سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «قارچ‌های پوستی» را اینجا بخوانید/ بخش دوم

بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، یک متخصص پوست و مو پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه قارچ‌های پوستی را علی صادقی نیا متخصص پوست و مو  پاسخ داد.

سوال: آیا برای درمان پوسته ریزی سر و صورت راهکاری وجود دارد؟

جواب: برای جلوگیری از پوسته ریزی سر باید از شامپوهای ضد شوره و برای جلوگیری از پوسته شدن دست از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

سوال: مدتی است که روی رانم  ناحیه قرمز رنگی شبیه نوعی قارچ به وجود آمده، این ناحیه کوچک است و به ندرت ایجاد خارش می‌کند همچنین روی آن پای دیگر هم درست قرینه همان نقطه یک لکه تشکیل شده است، علت چیست و آیا درمانی دارد؟

جواب: ممکن است بیماری قارچی، اگزما یا درماتیت باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بتوان با معاینات دقیق آن را تشخیص داد.

سوال: 2 طرف بینی قرمز شده و شروع به خارش می‌کند، آیا این بیماری قارچی است؟ با پماد میسولونون درمان موقت شد ولی مجددا بعد از چند روز قرمز و شروع به خارش می‌کند و اگر این پماد را استفاده نکنم تمام صورت قرمز می‌شود، علت چیست؟

جواب: ممکن است بیماری درماتیت سبورئیک باشد، بیماری قارچی و بیماری عودکننده‌ای نیست و بیماری مزمنی محسوب می شود؛ ازکرم کتوکونازول صبح و شب روی ضایعه بمالید.

سوال: حدود 2 سال است دچار اگزما هستم، پس از مراجعه به پزشک داروهای ساخته شده را استفاده کردم که پس از مدتی خوب شد اما در جای دیگری از بدنم این لکه ها پیدا می‌شود که داروی ساختنی فقط از التهاب آن کم می‌کند، آیا درمانی دارد؟ 

قرص و کپسول به طور خودسرانه استفاده نشود

جواب: برای کنترل اگزما از تماس ماده حساسیت‌زا با دست خودداری کرده و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید، لوسیون بعد از حمام فراموش نشود تا پوست مرطوب بماند، صابون طبی و پن‌ها ترکیبات متفاوت و مناسبی دارند که می توانید از آنها استفاده کنید، لباس نخی بپوشید و از مواد آرایشی و لاک ناخن کمتر استفاده شود.

سوال: در ناخن انگشت شست دست حالت خوردگی ایجاد و به دو نیم تقسیم شده است، چند ماه قرص و کپسول‌های ضد قارچ استفاده کردم که درمان نشد، حال چه کنم؟

جواب: ممکن  است علت آن کمبود تغذیه باشد، قرص و کپسول به طور خودسرانه استفاده نشود حتما برای معاینات دقیق نزد پزشک بروید.

سوال: هر 6 ماه یک بار دچار عارضه قارچ پوستی به رنگ قهوه ای مایل به قرمز به‌خصوص در ناحیه گردن می‌شوم که با مراجعه به پزشک و تجویز صابون گوگرد و کرم موضعی کتوکونازول و کلوتریمازول درمان شد که همراه با سوزش پوست است، آیا راه درمانی دارد؟

جواب: شامپوی کتوکونازول هر 2 هفته یکبار روی بدن خود بمالید، زمانی که شامپو کف کرد 5 دقیقه آن کف روی بدن بماند.

سوال: یک ماه است که روی ساق دست راستم یه لکه قرمز کوچک بوجود آمده است، هیچ خارش و پوسته پوسته شدن هم ندارد، علت چیست؟

جواب: می تواند بیماری قارچی، اگزما یا درماتیت سبورئیک باشد، اگر ضایعه حاشیه فعال دارد باید حتما آزمایش قارچ دهید و به معاینات دقیقی نیاز دارید.

سوال: هر سال زمان شروع گرما در بدنم لکه‌های قهوه‌ای شبیه قارچ به وجود می‌آید که گاهی خارش شدید دارد چه کار کنم؟

جواب: شامپو کتوکونازول و کرم کلوتریمازول هر 2 هفته یکبار استفاده شود، اما برای معاینات دقیق تر باید به پزشک مراجعه کنید.

سوال: چند سالی است که سر و صورتم شوره می‌زند، به پزشک مراجعه کردم گفتن سبوره است از شامپوها و داروهای ترکیبی استفاده کردم که کمی بهتر شد، آیا راه درمانی دیگری دارد؟

جواب: درمان قطعی ندارد اما با افزایش سن کمتر می‌شود لذا باید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید و پوست خود را مرطوب نگه دارید.

سوال: باردار هستم و روی پوست گردنم چند لک ایجاد شده که رنگ آن از رنگ پوستم کمرنگ‌تر و دقیقا شبیه به قارچ‌ است، خارش ندارد و پوست پوست نمی‌شود، درمان آن چگونه است؟

جواب: احتمالا بیماری پیتی ریازیس ورسیکالر باشد که باعث تغییر رنگ می‌شود، برای درمان آن باید از شامپو کتوکونازول  هفته‌ای سه بار استفاده کنید و بگذارید کف آن پنج دقیقه روی بدنتان بماند.
 
سوال: داخل ساق پای راست من بالاتر از قوزک مچ پا، هنگامی که فصل سرما تموم می‌شود به شدت خارش پیدا می‌کند به شکلی که خیلی وقت‌ها بر اثر خارش زخم می‌شود، چه کار کنم؟
 
جواب:   این بیماری در ناحیه ساق پا علل مختلفی دارد و ممکن است اگزما یا نورودرماتیت باشد؛ اصولا حالت عصبی، روحی روانی همچنین واریس سبب ایجاد خارش می شود، باید واریس را درمان کرده تا بیماری حدی کنترل شود، گاهی تماس با بعضی مواد شوینده سبب ایجاد خارش می شود، کرم مرطوب کننده و پماد بتامتازن  پیشنهاد مفیدی است.

قارچ زیر پوستی را چگونه درمان کنیم؟

سوال: تقریبا چند سالی است که سرم دچار قارچ زیر پوستی هست از شامپو کتوکونازول استفاده کردم اما این قارچ از بین نرفت، بدنم عفونت دارد و موهای سرم هم خیلی سفید شده‌اند،  راه درمان چیست؟
 
جواب: این بیماری درماتیت سبورئیک سر است که با بیماری قارچ فرق دارد؛ برای کنترل آن شامپو ضد شوره را طولانی مدت استفاده کنید.
 
سوال: الان نزدیک سه سال است که دو نوع عارضه پوستی بر روی دستم وجود دارد؛ پوست دستم به صورتی خشک است که در بعضی اوقات دارای خارش شدید می‌شود همچنین در سر جوش‌هایی زده‌ام که خشک است و خارش دارد، درمان چگونه است؟ 
 
جواب: معمولا پوسته‌هایی که پشت دست می‌زند‌ اگزما یا درماتیت است در این صورت پوست دست به صورت پوسته ریزی، قرمزی و ترک‌هایی همراه است، این حالت به دلیل تماس دست با مواد شوینده ایجاد شده که باید از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید، از تماس دست با مواد شوینده پرهیز شود و دست را مرطوب نگه دارید، برای کاهش التهاب از پماد استروئید موضعی استفاده شود؛ جوش سر ممکن است بیماری پسوریازیس باشد که نیاز معاینات دقیق تری دارد. 
 
سوال: من حدود 10 سال پیش قارچ پوستی به رنگ قهوه‌ای گرفتم که روی شکم، زیر سینه و گردنم پیدا شد، خیلی دارو مصرف کردم  چند لکه آن  زیر سینه ام مانده است که هرازگاهی هم بزرگتر می‌شود، چندوقت پیش متوجه شدم یکی هم روی شانه‌ام زده است، درمان چگونه است؟ 
 
جواب: ممکن است سبب ایجاد التهاب شود، داروهای تجویز شده را ادامه دهید تا دوران درمان کامل شود.

علت سفید شدن برخی ناحیه پوست چیست؟

سوال: حدود 20 سال  است پوست اطراف دستگاه تناسلی‌ام سفید شده و خارش بسیاری دارد  و پوست پوست می‌شود، علت آن چیست؟
 
جواب: می تواند بیماری ویتیلیگو ، پی سی یا LSA باشد که در آن پوست سفید می شود، به دلیل اینکه در آن ناحیه از پوست خون از بین رفته و سبب ایجاد بیماری می شود، لذا برای تشخیص دقیق‌تر نیاز به معاینات دقیقی دارد.
 
سوال: روش درمان سریع جهت ریزش سکه‌ای چیست؟
 
جواب: یکی از روش های درمانی ریزش سکه‌ای تزریق داخل ضایعه‌ای است که حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود، معمولا باید این تزریق هر 4 هفته یکبار انجام شده تا درمان کامل شود.
 
سوال: مدتی است در میان انگشتان پای من زائده‌های خشکی ایجاد شده که مقداری برجسته است آیا احتمال قارچ بین انگشتی وجود دارد؟
 
جواب: ممکن است اگزما، میخچه یا بیماری قارچی باشد لذا باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان قطعی انجام شود.
 
انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
فاطمه ع
۰۹:۳۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
سلام من حدود ده سال پیش روی کتف و بازوهام جوش میزد و لک قهوه ای شده هر چه دارو استفاده میکردم جواب نمیداد و دوباره بعد چند وقت بدتر میشد دوسالی هم میشه روی گردن و روی سینه هام لک قهوه ای افتاده احساس میکنم قارچ باشه دارو مصرف کردم و خوب نشده ، این لک ها بیشتر از لحاظ روحی خیلی منو بهم ریخته میکنن دوتا لک هم روی چونه ام زده و یه قسمت گونم زده که واقعا نمیدونم چیکار کنم
ممکنه چه بیماری باشه که به دارو مقاومه؟
ناشناس
۰۳:۱۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
سلام من دستم خارش میکنه و قرمز شده پماد درماتین باریج خریدم زدم هنوز قرمزه دوهفته زدم خوب نشد ایا این پماد خوبه
علی
۲۱:۴۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام من ۴۵ سال دارم کارم باغ داری هست من بیشتر فصل گرما بدنم خارش شدیدی دارم لطف کنید یه راه حل به من نشون بدید
زهرا سالاری هستم
۲۳:۲۶ ۱۱ تير ۱۳۹۹
یه لکه سفید زیر بقلم هست چند ماهی میشه چه پمادی بزنم خوبه
محسن
۱۸:۳۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
سلام. من در ناحیه ابرو دچار درماتیت سبوره هستم در اولش پوست ابروم قرمز میشود بعد به صورت شوره در میایید به دکتر مراجعه کردم یه کرم با محلولی تجویز کرده با همین نسخه خوب میشود تا کی شوره ادامه دارد؟ ودر ضمن دچار کم پشتی ابرو نمیشوم؟با چه شامپویی بشورم صورتم را؟درضمن درماتیت خود به خود درمان میشود؟با تشکر
باران مهدوی
۱۰:۵۰ ۳۰ تير ۱۳۹۸
باسلام،الان۶ماهه که سرانگشتان چپ وراستم دچارخشکی شده،به۳پزشک هم مراجعه کردم،گفتندخشکی پوست هستش واین خشکی دربدنت بوده وحالانمودپیداکرده،وگفتن نبایددست به آب بزنم ومدام دستکش بپوشم.البته گفتن که خوب نمیشم فقط بهترمیشه.چندتاداروهم دادند.ازجمله:درموپان۵درصددکسپانتنول،مومتازون بهسا0/1درصد،درماتین باریج،کرم نرم کننده ثمین حاوی اوسرین واوره۱۰درصد،ویه داروی ساختنی ک انگاراینجور روش نوشته شده
ازتون خواهش میکنم کمکم کنین تادستام خوب بشه
فرانک
۱۶:۳۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
با سلام من بیماری لوپوس دارم ، ولی مسئله من اینه که صورتم دائم پوسته پوسته میشه و ریشه موهای زائد صورتم دردناک میشه با ژل مترونیدازول بهتر میشه ولی باز همونطور میشه
فرشته
۲۲:۴۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
ببخشیدلکه های صورت هم سفیدرنگ واطرافش صورتی کم رنگ است
فرشته
۲۲:۳۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام دکتربرای عفونت شدیدلوزه برای من قرصمترونیدازول250وشربت مترونیدازول تجویزکرده که بعدازدوروزصورت وبدنم خارش کمی گرفته وهمون روزتوی صورت وبدنم لکه های اومده توبدنم لکه های سفیدوصورتم بیشتراطراف دهان وبینی لکه های صورتی خیلی کم رنگ مایل به سفیدکه اطرافش صورتی پررنگ تره وزیرچشم یه کم.که تولکه های صورت وبدن مونیس خیلی ناراحتم میخواستم بدونم چیه