سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ساخت و طراحی "لوگو" مختص شهرهای اردبیل/گردشگری محرک قوی در بحث پایداری اقتصاد است

سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل در بطن پرداخت به برگزاری چهارمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری از ساخت و طراحی لوگوی مخصوص شهرهای اردبیل نیز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ به بهانه برگزاری چهارمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی در سطح استان اردبیل که با حضور مهمانانی از کشورهای خارجی و نیز شرکت‌کنندگانی از استانهای مختلف کشور برای چهارمین سال پیاپی در سطح استان برگزار خواهد شد مصاحبه اختصاصی با علیرضا دباغ‌عبداللهی، سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان داشتیم، که در ادامه این مصاحبه را به صورت تکمیل مشاهده می‌کنید.

*توضیح اجمالی در خصوص چهارمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری در اردبیل بفرمایید؟

چهارمین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل 4 تا 8 تیرماه سالجاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان و با حضور شرکت‌هایی از استانهای همجوار و استانهای شمالی، جنوبی و مرکزی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه که برای چهارمین سال تواتر در سطح استان در دستور کار قرار گرفته است در سه دوره قبلی نیز به صورت ملی و ادغام شده برگزار می‌شد که پیش از آن این نمایشگاه به صورت تفکیک شده به حوزه‌های صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در سطح استان و با حضور شرکت‌کنندگانی از استانهای دیگر برگزار می‌شد که امسال برای چهارمین بار نمایشگاه ملی صنایع دستی وگردشگری استان به صورت تجمیعی برگزار خواهد شد.

امسال سیاست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر این است که نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری استان متفاوت‌تر از دوره‌های قبلی برگزار و تجربه شود که در این زمینه بیشترین تاکید بر حضور شرکت‌های قدر در حوزه خدمات وابسته به صنایع گردشگری از قبیل تجهیز هتل، طراحی و تامین ملزومات هتل است که در این راستا انتظار می‌رود شرکت‌ها و تورگردانها، توراپراتورها و شرکتهای خدمات سفری  و سایر شرکتهایی که در حوزه صنعت گردشگری فعال هستند در این نمایشگاه حضوری گسترده داشته باشند.

*شرکت‌کنندگان و مهمانان چهارمین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری صرفا ملی خواهند بود یا از فعالان عرصه گردشگری و سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی نیز دعوتی صورت گرفته است؟

بله، از کشورهای گرجستان، ‌ترکیه، جمهوری ‌آذربایجان و مالزی مهمانانی در این دوره از نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری حضور دارند که هم هتلهای این کشورها و هم شرکتهای خدمات سفر و برخی سرمایه‌گذاران در چهارمین نمایشگاه ملی گردشگری در استان اردبیل حضور خواهند داشت.

علاوه بر این و در کنار مهمانان خارجی چهارمین نمایشگاه گردشگری سرمایه‌گذاران بزرگی که در کشور و در صنعت گردشگری فعال بوده‌اند نیز در این نمایشگاه حضور می‌یابند که در این زمینه ما از سرمایه‌گذار بزرگی از شمال شرق کشور و از خراسان رضوی برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردیم تا با حضور در چهارمین نمایشگاه ملی گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی تجربیات و دانش خود را در اختیار سرمایه‌گذاران بومی و ملی دیگری که در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، قرار داده و این سرمایه‌گذاران به راحتی با ایجاد بستری مناسب به تبادل دانش و افکار بپردازند که در واقع برگزاری این نمایشگاه بهانه‌ای باشد برای انتقال دانش و ایده های نو و سازنده سرمایه‌گذاران محلی و ملی به یکدیگر که این مهم در نهایت توسعه صنعت گردشگری و پایداری اقتصاد گردشگری را کشور و در گام نخست در سطح استان اردبیل در پی خواهد داشت.

آشنایی سرمایه‌گذاران بومی با قابلیتهای سرمایه‌گذاران قدر و توانای ملی و همچنین آشنایی و شناخت  سرمایه‌گذاران کشوری با توانمندیهای سرمایه‌گذاران بومی و از علایق و سلایق آنان نیز می تواند در کنار پرداخت مناسب به حوزه گردشگری دستاوردهای بسیار بزرگی را برای این صنعت که قابلیتهای بی نظیری در منطقه ما دارد، به ارمغان بیاورد.

*کمی از کم و کیف نمایشگاه برای ما بگویید؟

چهارمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان اردبیل با اختصاص 55 غرفه به حوزه صنایع دستی، 30 غرفه به صنعت گردشگری، 5 غرفه برای حضور مهمانان خارجی و برای پذیرایی از آنان،10 غرفه برای بحث سرمایه‌گذاری و 3 غرفه مجزا صرفا برای حضور شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات مجازی و اپلیکیشنها در سطح استان تدارک دیده شده است.

یک نوآوری مهم و اقدامی جدید در چهارمین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری در استان اردبیل این بوده که برای نخستین بار در این نمایشگاه پک کامل آموزشی در حوزه صنایع دستی و گردشگری و حتی سرمایه‌گذاری در بطن نمایشگاه به حاضران ارائه می‌شود که در واقع  بخشی از نمایشگاه که تحت حمایت بخش آموزشی میراث فرهنگی است به برگزاری کلاسهای زنده آموزش صنایع دستی و کارگاههای تخصصی آموزش در حوزه گردشگری، هتل‌داری و سرمایه‌گذاری اختصاص داده خواهد شد.

علاوه بر این مسئله در این دوره از نمایشگاه به جد به بحث آموزش و آشنایی با صنایع دستی از سنین پایه نیز تاکید داریم که هدف آشنایی کودکان از سنین پایه با صنعت گردشگری و شناخت ان به عنوان یک صنعت پاک، پول‌آور و قابل اعتماد از منظر اقتصادی می‌باشد که در این خصوص نیز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است.

*در کنار نمایشگاه برنامه‌های مهیجی برای بازدیدکنندگان تدارک دیده شده است؟

در این زمینه از شرکت‌هایی که در حوزه پرواز نمایشی و پروازهای تفریحی مطرح هستند در داخل کشور دعوت داشتیم تا در چهارمین دوره نمایشگاه ملی گردشگری استان اردبیل حضور داشته باشند که در این برنامه با استفاده از هواپیماهای سبک و پاراگلایدر هم به بحث تبلیغ نمایشگاه در آسمان شهر اردبیل خواهیم پداخت و هم در صورت موافقت شرکت مقابل از این منظور به جهت تفریح بازدیدکنندگان از نمایشگاه ملی گردشگری اردبیل استفاده خواهیم کرد.

علاوه بر این بحث همیار گردشگری در این نمایشگاه نیز توسط آموزش و پرورش استان اردبیل مطرح خواهد بود که توزیع و معرفی غذاهای سنتی در کنار معرفی جاذبه‌های هنری و گردشگری اردبیل در نمایشگاه به معرفی غذاهای سنتی استان و همچنین سایر استانهای شرکت‌کننده در این دوره از نمایشگاه خواهیم پرداخت.

همچنین دو اپلیکیشن معرفی جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل نیز در جریان این نمایشگاه رونمایی می‌شود که علاوه بر آن به دلیل محسوس بودن نیاز استان اردبیل به تابلوهای متحدالشکلی به سبب معرفی جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی استان این مهم نیز جزو برنامه‌های 97 میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هست که این تابلوها برای نخستین بار در نمایشگاه رونمایی و بعد از تاریخ نمایشگاه شروع به نصب در سطح شهرهای استان اردبیل می‌شود.

* جایگاه بوم‌گردی در چهارمین نمایشگاه ملی گردشگری استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باتوجه به اینکه سیاست قابل توجه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سطح استان توجه به حوزه گردشگری به ویژه بوم‌گردی و اقامت‌های بومی این منطقه است که ما امسال در این حوزه افتتاح سه اقامتگاه بوم‌گردی را در دستور کار داریم اما در بطن نمایشگاه ملی گردشگری نیز معرفی اقامتگاههای بوم‌گردی را در برنامه داریم که باتوجه به اینکه بوم‌گردی به منزله پرورش دادن اقتصادهای محلی بوده و در بحث جلوگیری از مهاجرت و تقویت روستاها و محلهای زندگی بومی افراد حائز اهمیت بوده یکی از محورهای اصلی چهارمین نمایشگاه ملی گردشگری استان نیز می‌باشد.

همچنین در جریان چهارمین نمایشگاه گردشگری استان چند غرفه به اماکن بوم‌گردی موفق از استانهای اصفهان و یزد در ایننمایشگاه حضور دارند اختصاص می‌دهیم تا تجربیات خود را در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی که قصد ورود سرمایه خود به استان اردبیل را دارند، بگذارند که در این نمایشگاه مجموعا 3 غرفه مختص بوم‌گردی است.

*کدام استانها در نمایشگاه حضور دارند؟

در بحث صنایع دستی 12 استان که عموما استانهای همجوار اردبیل را شامل می‌شود همچون آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، زنجان، همدان و کردستان علاوه بر این در بحث گردشگری نیز بالغ بر 18 استان به این نمایشگاه جهت ارائه و عرضه آثار صنایع دستی خود دعوت شده‌اند که استانهایی همچون اصفهان، خراسان رضوی، استانهای مرکزی، جنوبی و شمالی تا خوزستان و فارس و یزد مالک بخشی از غرفه‌های  گردشگری ما در این نمایشگاه خواهند بود.

*حضور سرمایه‌گذاران قدر در این نمایشگاه تا چه میزان به بحث توسعه صنعت گردشگری اردبیل کمک می‌کند؟

ما در ردیف برنامه‌های تدارک دیده شده برای چهارمین دوره نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری ملی در سطح استان اردبیل در بحث گردشگری با شرکتهای مطرح حوزه حمل و نقل و مسافربری در کشور مذاکره کردیم که حیطه مسئولیت و وظیفه این شرکتها در واقع تولید کاروان می‌باشد یعنی در بازه زمانی آغاز، برگزاری و اتمام نمایشگاه ملی گردشگری در استان هرکدام ازاین شرکت‌ها تور اردبیل‌گردی در منطقه داشته باشند تور خود را مطابق با مذکرات و رایزنی‌های انجام شده برای بازدید از جریان چهارمین نمایشگاه بین‌المللی استان اردبیل به محل نمایشگاه خواهند آورد تا کاروانهای مختلف با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گردشگری اردبیل از نزدیک آشنا شوند.

*هدف اصلی برگزاری چهارمین نمایشگاه ملی گردشگری و صنایع دستی اردبیل؟

این نمایشگاه محلی برای تبادل افکار جهت توسعه صنعت گردشگری استان اردبیل و در جهت معرفی قابلیتها برای سرمایه‌گذاران ملی و محلی می‌باشد که در حقیقت هدف اصلی نمایشگاه ملی میراث فرهنگی این است که صنعت گردشگری استان اردبیل توسعه یابد چرا که این موضوع باعث تثبیت و توسعه صنایع دستی، بهره‌مندی از میراث فرهنگی و تاریخی مانا، ایجاد درآمد پایدار و حفاظت و صیانت از میراث تاریخی و فرهنگی برای حفظ هویت و ماندگاری صنایع و حفظ اقتصاد گردشگری می‌باشد که همه این اهداف در واقع به صورت تجمیعی در چهارمین دوره نمکایشگاه ملی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل دنبال می‌شود.

*چند صنایع دستی ثبت ملی در این نمایشگاه حضور دارند؟

ثبت ملی آثار صنایع دستی استان دلیل بر برتری یا توجه و تمرکز بیشتر بر روی ان اثر نیست، در واقع چیزی که مهم است باید بدانیم که در سطح استان اردبیل و در حوزه صنایع دستی استان 62 رشته پروانه تولید اخذ کرده‌اند و  یک سری رشته به دلیل بازار اقتصادی گردش مالی خوبی دارند، به طور مثال سنگهای قیمتی پتانسیل بالا دارند اما باید بدانیم که همه این آثار صنایع دستی به فراخور ارزش و پتانسیل در بازار اقتصادی استان جایگاه ویژه‌ای دارند و در این دوره از نمایشگاه از بسیاری از صنایع دستی استان به معرض نمایش گذاشته شده و به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود.

خبر خوشی که در رابطه با صنایع دستی استان اردبیل در حال‌حاضر در دست ماست موافقت با اخذ نشان بین‌المللی جغرافیایی ورنی مغان می‌باشد که ما این اثر را برای اخذ نشان بین‌المللی ارائه داده بودیم که بعد از پرداخت حق ثبت این اثر به صورت نقدی طی ماه‌های اتی این اثر نیز به نشان ثبت بین‌المللی جغرافیایی خود را اخذ خواهد کرد.

*در بحث تبلیغات چه اقداماتی انجام دادید؟

نصب بنرهای تبلیغاتی در تمامی ایستگاههای اتوبوس شهری، راه‌اندازی تابلوهای بزرگ تبلیغ زمان، مکان و اهداف چهارمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری، استفاده زا ظرفیت تلویزیونهای داخل اتوبوسهای شهری با عنوان پخش تیزر، پخش تراکت در اماکن پرتردد من جمله مجموعه گردشگری شورابیل، پارکهای محلی، مراکز خرید و ... استفاده از ظرفیت رسانه ملی و پخش تیزر از طریق صدا و سیما، بهره‌مندی کامل از ظرفیت موجود در فضای مجازی، نصب بنر تبلیغاتی نمایشگاه در لابی هتل‌ها و مراکز اقامتی استان اردبیل و بسیاری دیگر از اقدامات که اینها در واقع از جمله اقداماتی است که در بحث تبلیغ چهارمین نمایشگاه بین‌المللی استان در نظر گرفته شده است.

*کمی درخصوص اختصاص لوگوی مخصوص شهرهای اردبیل بفرمایید؟

در سیاست کلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای سال 97 تدوین و طراحی لوگوی مخصوص برای هر شهر اردبیل است تا بدین شکل شهرهای اردبیل را هویت‌دار کرده و اماکن تاریخی، طبیعی و گردشگری این مناطق را با لوگو و آرم مخصوص شهرها به همگان معرفی کنیم.

در این زمینه امیدواریم با ساخت و طراحی این لوگوها بتوانیم جایگاه بومی، محلی و ملی آثار تاریخی، صنایع دستی، گردشگری، میراث فرهنگی و غذاهای سنتی و بومی هر شهر را کمی ارتقاء بخشیده و با این اقدام کانال گردشگری به هر یک از شهرهای استان را ایجاد کنیم که در این بحث انتظار می‌رود با تحقق سیاستهای هدف‌گذاری شده و پرداخت کامل به این سیاستها بتوانیم حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و گردشگری هر یک از شهرستانهای استان را رونق بخشیده و یک اقتصاد جمعی پایدار در منطقه را محقق کنیم.

*خروجی چهارمین نمایشگاه ملی گردشگری و صنایع دستی را چطور می‌بینید؟

امسال نمایشگاه ملی گردشگری و صنایع دستی متفاوت‌تر از سالهای گذشته است زیرا که در بحث تبلیغات انرژی قوی داشتیم همچنین در کنار این مهم غرفه‌های کاربردی راه‌اندازی کردیم تا این غرفه‌ها تنها با هدف منتقل کردن دانش و ایده‌ای به استان و سایر حاضران در این دوره از نمایشگاه اجرا و انجام شود.

که در همه این اقدئامات و برنامه‌ها به صورت فشرده از حضور و ایده‌های جوانان و ان جی یوها به صورت گسترده استفاده کرده و بهره‌مند شدیم چرا که سیاست تیم مدیریتی جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر این محور استوار می‌باشد.

انتهای پیام/س

گفت‌وگو از: نوشین سلامت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.