایرانی گفت: همیشه روند صعودی واردات کفشهای چینی به صنعت تولید کفش داخلی ضربه زده است و در صورتی که ارگانهای مسئول از تولیدکنندگان کفش حمایت لازم را صورت میدانند، واردات کفش چینی برای ما مشکلی به وجود نمیآورد.
عرب تصریح کرد: مهمترین مشکل تولید داخلی، مشکلات درون کشور است مانند قوانین داخلی در حوزه تأمین اجتماعی، مالیات و سود تسهیلات که موجب شده تولیدکننده این حوزه به شدت متضرر شود.
این تولید کننده ملی تأکید کرد: کارخانه کفش نسبت به کارخانههایی همچون پتروشیمی کارگران بیشتری دارد و با توجه به اینکه آنها سود چند برابری نسبت به ما دارند میزان بیمهای که کارخانه داران کفش باید پرداخت کنند از یک کارخانه دار پتروشیمی بیشتر میشود.
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته تولیدات داخلی را در مقابل قاچاق ضعیف کردیم و در صورتی که تولیدکننده داخلی قوی شود، قاچاق جایی در کشور نخواهد داشت.
عرب اذعان کرد: اکنون ما به کشورهایی مانند عراق، افغانستان و عمان صادرات داریم و چینی ها نمیتوانند در این بازار با ما رقابت کنند و این نشان دهنده آن است که مشکلات ما در حوزه تولید داخلی از درون سرچشمه میگیرد.
مدیر کارخانه تولید کفش بیان کرد: در ایران مسئله مارکها جا نیفتاده است و همین موضوع موجب شده تا بسیاری از واردکنندگان و تجار ، اجناس نا مرغوب خود را به راحتی در بازار به فروش برسانند.
وی یادآور شد: با وجود اینکه در حوزه صادرات کفش فعال بودهایم اما تاکنون هیچ حمایتی از جانب مسئولان ندیدیم و در مقابل همیشه از ابزارهای فشار علیه تولیدکننده داخلی استفاده شده است.
عرب تصریح کرد: تولید ملی با کشورهای خارجی و قاچاق میجنگد و در سال 97 چندین بار قانونهای ارزی تغییر کرده و همین موضوع موجب سردرگمی تولید کننده داخلی شده است.
وی تأکید کرد: متأسفانه حتی مارکهای اروپایی مانند اسکیچرز که یک مارک معروف است به درستی به مردم شناسایی نشده و متأسفانه مردم برای خرید این مارک پولهای کلانی صرف میکنند. در صورتی که اگر بدانند مصرف این نوع کفشها در بلند مدت آسیبهای جدی به آنها وارد میآورد هیچگاه پولی بابت خرید آنها نمیدهند.
تولیدکننده داخلی در خصوص عدم توسعه تولیدات ملی در عرضه بازار افزود: یکی از مشکلات اصلی تولید کننده داخلی برای توسعه بازار داخلی، گران بودن اجاره فروشگاههاست و اگر بخواهیم فروشگاهها را در جاهای مناسب اجاره کنیم، مجبوریم بر روی قیمت کالای خود بکشیم.
وی تأکید کرد: مسئولان باید برای حمایت از تولید ملی با فکر و برنامه عمل کنند و از افرادی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرند.
عرب بیان کرد: بدون شک بهترین راهکار مبارزه با قاچاق تسهیل تولید داخلی است و اکنون با وجود اینکه تعرفه کفشهای تولیدی مشابه ما صفر است اما واردات و قاچاق آن به دلیل عدم صرفه صورت نمیگیرد.
تولیدکننده داخلی با بیان این که رشد 42 درصدی صادرات را در سال 97 تجربه کردهاند، گفت: با وجود اینکه اجناسمان از کالاهای ترکیهای گرانتر است ولی مردم کشورهایی همچون عراق به دلیل کیفیت بالای کفشهای ایرانی از آن استقبال ویژهای میکنند.
حمیدرضا نبیزاده فعال حوزه تجارت در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: رقابت بخش مهمی از هر بازار است و در صورتیکه رقابت از بین برود، فضا برای جولان کالای بیکیفیت آماده میشوند.
فعال حوزه تجارت تصریح کرد: به عنوان مثال بازار کفش ایران را در 20 سال گذشته بررسی کنیم خواهیم دید که این بازار در ابتدا در اختیار کفشهای داخلی بیکیفیت بود و پس از آن شاهد واردات کفشهای چینی در حد گسترده بودیم اما این کفشهای چینی هم کیفیت بهتری نداشت.
وی اضافه کرد: در چند سال اخیر برندهای اروپایی هم به این بازار ورود کردند و این موضوع موجب شد، تا عرصه برای واردات کالاهای بیکیفیت تنگ شده و تولیدکننده ایرانی نیز خود را با شرایط هماهنگ سازد و بتواند کالاهای باکیفیتتری تولید کنند.
نبیزاده تأکید کرد: به طور حتم اگر از روز اول بازار برای واردات اجناس باکیفیت باز بود، اکنون هم تولید ملی به روز میشد و هم جایگاهی برای واردات اجناس بیکیفیت چینی وجود نداشت. در نتیجه کالای ایرانی میتوانست در بازارهای بینالمللی نیز حاضر شود.
فعال حوزه تجارت با اشاره به اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، گفت: به طور حتم تا زمانیکه کالای داخلی نتواند در داخل رقابت کند نمیتواند به بازارهای جهانی ورود کنند.
وی در خاتمه اضافه کرد: باید مراقبت باشیم که بخاطر شعار حمایت از کالای ایرانی تولید ملی را همچون تجربیات خودرو به یک بچه عقبمانده تبدیل نکنیم که همیشه نیاز به حمایت دارد.
گزارش از سمیه عرب
انتهای پیام/
مگر کفش های چرم مصنوعی حراجی که قیمت بسیار پایین دارند و یا کفش های چرم برندهای معروف خارجی که قیمت خیلی بالا دارند. که دو قشر ضعیف و قوی مشتری آنند.
اکثر مردم همین کفش های کار داخل را میپوشند.