سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس بهزیستی شهرضا:

ضرورت نهادینه کردن فرهنگ استفاده از مشاوره ژنتیک در بین اقشار مختلف

رئیس اداره بهزیستی شهرضا گفت: نهادینه کردن فرهنگ استفاده از مشاوره ژنتیک در بین اقشار مختلف امری ضروری در راستای کاهش معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی محسوب می‌شود.

سید علی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به اقدامات بهزیستی درباره نهادینه کردن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در شهرضا، اظهار کرد: اداره بهزیستی جلساتی با دستور کار تبیین طرح ژنتیک پیش از ازدواج با اعضای شورای شهر، کلینیک کسایی و بخشداری و سپس کارگروه فرهنگی و اجتماعی در فرمانداری برگزار کرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی با دهیاران و رؤسای شوراهای روستاهای شهرستان، افزود: انجام مکاتبات با شهرداری در خصوص مشارکت مالی و مکاتبه با دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و دادگستری برای اطلاع‌رسانی به مراکز ثبت ازدواج و دعوت آنان به همکاری برای مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از دیگر فعالیت‌های اداره بهزیستی شهرضا است.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با بیان این‌که نهادینه کردن فرهنگ استفاده از مشاوره ژنتیک در بین اقشار مختلف امری ضروری در راستای کاهش معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی محسوب می‌شود، عنوان کرد: خانواده‌ها باید نسبت به عواقب عدم کسب مشاوره‌های ژنتیک و ایجاد مشکلات فراوان در این حوزه آگاه شوند.

وی با اشاره به این‌که مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج نقش بسزایی در پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی و یا ارثی دارد، اضافه کرد: توسعه فرهنگ استفاده از مشاوره ژنتیک سبب می‌شود تا شاهد تولد کودکان معلول در جامعه نباشیم.

موسوی گفت: اطلاع‌رسانی از طریق بروشور و بنر و پوستر در سطح شهر، شبکه بهداشت، آموزش و پرورش و استقرار کارشناس ژنتیک در مکانی در اداره بهزیستی آموزش به دانش آموزان پایه دهم و یازدهم دختر و پسر و والدین آن‌ها با عنوان طرح آگاه‌سازی معلولیت‌ها توسط غربال‌گر ژنتیک توسط اداره بهزیستی شهرضا انجام شده است.

وی بیان داشت: انعقاد قرارداد با مراکز مشاوره ژنتیک که مراجعان پیش از ازدواج به صورت رایگان ویزیت شوند و آزمایشات به صورت رایگان انجام شود و ژنتیک پیش و حین بارداری و تشخیصی هم توسط مراکز مشاوره ژنتیک انجام می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با بیان این‌که استقرار غربال‌گر ژنتیک در کلینیک کسایی به مرحله اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: استقرار غربال‌گر ژنتیک می‌تواند در کنار سایر خدمات بهداشتی و مشاوره‌ای که از قبل انجام می‌شد به نهادینه شدن این طرح کمک کند و برای مراجعان به عنوان یک ضرورت پیش از ازدواج تلقی شود.

وی با تأکید بر این‌که پیشگیری بهتر و آسان‌تر از درمان است، اذعان داشت: شهروندان لازم است پیشگیری از اعتیاد، طلاق، خودکشی، انحرافات اجتماعی و معلولیت اعضای خانواده خود را جدی بگیرند و آموزش‌های پیشگیرانه را از طریق اداره بهزیستی و سایر مراکز آموزشی و فرهنگی دریافت کنند و به ارتقای سطح کیفی زندگی خانوادگی و سلامت اجتماعی و شاد زیستن توجه مضاعف کنند.

وی گفت: برنامه‌ریزان و نهادهای ذی‌ربط و دست اندرکار نیز می‌توانند با مناسب‌سازی فکری خود، نسبت به ایجاد نشاط اجتماعی و همکاری و ایجاد وحدت رویه، سیگنال‌های مثبت را به جامعه ارزانی بخشند و با حمایت‌های عملی خود به حقوق معلولان و اقشار ضعیف جامعه احترام گذاشته و جامعه را به طرف پویایی سوق دهند و از این حالت فعلی که ما شاهد جامعه‌ای آسیب‌رسان هستیم نجات دهند.

موسوی با بیان این‌که احساس مسئولیت اجتماعی می تواند زندگی سالم و پر نشاطی را برایمان رقم بزند، عنوان کرد: آسیب‌های اجتماعی، معلولیت‌ها و محرومیت‌ها، فقیر و غنی نمی‌شناسند و بهتر است همکاری لازم در جهت پیشگیری و کاهش آن‌ها توسط خانواده‌ها و ارگان‌ها انجام شود تا زندگی اجتماعی همه شهروندان از پیامدها و مخاطرات آن مصون بماند.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.