سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف ۱۲خمره سفالی از یک شهر تاریخی در تربت حیدریه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: از بقایای بجای مانده یک شهر تاریخی در روستای دامسک از توابع بخش مرکزی تربت حیدریه، ۱۲خمره سفالی کشف شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، ابوالفضل مکرمی فر در حاشیه بازدید از این بنای تاریخی افزود: تاکنون کار حفاری به وسعت نزدیک به ۱۰ هکتار انجام شده و احتمال شناسایی تعداد بیشتری خمره نیز وجود دارد.

وی گفت:  کار بررسی و کاوش با مشارکت این اداره و گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه از اوایل خرداد ماه جاری آغاز شده و طبق اعلام اولیه کارشناسان، قدمت این شهر تاریخی احتمالا به دوران ساسانیان باز می‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی  افزود: در بررسی‌های ابتدایی مشخص شد خمره‌ها محل ذخیره آذوقه بوده، اما وسعت دقیق شهر باستانی هنوز مشخص نشده و این بدان خاطر است که عملیات حفاری همچنان ادامه دارد و با هر حفر جدید ابعاد تازه‌ای از این معمای تاریخی گشوده می‌شود.

مکرمی فر با بیان اینکه این آثار ارزشمند حین شخم زدن زمین کشاورزی کشف شدند، گفت: یکی از وظایف انجمن‌های میراث فرهنگی روستا‌ها حفاظت و شناسایی محوطه‌های تاریخی است که این منطقه تاکنون توسط اعضای انجمن نگهداری و حفاظت شده است.

مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه هم در حاشیه این بازدید گفت: حدس اولیه ما بر اساس فرم لبه، طرح داخلی و جنس خمره‌ها حاکی از آن است که مربوط به دوران ساسانیان بوده و مشابه آن در منطقه مرو نیز پیدا شده است.

مهدی فلاح افزود: در عین حال تا زمان بیرون کشیدن خمره‌ها از دل خاک، انتقال آن‌ها به آزمایشگاه و انجام کار‌های مطالعاتی و بررسی‌های علمی، نمی‌توان به طور قطع نظری ارایه کرد.

انتهای پیام//ا.س.
 

کشف اشیای تاریخی در تربت حیدریه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.