سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی؛

مخاطب واقعی ما همه مردم هستند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جامعه پویا، جامعه‌ای خواهد بود که شاخص‌های فرهنگی آن به بهترین نحو در حال رشد باشند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، جعفر مروارید صبح امروز در نشست صمیمی با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: صحبت در جمع صمیمی خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولیان و زحمت‌کشان حوزه فرهنگ و هنر، به مراتب راحت‌تر، شیرین‌تر و بی‌تکلف‌تر از جلساتی، چون جلسه معارفه است. طبیعتاً در این جلسه می‌توانیم مسائل و دغدغه‌هایی را طرح نماییم که مناسب فضای عمومی و گسترده‌تر جلسه معارفه نبود.

وی گفت:   بدنه اجرایی و مدیریتی اداره کل ارشاد خراسان، با توجه به بضاعت و امکاناتی که داشته، عملکرد مطلوب و شایسته تقدیری دارد.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: موفقیت‌های درخشان استان در سطح ملی و بعضاً بین‌المللی در عرصه‌هایی، چون تئاتر، هنر‌های تجسمی، شعر، چاپ و نشر، واقعا گویای آشکار این نکته است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: لازم است تا تمام ارکان مدیریت مجموعه با قدرت به فعالیت‌های خویش ادامه دهند. تقاضا دارم تا بحث‌های مطرح در زمینه تحولات و تغییرات را چندان جدی نگرفته و برنامه‌های خویش را با قدرت بیشتر ادامه دهند و از حمایت کلان مدیر کل نیز اطمینان داشته باشند.

مروارید بااشاره به اینکه اندک تغییراتی نیز که در دستور کار قرار خواهد گرفت گفت: این تغییرات بیشتر در حوزه کمک رساندن به همکاران در حوزه‌های مشورتی و برنامه‌ریزی و نه الزاماً مدیریتی است.

وی افزود: از همه‌ی بخش‌های مختلف اداره کل انتظار تعامل و هم‌افزایی بیشتر درون‌سازمانی وجود دارد همچنین اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده از زحمات و فعالیت‌ها نیز بسیار الزامی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه فرهنگ را نمی‌توان به هیچ عنوان به شکل ابلاغی و دستوری در جامعه مدیریت نمود گفت: تقویت حس آزادی در جامعه در عرصه نرم و منعطف فرهنگ از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیچ عنوان نباید القاکننده وضعیتی باشد که به نظر مانع و سد شکل‌گیری فعالیت‌های هنری باشد

جعفر مروارید افزود: لازم است تا به همه سلائق جامعه توجه کنیم در نظر گرفتن تنها سلیقه یک گروه از جامعه و طرد بقیه نگاه‌ها، اشتباه بزرگی است که باید از آن دوری جُست مخاطب ما فقط گروهی محدود در مشهد نیست بلکه مخاطب واقعی ما همه مردم هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: جامعه پویا، جامعه‌ای خواهد بود که شاخص‌های فرهنگی آن به بهترین نحو در حال رشد باشند.

مرواریدافزود: در مسئله سبک زندگی باید به این نکته دقت کنیم که اساس سبک زندگی توجه به ذائقه، سلیقه و خواست مخاطب است. مخاطب باید حق انتخاب داشته باشد تا بر اساس ذائقه خویش انتخاب کند که چه ببیند، چه بپوشد و چه بخواند.
 
وی گفت: دیکته کردن سلیقه  برای همه مردم نتایج معکوسی را به بار خواهد آورد؛ لذا نیازسنجی و ذائقه‌شناسی فرهنگی، هم از سوی دستگاه مدیریت فرهنگ و هم از سوی هنرمندان و فعالان فرهنگ شایسته خواهد بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: ارتقای کیفیت زندگی خصوصاً در مقوله فرهنگ یک وظیفه برای ما است. ما با انتزاع سر و کار نداریم و می‌خواهیم در عمل و به طور واقعی کیفیت زندگی فرهنگی مردم را بهبود بخشیم، آن‌گونه که میل او است و برای خودش نیز محسوس است. این ارتقا با به رسمیت شناختن حق انتخاب مخاطب محقق خواهد گشت.

مروارید گفت: هر چند بدیهی است که توجه به سیاست‌های کلان نظام و انقلاب به عنوان یک اولویت در پیشانی فعالیت‌های همه ما خواهد بود، اما توسعه هنر و فرهنگ مبتنی بر ذائقه و میل مردم، به اعتقاد من هیچ تناقضی با این سیاست‌های کلان نخواهد داشت.

وی افزود: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه اعضای جامعه یک سبک و شیوه ثابت از تئاتر، شعر، کتاب، فیلم و امثال آن را مصرف کنند. مخاطب باید بتواند مبتنی بر سلیقه خویش فیلم و تئاتر و کتاب مورد علاقه‌اش را در دسترس داشته و از آن بهره برد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه جامعه انسانی به هیجان و پویایی نیاز دارد گفت: این پویایی و ایجاد هیجان در سایه مدیریت درست و نگاه همه‌جانبه و مدیریت فرهنگی معنی می‌یابد.
 
مروارید افزود: پر رنگ شدن تولیدات فرهنگی و هنری به طور حداکثری و در همه مضامین مورد قبول، یک وظیفه ذاتی برای ما است.

وی گفت: امور و مسائل و دغدغه‌های هنرمندان باید به سرعت مرتفع گشته و نظرات ایشان در عرصه برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد امورصنفی هنرمندان در عرصه‌های مختلف کاری‌شان باید بر عهده خود ایشان باشد و توسعه انجمن‌های ادبی و هنری به شکل انتخابی و نه انتصابی یک ضرورت جدی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: تئاتر مشهد که از پیشینه درخشانی برخوردار است باید با تکثر، تنوع، دانش و روزآمدی به جایگاهی به مراتب بالاتر ارتقا یابد.
 
مروارید تصریح کرد: عرصه پرمخاطب سینما نیز می‌تواند با تعامل و هم‌افزایی بیشتر حضوری پررنگ‌تر را تجربه کند.

وی گفت: با وجود مجموعه‌های متعدد فرهنگی و دانشگاهی در استان، زمینه تسهیل چاپ و نشر کتاب فراهم است و با استفاده از بهبود رو‌ش‌ها و اصلاح فرایند‌ها می‌توان بسیاری از امور را توسعه داد.

وی افزود: تعامل و همکاری فرهنگ و ارشاد با سایر نهادها، به معنای دستورپذیری از ایشان نیست. این تعامل به معنی استفاده از ظرفیت‌های مادی و معنوی ایشان برای تحقق سیاست‌ها و اهداف مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: فرهنگ گفتگو که از آن یاد شد را نیز باید در درجه نخست در میان خود محقق سازیم. این بدین معنا است که فاصله‌ای میان مدیر کل و همکاران نیست و همگی با هم در جهت تحقق مأموریت‌های خویش در جهت برخورداری از نعمت زیست در جامعه‌ای شاداب، پرطراوت و همراه با امید تلاش خواهیم کرد.

در ابتدای این نشست سید سعید سرابی مدیرکل سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز ضمن قدردانی از تلاش همکاران در دوران خدمت وی گفت: مجموعه پرسنلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مهمترین و بهترین ظرفیتی است که می‌توان از آن برای پیشبرد اهداف سازمانی بهره جست.

وی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت پرسنلی کارکنان در حوزه پرداختی‌ها شرایط مطلوبی را ندارد گفت: فرسودگی در بخش ساختمان‌ها و مجتمع‌ها و نیز نبود امکانات پشتیبانی در بخش رفاه از جمله مشکلاتی است که این اداره کل با آن درست و پنجه نرم می‌کند، اما این نکته را باید یادآور شد که به نسبت شاخص‌های کلی این استان سرآمد و از وضعیت مناسبی برخوردار است.

مدیر کل دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مدیرکل پرور است گفت: این اداره کل تاکنون 10 مدیرکل را در حوزه‌های مختلف به سایر سازمان‌ها و ادارات اعزام کرده که این نشان از مجموعه توانمندی در فرهنگ و هنر است.

سرابی افزود: دکتر مروارید روحیه تحول گرایی دارند و این تحول در حوزه عملکردی دستگاه در کنار ا. پشتوانه‌ی قوی پرسنلی افتخاراتی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: مجموعه همکاران این اداره کل توان خود را برای توسعه و تعالی دستگاه در راستای اهداف و راهبرد‌های پیش بینی شده به کار خواهند بست.
 
انتهای پیام//ا.س
 

نشست صمیمی مدیرکل جدید فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی  با کارکنان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.