سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری نخستین جلسه هم اندیشی ستاد صبر خوزستان

اولین جلسه هم اندیشی ستاد صبر استان خوزستان با حضور اعضای این ستاد در دفتر رئیس کل دادگستری استان برگزار شد.

افشارنیا، رئیس کل دادگستری خوزستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با ایجاد صلح و سازش و گذشت در پرونده هاست که از زایش دعاوی و پرونده های جدید جلوگیری می شود و دستگاه قضایی سالانه با ثبت 15 میلیون پرونده قضایی روبروست که حدود 9 میلیون از این پرونده ها مربوط به دعاوی جدید است که رقم بالایی است.

وی افزود: ستاد صبر نماد صلح، بخشایش و رضایت است و دستورالعملی که در این خصوص از سوی قوه قضائیه تنظیم و ابلاغ شده است، دارای منطق و عقلانیت است که با وظیفه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی و اصل 156 قانون اساسی نیز همخوانی دارد.

افشارنیا بیان داشت: گاهی یک جرم غیرعمد مانند تصادف، منجر به جرائم خشن دیگری همچون قتل می شود و همچنین در میان عشایر نیز گاهی یک دعوای ساده بر سر مسائل جزئی به درگیری و قتل میانجامد که تبعات خطیری در پی دارد و وقت بسیاری از دستگاه قضایی و نهادهای مرتبط را می گیرد.

وی ادامه داد: بدترین صلح از بهترین حکم بهتر است چرا که رضایت طرفین هنگام برقراری صلح بیشتر از صدر حکم که بعضاً برای طرفین یا یکی از آن ها غیرمنتظره است، بیشتر است  چرا که در نهادهای داوری، قاضی توسط طرفین دعوی انتخاب می شوند، صدور حکم با رضایت طرفین است که تعهد به الزام آن را در پی دارد.

رئیس ستاد صبر در استان خوزستان گفت: دستگاه قضایی از استانداری و سایر سازمان های دولتی انتظار دارد که با حمایت های مادی و معنوی خود از این ستاد، به کاهش پرونده های قضایی کمک کنند چرا که افتخار این مسئله برای دولت است و به دولتمردان کمک میکند تا با فراغ بال بیشتری به امور جامعه بپردازند.

دکتر افشارنیا نهادهای آموزشی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه ها، حوزه های علمیه، صدا و سیمای مرکز خوزستان و رسانه های جمعی دیگر و بسیج در این زمینه باید فعالیت بیشتری داشته باشند با ارتقای فرهنگ سازش در میان مردم، به افزایش آستانه تحمل در جامعه کمک کنند.

رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: وجود 14 هزار نفر زندانی در زندان های استان خوزستان زیبنده فرهنگ استان خوزستان نیست و این افراد ضمن این که میتوانند نیروی کار مفید جامعه و سرپرستانی برای خانواده های خود باشند، هزینه های زیادی را به سازمان زندان های کشور وارد میکنند.

افشارنیا گفت: ستاد دیه و ستاد حمایت از خانواده زندانیان استان خوزستان بودجه دولتی ندارد و با کمک خیرین و سازمان های استان حمایت می شوند که انتظار داریم در این زمینه نیز توجهات بیشتری از سوی دولت لحاظ شود.

انتهای پیام/م

تلاش برای ترویج صلح و سازش در جامعه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.