سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیست روز پس از شکار مادر!

وضعیت مطلوب بزغاله‌های انس گرفته با انسان در خوی

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوی گفت: با گذشت ۲۰ روز از شکار ناجوانمردانه مادر دو بزغاله وحشی در مراکان خوی،این دو بزغاله با مراقبت محیط بانان در وضعیت مطلوبی هستند.

جبرئیل قلی پور رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت: در روز سوم خرداد سال جاری از طریق تماس تعدادی طبیعت گرد و طبیعت دوست با اداره محیط زیست خوی، باخبر شدیم ۲ راس بزغاله‌ی وحشی ۳ روزه به علت شکار ناجوانمردانه مادرشان توسط شکارچیان در منطقه حفاظت شده مراکان خوی مشاهده شده است.
وی افزود: اکیپ محیط بانی اداره حفاظت محیط زیست با حضور رییس اداره و سرمحیط بانی مراکان در منطقه حضور یافته و بزغاله هارا تحویل گرفتند.


قلی پور ادامه داد: پس از گذشت حدود ۲۰ روز، به لطف الهی وضعیت سلامت بزغاله‌ها مطلوب بوده و تا به امروز از طریق خوراندن شیر به صورت ۴ وعده در طول شبانه روز در محل اداره محیط زیست شهرستان خوی از آن‌ها مراقبت و نگهداری شده است.
وی با اشاره به برخی بی مهری‌ها از سوی انسان به محیط زیست و حیات وحش اظهار داشت: صیانت و دفاع از طبیعت در راستای حفظ و تامین سلامت، رشد و بقای موجودات زنده و بستر حیاتشان، از مهمترین وظایف و تعهدات سازمان محیط زیست میباشد، بطوریکه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تعداد ۱۱۶ نفر از محیط بانان این سازمان جان خود را در راه دفاع از طبیعت تقدیم نموده و به شهادت رسیده اند.

کشف وضبط ۶۶ اسلحه از متخلفین شکار در خوی


رییس اداره حفاظت محیط زیست خوی همچنین گفت: از ابتدای سال جاری نیز در این شهرستان دو قبضه اسلحه غیر مجاز از شکارچیان متخلف در این شهرستان که اقدام به شکار ۳ پرنده فاخته کرده بودند ضبط شد.

وی افزود: در طول سال ۱۳۹۶ با فداکاری‌های محیط بانان غیور شهرستان خوی، تعداد ۶۶ نفر از متخلفین محیط زیست دستگیر شده اند که تعداد ۲۶ قبضه اسلحه مجاز و تعداد ۱۱ قبضه اسلحه غیر مجاز از آنان کشف و ضبط شده است.


جبرائیل قلی پور  با تاکید بر اهمیت بسیار بالای توجه به محیط زیست و مناطق مختلف زیست محیطی اظهار داشت: حوزه فعالیت مرتبط با محیط زیست بسیار گسترده و پهناور است، بطوریکه هرگونه ناملایمتی چه در دریا و چه در خشکی و حتی در آسمان در بحث آب، هوا و خاک، زیست گاه‌های حیات وحش و... جزو محدوده فعالیت و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خوی در بخش دیگر سخنان خود، به معرفی برخی از مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع شهرستان خوی اشاره کرد و گفت:: منطقه حفاظت شده مراکان خوی به عنوان اولین منطقه حفاظت شده در کشور در سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه شماره ۱ به ثبت رسیده است که مساحت آن بالغ بر ۱۰۳ هزار هکتار می باشد.

وی افزود: از کل مساحت منطقه حفاظت شده مراکان، ۵۴ درصد در حوزه جغرافیایی استان آذربایجان غربی و ۴۶ درصد از مساحت نیز در منطقه جغرافیایی استان آذربایجان شرقی واقع شده است؛ و اضافه کرد: گونه‌های جانوری همچون قوچ، میش، کل و بز، پلنگ و سیاه گوش (از نژاد گربه سانان) از حیوانات شاخص آن منطقه می‌باشند.

قلی پور، منطقه شکار ممنوع زرآباد خوی با مساحت ۹۰ هزار هکتار و منطقه هفت کیلومتر نوار مرزی (از محدوده شهرستان‌های سلماس تا چالدران در مرز بین ایران و ترکیه) را با وسعت حدود ۶۵۸ هزار کیلومتر مربع از دیگر مناطق تحت نظارت اداره محیط زیست شهرستان خوی عنوان کرد و ادامه داد: این شهرستان دارای ۷ تالاب و آبگیر میباشد که تالاب قریس، سد کلوانس، قزلجه، قوروق، شعبانلو و عذاب از جمله آن‌ها هستند که مهاجرت گونه‌های مختلف پرندگان در طول سال به آن مناطق جلوه‌ی خاصی را می‌بخشید.


انتهای پیام/ح


شکار ناجوانمردانه مادر دو بزغاله وحشی در مراکان خوی

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.