سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هجوم سبزقبا عامل کاهش 50 درصدی تولید عسل بهاره در خوزستان

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های کشاورزی زنبورداری خوزستان از کاهش 50 درصدی تولید عسل بهاره بر اثر هجوم پرنده های سبزه قبا به کلنی های زنبور در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، امین کریمی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های کشاورزی زنبورداری خوزستان، هجوم 2 پرنده سبزقبایی و زنبورخوار در طبیعت را چالش مهم صنعت زنبورداری استان عنوان کرد و بیان داشت: این پرنده ها تاکنون خسارات و صدمات سنگینی به زنبورداران خوزستان وارد آورده است.

وی با بیان اینکه زنبورداران استان در بهار امسال با هجوم بی سابقه پرنده های وحشی سبزقبایی و زنبورخوار به زنبورهای ملکه روبرو بودند تصریح کرد: این امر سبب ایجاد مشکل در روند تولید مثل و تولید عسل در کلنی های استان شده است.

کریمی مواجه شدن با جریمه های سنگین محیط زیست را از آثار منفی دفاع زنبوردار خوزستانی از سرمایه خود در برابر هجوم این پرنده عنوان کرد و اظهار داشت: در صورتیکه دفاع نکردن از سرمایه خود، سبب از دست دادن سرمایه گذاری میلیاردی خود می شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی زنبورداری خوزستان اذعان کرد: با شروع سال 1397 زنبورداران خوزستان کندوهای خود را با توجه به شرایط جوی مناسب و بارندگی های خوبی که روی داده بود آماده عسل بهاره کردند، زیرا بهار یکی از مهم ترین فصل های سال برای تکثیر و پرورش زنبور عسل و ملکه و تولید عسل است، اما هجوم بی امان پرنده های سبزقبایی و زنبورخوار در این روند سبب ایجاد اختلال جدی شد و موجب کاهش 50 درصدی تولید عسل بهاره شد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: به منظور صیانت از سرمایه زنبورداران استان در برابر هجوم این 2 پرنده وحشی و صیانت از اشتغال در این صنعت خواستار تدابیر لازم از سوی مسئولان هستیم، ضمن اینکه تاکنون هیچ دستگاهی حتی بیمه در برابر خسارات وارده به صنعت زنبورداری استان پاسخگو نبوده اند.

امین کریمی در ادامه به جایگاه صنعت زنبورداری استان اشاره کرد و گفت: ما سختی های فراوانی را برای موفق شدن در عرصه تولید تحمل کردیم، به نحوی که رتبه صنعت زنبورداری را از رتبه 22 کشوری به رتبه 8 ارتقا داده ایم و در 4 سال اخیر اشتغال نیز در این بخش از 500 نفر به 2 هزار و 200 فرصت شغلی رسیده است.

وی ایران را چهارمین کشور از نظر تولید عسل و پنجمین رتبه جهانی به لحاظ تعداد کلنی ها زنبور عسل برشمرد و بیان کرد: استان خوزستان با داشتن 220 هزار کلنی هشتمین استان کشور در تولید عسل است.

کریمی اظهار کرد: پیش بینی می شود در بهار امسال 200 تن عسل مرغوب از زنبورستان های استان خوزستان تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه گردد.

انتهای پیام/گ

کاهش تولید عسل در خوزستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.