وی با اشاره به اینکه بودجه مترو به دو بخش بودجه مصوب شورای شهر تهران به صورت سالیانه انجام میشود و بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی تخصیص میشود، گفت: بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی برای مترو در سال 96 160 میلیارد تومان بود که تنها 101 میلیارد تومان از آن پرداخت شد؛ همچنین 2 هزار و 300 میلیارد تومان بودجه مصوب شورای شهر تهران در سال 96 برای مترو بود که 63 درصد از آن محقق شد.
امام با تأکید بر اینکه مترو گرانترین مدل حمل و نقل است، گفت: عدد بودجه اختصاص یافته به مترو در قیاس با مبلغ موردنیاز برای تکمیل خطوط مترو ناچیز میباشد.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه افزود: بودجه سال جاری مصوب شورای شهر تهران برای مترو هزار و 765 میلیارد تومان است. همچنین بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی برای مترو در سال جاری 113 میلیارد تومان است که از این رقم 65 میلیارد تومان به توسعه خطوط متروی تهران، 30 میلیارد تومان برای خط متروی پرند و 18.4 میلیارد تومان به خط متروی اسلامشهر اختصاص مییابد. لازم به ذکر است در پروسه تصویب بودجه کشوری کمیسیون عمران مجلس مصوبات خوبی ارائه کرد که در کمیسیون تلفیق منتفی شد و با وجود تمام رایزنیهای انجام شده، بودجه مصوب امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشت.
وی افزود: برنامههای سال جاری ما تکمیل خطوط بهره برداری شده یعنی خط 1 تا 5 مترو در سنوات گذشته است. با وجود تلاشهای ارزنده مدیران قبلی، این خطوط نواقصی دارند که باید برطرف شوند؛ همچنین بخش دوم برنامه کاری مترو تکمیل دو خط مهم 6 و 7 متروی تهران است و به طور طبیعی جزء مهمترین تعهدات ما است. امید است بتوانیم با بودجههای تخصیصی به تدریج و در چند فاز این دو مهم را به مرحله بهره برداری برسانیم تا شهروندان بتوانند از آن بهره گیرند.
امام با اشاره به اینکه قسمتهایی از خط 7 به بهره برداری رسیده بود اما به تشخیص مدیریت جدید شهری تعطیل شد تا این خط به صورت کامل تکمیل شود و خطرات احتمالی برطرف گردد، گفت: با جدیت در حال پیگیری تکمیل خط 7 متروی تهران هستیم و 5 ایستگاه آن که در بخش میانی خط 7 است تا پایان خرداد ماه به بهره برداری میرسد.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با اشاره به اینکه کل خط 7 شامل 27 کیلومتر و دارای 22 ایستگاه است، گفت: امیدواریم تمام این خط را تا پایان سال جاری با حمایت مالی تکمیل کنیم. لازم به ذکر است که فاز 2 و 3 خط 7 تا پایان شهریور ماه آماده بهره برداری میشود.
وی در خصوص خط 6 متروی تهران گفت: 32 کیلومتر طول خط 6 متروی تهران است که تاکنون 91 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. فاز یک این خط تا پایان شهریور ماه(10 کیلومتر بین دولت آباد تا امام حسین) تکمیل میشود.
امام افزود: خط 3 و 4 متروی تهران فاقد پارکینگ هستند و تا پایان سال 98 پارکینگهای بخش شمالی و جنوبی خط 3 تکمیل میشود. در خط 4 نیز پایانه شهید کلاهدوز را داریم که تنها پارکینگ آن تکمیل شده است و بقیه خدمات را ندارد. در این خصوص پیداکردن پیمانکار مناسب برای این کار در دستور کار است.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه بسیاری از مناطق شهرداری دوم پیگیر توسعه خطوط در مناطق خود هستند، گفت: منطقه 22 نمونه بارز این موضوع است که با وجود ساخت و سازهای گسترده در آن، هنوز خط مترو به آنجا توسعه نیافته است و شهروندان از این لحاظ مشکل دارند. البته تا پایان سال جاری مطالعات توسعه خط مترو به مناطق انجام میشود.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در خصوص حمایت از کالای ایرانی و تولیدات ملی گفت: شرکتهای تابعه جهاد دانشگاهی ظرفیتهای خوبی برای انعقاد قرارداد دارند. با وجود اینکه در سنوات گذشته نیز همکاری بین ما و شرکتهای تابع جهاد دانشگاهی بوده است اما در سال جاری با تأکید و جدیتی که از هر دو طرف داریم، امیدواریم نمونههای دیگری را در تولیدات مترو استفاده کنیم.
امام افزود: متأسفانه تمام تجهیزات مورد نیاز مترو نمونه داخلی ندارند اما تلاش ما این است که حتی الامکان تجهیزاتی که نمونه ایرانی و تولید ملی هستند را با شرط داشتن استانداردهای لازم استفاده کنیم. لازم به ذکر است تاکنون این تجهیزات از استانداردهای لازم برخوردار بودند.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با اشاره به اینکه سیگنالینگ خط 6 متروی تهران از تولیدات داخلی است، گفت: سیستمهای تهویه تونلها از تولیدات ملی است و بعد از این مشارکت ما با جهاد دانشگاهی گستردهتر میشود.
وی در خصوص فاینانس خط شش، هفت و سه تهران گفت: با حمایت دولت به فوریت فاینانس این سه خط عملیاتی میشود همچنین تأمین واگنهای خطوط مترو که بر عهده شرکت واگن سازی تهران بود به صورت کامل انجام شده است تا کنون 91 دستگاه واگن به ما تحویل دادهاند و شرکت واگن سازی تهران تعهد خود را در این زمینه به صورت کامل انجام داده است.
امام با بیان اینکه در سال 93 تفاهم نامهای فی مابین شهردار وقت تهران با رئیس دانشگاه آزاد علوم تحقیقات امضا شده است، گفت: بر اساس این تعهد شهرداری متعهد شده تا شاخه قبلی خط 7 را تا جنت آباد و پس از آن تا دانشگاه آزاد علوم تحقیقات ادامه دهد اما این اتفاق تاکنون عملیاتی نشده است. همچنین توسعه خط مترو تا میدان کتاب در سعادت آباد و میدان کاج و نمایشگاه بین المللی تهران نیز مطرح بوده است که تمام اینها مستلزم انجام مطالعات دقیق میباشد.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه بر اساس استاندارد فرد باید پس از خروج از منزل در فاصله 500 متری به یکی از وسایل حمل و نقل عمومی برسد، گفت: ادامه توسعه خط 3 از ایستگاه قائم تا لواسانات توسط فرماندار شمیرانات مطرح بوده است اما هنوز مصوبهای در این خصوص نداریم.
وی در خصوص بخش شمالی خط 7 متروی تهران گفت: حد فاصل ایستگاه مهدیه تا نواب صفوی و از نواب صفوی تا صنعت تا شهریور ماه وارد مدار بهره برداری میشود اما لازم به ذکر است مسئولیت ما ضمن تکمیل خط 3 و 7 تکمیل خطوط قبلی نیز میباشد نباید از تکمیل خطوط قبلی غافل شویم.
امام با بیان اینکه تاکنون قریب به 170 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم، گفت: به طور طبیعی زمانی که مدیریت جدید شهری مستقر شد فاصلهای در پرداخت دیون ایجاد شد که موجب نارضایتی بود؛ اما در 6 ماه دوم سال و به خصوص شب عید مقداری از بدهیها را پرداخت کردیم و یکی از بزرگترین دغدغههای ما این است که در پرداخت دیون پیمانکاران فاصله زیاد ایجاد نشود که موجب نارضایتی کارگران شود.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در خصوص توسعه خط 2 مترو تا پایانه شرق گفت: برای اتصال مترو به پایانه شرق قریب به 4.5 کیلومتر توسعه نیاز است. در این زمینه مطالعات کامل نشده اما پس از انجام مطالعات دقیق آمادگی داریم تا متعاقبا در نیمه دوم سال جاری عملیات اجرایی را تعقیب کنیم.
وی با یادآوری اینکه بودجه سال جاری مترو هزار و 765 میلیارد تومان است، گفت: در کنار این رقم بحث اوراق مشارکت نیز مطرح است در سال جاری 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت درخواست کردهایم که 500 میلیارد تومان برای خط 6 و 500 میلیارد تومان برای توسعه خط 7 بسیاری از نیازهای ما را برطرف خواهد کرد.
امام با اشاره به اینکه بانک شهر تأمین کننده مالی خط 6 است، گفت: قرارداد فی ما بین بانک شهر و شرکت راه آهن شهری تهران و حومه وجود دارد که این تعهد دو طرفه است؛ البته مقصر متوقف بودن تکمیل خط 6 مترو، بانک شهر نیست.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با اشاره به قرارداد با جهاد دانشگاهی در حوزه بحث تأمین تجهیزات گفت: متأسفانه همه تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور تولید نمیشود اما سعی ما استفاده از تولیدات ملی منوط بر داشتن استانداردهای لازم است.
وی با بیان اینکه خط متروی پرند 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: با هماهنگیهای اولیه رسیدگی به این بحث به جد مطرح میباشد تکلیف خط متروی پرند باید هرچه سریعتر مشخص شود اما با توجه به رقم اعتبارات دولتی تکمیل خط پرند به این زودیها انجام نمیشود؛ همچنین در خصوص ایمن سازی فرودگاه حضرت امام خمینی پیگیریهای لازم صورت گرفت و تلاش کردیم به صورت جدیتر این موضوع را پیگیری کنیم.
امام با اشاره به مطالعات ارزندهای که مشاوران ذیربط در خصوص قطعی آب چشمه علی انجام داده بودند، گفت: منبع تأمین آب چشمه علی سفره آبهای زیرزمینی است که توسط گسلها آب به داخل چشمه علی سر ریز میشود. در خصوص بحث نوسانات آبی که حدود یک سال گذشته به واسطه حفاری تونل جنوبی متروی خط 6 داشته است باید بگویم یکی از عوامل مترو بود ولی در مواقع محدودی که آب چشمه علی کم شد و یا خشک شده مترو عامل اصلی آن بوده است.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در ادامه افزود: دستگاه TBM(دستگاه حفاری مترو) بعدا بخاطر اینکه دچار آسیب نشود پمپاژهایی به صورت موقتی انجام میدهد که این پمپاژها عامل قطع شدن آب چشمه علی بودند که پس از رفع مشکل آب چشمه علی بازمیگشت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تا 15 تیر ماه سال جاری دستگاه حفاری مترو از آن محدوده عبور میکند آب چشمه علی به مخرج اصلی خود بازمیگردد و پس از آن اثر حفاری تونل خط 6 مترو در خصوص آب چشمه علی به صفر میرسد.
امام در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر اینکه گاهی مشاهده میشود حفاریهای سنگین گسلها را جابجا میکنند و با توجه به اینکه گسلهای موجود در این محدوده آب چشمه را به چشمه علی راهنمایی میکردند، آیا امکان این وجود دارد که حفاریها گسل را جابجا کرده باشند و پس از عبور دستگاه حفاری نیز به دلیل جابجایی گسل، آب به مخرج اصلی خود بازنگردد، گفت: قدرت حفاریهای مترو آن قدری نبوده که بتواند گسل را جابجا کند لذا این تضمین را میدهم که حفاریهای مترو هیچ تأثیری در این موضوع ندارد و پس از عبور دستگاه حفاری آب به مخرج اصلی بازمیگردد.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در خصوص پیوست زیست محیطی حفاریهای مترو گفت: عمق مترو به گونهای نیست که روی درختان و فضای سبز اثری بگذارد در خصوص آسیب به قناتها نیز تاکنون این اتفاق رخ نداده و یا اگر در موارد معدودی رخ داده باشد هزینه خسارت آن پرداخت شده است.
وی در خصوص مجتمعهای ایستگاهی گفت: برای این امر پیگیریهای لازم برای جلب توافق انجام شده است و تا پایان سال جاری رقم درآمد حاصل از مجمتعهای ایستگاهی مشخص شود.
امام در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر اینکه طی جلسات شورای شهرستانهای شهر قدس، ملارد و شهریار بحث تکمیل متروی درون شهری این سه شهرستان مطرح بوده است و پس از پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان مشخص شد طریقه آن به صورتی است که از میدان آزادی یک خط بی آر تی تا ابتدای شهر قدس کشیده میشود و پس از آن متروی درون شهری بین سه شهرستان قدس، ملارد و شهریار احداث میشود، برنامه شما در این مورد چیست؟، گفت: اگر شهرهای پیرامون خواستار مترو باشند باید مصوبه مراجع قانونی ذیربط را داشته باشند. لازم به ذکر است تاکنون 9 شهر مجوز قطار درون شهری را داشتند که همین اواخر شهر رشت به عنوان دهمین شهر مجوز قطار درون شهری را گرفت. این شهرستانها نیز باید پروسه مربوطه را طی کنند.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال تأسیس شرکتی به نام شرکت حمل و نقل شهری حومهای است. اگر این شرکت احداث شود تکمیل متروی شهرستانها میتواند از طریق اعتبار این شرکت انجام شود.
انتهای پیام/