سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کدام محصولات تراریخته وارد کشور می‌شوند؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص محصولات تراریخته و انواعی که به ایران وارد می‌شوند، توضیحاتی داد.

مهران ولایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛بیان کرد: به طور کلی تراریخته ها از نظر ارزش غذایی هیچ فرقی با محصولات خوراکی طبیعی ندارند، برای مثال، ذرت تراریخته همان کیفیت و ویتامین های موجود در نوع طبیعی خود را دارد.

اما و اگرها در مورد محصولات تراریخته

وی ادامه داد: در واقع مسئله بر سر میزان ارزش غذایی یا ضروری و غیر ضروری بودن محصولات تراریخته نیست، اما چون در این گروه های غذایی تغییرات ژنتیکی و به نوعی اصلاح نژاد انجام گرفته است، برخی ها مدعی احتمال تاثیر این تغییرات ژنی در ژنوم انسان هستند.

وی با تاکید بر اینکه فعلا گزارش علمی معتبری از آثار مخرب تراریخته ها به ثبت نرسیده است، ادامه داد: برخی می گویند که مصرف این محصولات خطرناک است و مشکلاتی را با خود به همراه می آورد و این در حالی است که تا کنون F.D.A  این موضوع را برای منع مصرف تراریخته ها تایید نکرده است.

ولایی مطرح کرد: بحث دیگری که در حوزه تراریخته وجود دارد، حساسیت غذایی به این محصولات است و شاید برخی از ادعاهای منوط به آثار مخرب این محصولات فقط ناشی از ناسازگاری با برخی مزاج ها باشد.

محصولات تراریخته وارداتی به ایران

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به محصولات تراریخته وارداتی به ایران افزود: روغن کلزا، ذرت، سویا، روغن پنبه دانه و برخی بذر های اصلاح شده از جمله محصولات تراریخته وارداتی در کشور هستند.

ولایی در ادامه فواید محصولات غذایی تراریخته را برشمرد و اظهار کرد: تنها حسن محصولات  تراریخته، مقاومت چشمگیرشان در برابر آفت‌کش‌ها است.

اجباری بودن برچسب تراریخته روی محصولات

وی به اجباری بودن درج برچسب تراریخته بر روی محصولات اشاره کرد و گفت: بر طبق قوانین جدید، روی محصولات تراریخته درج برچسب ضروری است و درج برچسب تنها منوط به محصول تراریخته نیست بلکه اگر در محصولی نهایی چون کنسروها حتی یک نوع ماده غذایی تراریخته استفاده شود، باید در ترکیبات و شناسه های روی قوطی تراریخته بودن درج شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: اجباری شدن درج برچسب تراریخته روی محصولات غذایی صرفا برای آگاهی و اطلاع عموم است تا اگر فردی علاقه ای به مصرف  چنین خوراکی هایی ندارد، از همه ترکیبات آن مطلع شود  و به انتخاب خود  محصول مورد نظر را مصرف کند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
علی
۱۴:۴۷ ۰۸ تير ۱۳۹۸
کشت و واردات ترایخته رو متوقف کنید.
به جای تمرکز بر ارزان سازی محصولات دنبال مفیدسازی انها باشید تا هزینه های مزشکی طربه اسمان نزند.
F
۰۹:۴۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
اصل اینکه در برابر آفت کشها مقاوم هستند هیچ اصل باعث معلول شدن جنین انسان و سرطان گرفتن انسان‌ها می شود خدا لعنت کند واردکننده ها و وزیر کشاورزی و بهداشت که همه اینها برای سود خودشان می گویند اینمحصولات هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند کشورهای عربی محصولات تراریخته را اجازه نمی دهند که وارد کشورشان بشوند
ناشناس
۱۹:۴۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
به عقیده بنده ترویج محصولات تراریخته بی عدالتی نسبت به ملت است . چرا از علم و تجربه دانشمندان طب سنتی و اسلامی ایران در تهیه و تولید محصولات کشاورزی ارگانیک و سالم سازی محیط زیست ........... استفاده نمیشود بطور مثال کاشت درخت کنجد ، به گفته اساتید ، شش ماهه بارور شده و قابل برداشت وتولید و تحویل آن به کارخانجات جهت روغن گیری و ارده مقوی و حلوا می‌باشد .
ناشناس
۱۸:۵۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
خدا با این وضع تغذیمون بهمون رحم کنه
ناشناس
۰۰:۳۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
لطفا مشخص کنید چه محصولاتی هستند که مردم به انتخاب خودشون مصرف کنن
ناشناس
۰۰:۲۲ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
با سلام خدمت همه بزرگواران و عزیزان زحمتکش در وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه علوم پزشکی،خواستم مطلبی را به شما عزیزان عنوان کنم!اینکه طبق بررسی ها و آزمایشهای دکتر کرمی، در خصوص محصولات تراریخته، این نتیجه حاصل شد که در محصولات تراریخته، چون ژن میکروب را طی عملیاتی وارد سلول گیاه مورد نظر می کنند، میکروبها در فرآیند رشد این گیاه، هیچگونه آسیبی به آن محصول مورد نظر نمی زنند. علت:چون ژن گیاه تغییر پیدا کرده و آفتی به آن وارد نمیشود.اما مشکل اینجاست که وقتی گیاه به رشد کامل خود رسید از خود سمی تولید میکند که سرطان زا و برای بدن انسان مضر است . آزمایشهایی که بر روی موشها انجام داده اند، نشان داده است که محصولات تراریخته عامل بیشتر سرطان هاست.بنابراین نباید اجازه پرورش این نوع محصولات مثل پرورش کلزا و سویا و... را در زمینهای کشاورزی خود بدهیم
رامین
۲۲:۴۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
F.D.A بار ها و بار‌ها مجوز های دروغ صادر کرده که پوشیده نیست. الکی به حرف های ‌F.D.A دل خوش نکنید
دکتر شیم
۲۰:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر اسرائیل که سازنده ی این محصولاته خدا لعنتشون کنه بخاطر تمام بیماری های ناشناخته و بیمارییهایی مثل سرطان که موجبشون همین تراریخته هایی بودن که وارد سفره ی مردم بی گناه ایران کردن
البته وقتی تا۲۵سال آینده اسرائیلی وجود نداره
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
محصولات تراریخته کاملا مضر هست تو اروپا هم مصرف نمیکنن فقط ما هستیم که قربانی آزمایشات این محصولات میشیم.چرا خود مسئولین این امر مصرف نمیکنن؟
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
ما باید خیلی مراقب تغذیه مون باشیم
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
برخی بذرهای اصلاح شده!!؟؟ این برخی کدامند؟
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
دوتا از مشهوراشون یکی روغن های معمولی که بجاش باید از روغن زیتون یا ارده و کنجد استفاده کرد ویکی دیگه برنج های دانه بلند که چند سالیه با تبلیغات گسترده متاسفانه وارد سبد خانواده های ایرانی کردنشون سرچ کنید تو اینترنت اطلاعات بیشتر میده دستتون
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
فقط مقدار ویتامین ها مهم نیست اثار آن بر بدن خیلی اهمیت داره
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
پس چرا کشورهای اروپایی مصرف این محصولات را ممنوع کرده
اند
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
متاسفانه در سطح جامعه افرادی هستند که محصولات تراریخته را به اسم ارگانیک معرفی میکنند و تنها دلیلشان عدم سمپاشی محصولات کشاورزی است درصورتیکه تراریخته ها نیاز به سم پاشی ندارند و سم درونشان نهادینه شده است.و نوع دیگر محصولات سمپاشی شده نیز داریم که کشاورزان مدت زمان استراحت گیاه بعد از سمپاشی را رعایت نمیکنند و بلافاصله به بازار عرضه میکنند.ارگانیک واقعی همان محصولات بومی ایران هستند ( نه بذر هندوانه آمریکایی و ذرت خارجی و برنج دستکاری ژنتیک شده که در شمال میکارند و گوسفند اصلاح نژاد شده و گاو اصلاح نژاد شده) که ممکن است ظاهر درشت و زیبا هم نداشته باشند ولی سالمند.
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
مواظب سلامتی مردم باشید
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
اگه محصولات تراریخته مشکلی ندارن پس چرا خود اروپا و آمریکا مصرفش نمیکنن ؟
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
لطفا محصولات تراریخته شده را معرفی کنید
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
من که از محصولات تراریخته شده استفاده نمیکنم
محمدرضا
۱۱:۳۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
جلوی واردات محصولات تراریخته رو بگیرید
بانو
۲۲:۱۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
جلوی وارداتو کاشکی فقط لازم بود بگیرند.
الان هکتارها زمین کشاورزی داخلی رو به کاشت و کشت این محصولات اختصاص دادند و به خورد ما میدن که اصلا خبر نداریم.
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
درج کلمه تراریخته بر روی محصولات الزامی شد؟
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
محصولی رو که یک کرم میتونه بخوره نشان از سلامتش داره .موجودات طبیعت اینو درک کردن که تراریخته مضر است
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
لطفا وروود فرآورده ها وبذر های تراریخته را متوقف کنید
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
به نظرم نباید از محصولات تراریخته شده استفاده کرد
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
برخی بذرهای اصلاح شده!!؟؟ این برخی کدامند؟ ملّت ایران مصرف کننده ی مستقیم وغیر مستقیم انواع فرآورده های ضد بشری اسراییل و شرکت های سودجوی بین المللی است
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
اگر محصولات تراریخته ضرری ندارد پس چرا خود کشور های تولید کننده این محصولات از انها استفاده نمی کنند. چند سال دیگه که امار مریضیهایی همچون سرطان رفت بالا , چه کسی جوابگوی مردم خواهد بود مردم بیچاره ایران باید تاوان سود خواهی تاجران و سر مایه داران را بدهند. این خیانت است.در واقع عقل سلیم می گوید اگر تردید دارید استفاده نکنید ولی ظاهرا شما معتقدید استفاده کنید جون به ضضرش مطمئن نیستید
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
خدا کمکمون کنه باید نظارت ها بیشتر بشه