سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آب در پشت سد‌های سیستان و بلوچستان ۳۷ درصد کاهش یافته است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت:ذخیره آب در پشت سد‌های این استان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، باقر کرد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: هم اینک هزار و ۹۶۷ میلیون متر مکعب آب در پشت هفت سد مخزنی سیستان و بلوچستان ذخیره شده است.

باقر کرد  با بیان اینکه وضعیت بارش در کشور در سال‌های اخیر ناچیز بوده گفت: در سیستان و بلوچستان با توجه به تجمیع خشکسالی ۱۸ ساله این کمبود محسوس‌تر است.

وی افزود: کاهش آب در پشت سد‌های سیستان و بلوچستان به این معنی نیست که در تامین آب مورد نیاز مردم ناتوان هستیم بلکه تدایبر لازم در این زمینه اندیشیده و دولت برنامه‌های تامین آب را در مدل‌های متفاوت و ممکن پیش بینی کرده است.

وی بر لزوم فرهنگ سازی و صرفه جویی آب توسط مردم تاکید کرد.

وی اجرای طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از دشت سیستان و آبیاری نوین را از جمله طرح‌های مهم در سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی استان ذکرکرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه‌های آب منطقه‌ای استان در حوزه آب گفت: افزون بر ۱۸ برنامه تامین آب مطالعه شده از شمال و جنوب استان وجود دارد که برخی در دست اقدام است.

کرد افزود: شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان برای تامین آب آشامیدنی مردم گام را فراتر گذاشته و از طریق آب‌های موجود زیر زمینی اقداماتی را انجام داده است.

وی مطالعه، پیگیری و انجام آب‌های ژرف و انتقال آب دریا به سیستان و بلوچستان، و تامین آب زاهدان از تهلاب را از مهمترین برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای این استان ذکر کرد.

وی گفت: هم اینک ۴۳ شهر در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بزودی یک شهر دیگر نیز به آن افزوده می‌شود.

وی افزود: در حوزه آب شهری سیستم‌ها و شبکه‌های آبرسانی وجود دارند، اما در برخی شهر‌ها به دلیل گسترش حاشیه نشینی ممکن است آبرسانی به طور سیار انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حوزه آب روستایی استان ۱۲ برنامه نظیر ساخت مجتمع‌های آبرسانی در تلنگ، ایرانشهر و ... پیش بینی شده است گفت: در قالب این برنامه‌ها بزودی هزار و ۷۶۸ روستای استان از آب نعمت برخودار می‌شوند.

کرد با بیان اینکه امسال میانگین بارش در سیستان و بلوچستان ۲۷ میلی متر بود افزود: دولت با وجود مشکلات مالی توجه ویژه‌ای را به بخش آب این استان داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: تنها منبع پایدار آب برای زاهدان مرکز استان در سال‌های ۷۰ و ۸۰ بر اساس مطالعات صورت گرفته آب چاه نیمه‌ها بود به طوری که از حجم کل منابع آب چاه نیمه‌ها تنها ۲۴ میلیون مترمکعب آب به این شهر می‌رسد.

محسن میرادی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سالانه حدود ۱۲ هزار مشترک آب شهری در سیستان و بلوچستان افزوده شده است گفت: با وجود خشکسالی و افزایش تعداد مشترکان با تدابیر اندیشیده شده امسال مشکلی برای تامین آب مردم در تابستان وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: از مجموع ۸۷۵ حلقه چاه تامین کننده منابع آبی در برخی مناطق روستایی این استان ۳۴۳ حلقه آن سال گذشته به دلیل خشکسالی به طور کامل خشک شده است.

عبدالاحد ریکی اظهار داشت: سه هزار و ۲۴ روستا از مجموع پنج هزار و ۵۹۴ روستا در سیستان و بلوچستان دچار کم آبی هستند.

وی افزود: همچنین ۲ هزار و ۵۷۰ روستای سیستان و بلوچستان نیز از آب آشامیدنی برخوداراند.

وی با بیان اینکه حدود هزار و ۳۰۰ روستای سیستان و بلوچستان با ۱۱۶ تانکر آبرسانی سیار می‌شوند گفت: روزانه به ازای هر خانوار ۱۵ لیتر آب با تانکر در مناطق روستایی این استان توزیع می‌شود.

وی افزود: بزودی تعدادی تانکرآبرسانی سیار جدید با توجه به نیاز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل ۱۸ مجتمع و چهار هزار و ۸۸۴ کیلومتر خط آبرسانی روستایی برای ارتقای شاخص بهره مندی جمعیت روستایی استان از نعمت آب آشامیدنی از اولویت‌های این نهاد است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه آب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: علت اصلی کاهش افت فشار آب در مناطق روستایی استان این است که آب برای مصرف آشامیدنی مردم پیش بینی شده، اما روستاییان به دلیل خشکسالی از این آب برای دام‌های خود نیز استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: امسال برای تامین آب این استان مشکلی وجود ندارد.
اتابک جعفری افزود: با توجه به بارش‌های رگباری در جنوب سیستان و بلوچستان ساخت سد در این استان از مزیت‌های خوب برای ذخیره سازی آب بحساب می‌آید.

انتهای پیام/ع

 آبرسانی سیار  به ۳۰۰ روستای سیستان و بلوچستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.