سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابراز خرسندی وزیر دفاع آمریکا از افزایش هزینه دفاعی اعضای ناتو

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از تلاش‌های اعضای اروپایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کانادا برای افزایش بودجه دفاعی شان استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از تلاش‌های اعضای اروپایی ناتو و کانادا برای افزایش بودجه دفاعی شان استقبال کرد و پس از ماه‌ها درشت گویی واشنگتن در زمینه تامین هزینه‌های ناتو، با لحنی آشتی جویانه سخن گفت.

پرسش جنجالی تقسیم بار مالی - چه کسی صورتحساب دفاع از اروپا را پرداخت خواهد کرد - در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل از اهمیت فراوانی برخوردار بود، اما اعلام اخباری در زمینه افزایش هزینه کرد کشور‌های اروپایی بویژه آلمان دست کم تنش‌ها را با واشنگتن فرونشاند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار‌ها و بار‌ها به کشور‌های اروپایی، بویژه آلمان تاخته و آنان را به علت کافی نبودن بودجه دفاعی شان سرزنش و متهم شان کرده به اینکه آمریکا را تنها گذاشته اند تا بار مالی غیرمنصفانه‌ای را در ناتو بدوش بکشد.

هم اکنون تنها سه کشور اروپایی انگلیس، یونان و استونی به تعهدی که در نشست ناتو در سال ۲۰۱۴ دادند عمل می‌کنند. اروپایی‌ها متعهد شده بود دو درصد از تولید ناخالص داخلی شان را به بخش دفاعی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو اختصاص بدهند.

به هر حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد اعضای اروپایی ناتو و کانادا در مسیر افزایش هزینه کرد دفاعی شان قرار دارند و در سال جاری این هزینه کرد را تا ۳.۸۲ درصد افزایش می‌دهند. این چهارمین سال پی در پی است که هزینه دفاعی این کشور‌ها افزایش پیدا می‌کند.

این موضوع علاوه بر انتشار این خبر که آلمان بودجه نظامی خود را در سال آینده تا ۳ میلیارد یورو افزایش می‌دهد و تا سال ۲۰۲۴ رشدی ۸۰ درصدی را تجربه خواهد کرد با استقبال جیمز متیس، رئیس پنتاگون روبرو شد و او این پیشرفت مهم را ستود.

متیس پس از دو روز گفتگو با وزرای دفاع ۲۸ کشور عضو ناتو گفت: «سال گذشته ما شاهد بزرگترین افزایش بودجه نظامی ناتو در ربع قرن بودیم. بسیاری از کشور‌های هم پیمان فراتر از تعهدی که از جنبه پولی و مالی در ولز داده شده بود سرمایه گذاری می‌کنند.»

چندین تن از وزرای دفاع کشور‌های عضو نگرانی خود را بر سر بد رفتاری دولت ترامپ با هم پیمانان اروپایی با متیس در میان گذاشتند، بویژه این حقیقت که دولت ترامپ از امنیت ملی استفاده کرد تا افزایش تعرفه‌های تحمیلی را بر واردات فولاد و آلومینیم از این کشور‌ها توجیه کند.

انتهای پیام/

وزیر دفاع آمریکا از افزایش بودجه نظامی ناتو استقبال کرد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.