وی ادامه داد: خارج شدن کشور قدرتمندی مانند آمریکا از توافق برجام به طور قطع تلاطمهای بسیاری را در سطح جهان ایجاد میکند و این موضوع قابل چشمپوشی نیست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیتوجهی سایر کشورها به خارج شدن آمریکا از برجام امنیت بینالمللی را تضمین میکند، افزود: با همکاری سایر کشورها در موضوع برجام میتوانیم در مرحله دوم سهولت تجارت و اقتصاد را بین کشورها فراهم کنیم.
آخوندی تأکید کرد: برجام می تواند صلح و امنیت بین الملل را تنظیم کند و از نظر تعاملات اقتصادی برای کشورمان سهولت به همراه داشته باشد. سیاست ایران از ابتدا کاملا روشن بود و ما طبق قانون به تعهدات خود پایبند هستیم و این پایبندی خود به تعهدات را تا زمانی که سایر کشورهای عضو مانند ایران رفتار متعهدانه داشته باشند ادامه خواهیم داد.
وی افزود: برگزاری این چنین نمایشگاههایی که نشان میدهد کشورهای دنیا علیرغم تمام فشارها از سوی آمریکا علاقهمند به برقراری روابط اقتصادی با ایران هستند و این نشان دهنده اعتماد کشورها به ایران است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این نمایشگاه 18 کشور جهان شرکت کرده و 90 شرکت خارجی برای عرضه خدمات و محصولات خود حضور دارند و این امر نشان میدهد که سایر کشورها تا به امروز از موقعیت ایران درک درستی داشتهاند.
آخوندی با بیان اینکه در این موقعیت حساس از تمامی فعالان سیاسی کشور درخواست میکنم از اظهارنظرهای بدون توجه به شرایط اقتصادی پرهیز کنند، گفت: کشور در شرایط بسیار سخت و حساس قرار دارد بنابراین اداره امور کشور در این شرایط بسیار حساس است در نتیجه اظهارنظرهای نادرست باعث میشود هزینه زیادی به کشور و ملت وارد شود بنابراین از فعالان سیاسی درخواست میکنم در بیان اظهارنظرهای خود دقت لازم را داشته باشند.
وی تأکید کرد: رئیس جمهور و مسئولان دولت در صف مقدم اداره کشور قرار دارند و میخواهند در برابر گستاخی و یک جانبه بزرگ مادی دنیا مقاومت کنند بنابراین در این شرایط نیاز است که مردم و فعالان درک عمیقی از شرایط کشور داشته باشند.
وی افزود: برخی اظهارات تند میتواند در انتظارات مردم اثرات منفی بگذارد و در سرنوشت ما نیز اثرات منفی داشته باشد.
آخوندی با بیان اینکه هم اکنون ما در دولت بیش از هر وقت دیگری انتظار صدای واحد دولت، مجلس و قوه قضاییه را داریم، گفت: باید برای سربلندی مردم تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه به طور قطع باید باب نقد و گفتگو باز باشد، گفت: باید مسئولان از ستیز داخلی خودداری کرده و این موضوع به نفع کشور است هم اکنون ما بیش از هر زمان دیگری باید صدای واحد داشته و از ستیزهای داخلی امتناع کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: علیرغم تمامی مشکلات و سختیهایی که در کشور وجود دارد توسعه ریلی را در تمامی حوزهها پیگیری کرده و ادامه میدهیم.
وی توضیح داد: توسعه شبکه ریلی، تعمیر و نوسازی شبکهها، افزایش ظرفیت و احداث خطوط ریلی جدید، ارتقای فناوری و ایجاد اتوماسیون جدید در حمل و نقل ریلی، دسترسی به فناوریهای جدید در راه آهن، برقی کردن و ایجاد خطوط پرسرعت ریلی از جمله فعالیتهایی است که در دستور کار خود قرار دادهایم.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: حمل بار را به صورت متمرکز تعقیب خواهیم کرد و اعتقاد داریم باید حوزه بار در ریل کاملا به صورت بازرگانی و تجاری دنبال شود تا از طریق آن بتوانیم با حمل و نقل جادهای رقابت کنیم.
آخوندی افزود: در سال 96 میزان حمل بار به 47 میلیون تن رسیده است که این خود رکورد به شمار میرود و ما سعی خواهیم کرد این رویکرد را ادامه دهیم.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید راه آهن بتواند سهم خود را از حمل بار افزایش دهد و در راستای سیاستهای ابلاغی رهبر گام بردارد.
آخوندی با بیان اینکه باید بتوانیم شبکه راه آهن را به چشمههای بار وصل کنیم، افزود: در سال جاری به شدت این موضوع را پیگیری کرده و سعی خواهیم کرد تمامی چشمههای بار و مراکز انبوه بار را در نزدیکترین نقطه به راه آهن متصل کنیم تا بار با سهولت بهتری جا به جا شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون برای اتصال راه آهن به چشمههای بار 300 کیلومتر راه آهن نیاز داریم، گفت: باید این خطوط ریلی در قطعات دو کیلومتر تا 30 کیلومتری انجام شود که این موضوع شاید در ظاهر ساده باشد اما در باطن میتواند رفتار و سیستم را به طور کامل تغییر دهد و ما باید با جدیت این موضوع را پیگیری کنیم.
وی ادامه داد: طی مذاکراتی که با وزیر صنعت و معدن انجام دادهایم مقرر شد مواد معدنی استخراج شده را از طریق بخش ریلی جا به جا کنیم زیرا که تا به امروز حمل و جا به جایی مواد معدنی از طریق بخش جادهای انجام میشد.
آخوندی اظهار کرد: هم اکنون بین 10 تا 20 میلیون بار در حال استخراج از طریق معادن کشور هستند که باید نظام حمل و نقل ریلی به صورت همزمان طراحی شود تا از طریق آن بتوانیم این میزان مواد معدنی را جا به جا کنیم.
وی تأکید کرد: رویکرد راه آهن باید به رویکرد بازرگانی تغییر کند تا با تقاضاهای ایجاد شده در بازار سازگاری یابد.
آخوندی با بیان اینکه حمل و نقل حومهای یکی از اصلی ترین اهداف کشور به شمار میرود، گفت: سالانه یک میلیون و 700 هزار نفر در کشور جا به جا میشود که 700 هزار نفر از آنها در حومه شهرها قرار دارد که این یک رقم بسیار بزرگ در بخش مسافری کشور به شمار میرود و باید بتوانیم روزانه این میزان مسافر را از طریق حمل و نقل حومهای جا به جا کنیم.
آخوندی با بیان اینکه ایجاد حمل و نقل حومهای نیازمند یک سرمایهگذاری قدرتمندی است، گفت: بخش حمل و نقل ریلی نیاز به یک رویکرد شبکهای دارد که بتواند مترو و یک حمل و نقل دوربرد یکپارچه را ایجاد کند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای ایجاد یک بخش حمل و نقل ریلی یکپارچه باید نظام شهرسازی خود را تغییر دهیم و نظامی مبتنی بر ریل داشته باشیم.
وی تاکید کرد: هم اکنون نظام شهرسازی مبتنی بر حمل و نقل جادهای است که ما تغییر نظام شهرسازی مبتنی بر ریل را به طور کامل را تعقیب خواهیم کرد.
آخوندی یادآور شد: طراحی tot و ایجاد یک شرکت حمل و نقل ریلی جدید را در برنامه ششم توسعه در دستور کار خود قرار داده و به هیئت وزیران ابلاغ شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: دو خطه و سه خطه کردن راه آهن در خروجی شهرها را در دستور کار خود قرار داده و به زودی آن را آغاز خواهیم کرد و برای تغییر نظام کلی حمل و نقل مسافری باید حمایت شهرداریها، دولت و مجلس را داشته باشیم.
آخوندی با بیان اینکه تحول فناوری و ایجاد تکنولوژی در راه آهن را در دستور کار خود قرار دادهایم، گفت: راه اندازی راه آهن تهران- قم -اصفهان آغاز شده و گام بعدی برقی کردن راه آهن تهران مشهد است که به زودی ساخت و قرارداد این راه آهن منعقد میشود.
انتهای پیام/