سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فلسطین خط مقدم مبارزه/روز قدس چگونه جوامع اسلامی را تقویت می‌کند؟

راه پیمایی روز قدس نقطه کانونی و خط مقدم نبرد حق و باطل را در افکار ملت های مسلمان زنده کرده و آنها را به اوضاع خود و جهان خودآگاه می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،با درنگی کوتاه در تاریخ ادیان و همچنین تاریخ منطقه خاورمیانه در خواهیم یافت که بیت المقدس از نقاط پر حادثه جهان از زمان داوود نبی(ع) و حتی پیامبران پیشین بوده و البته هم اکنون نیز شاهد ستیزهایی در این نقطه از کره خاکی مان هستیم.

اینکه چرا این نقطه از خاورمیانه در طول تاریخش، منطقه ای پر تلاطم و پرستیز بوده است را باید در داستان ها و قصص و اعتقادات آیینی مردم حاضر در این نزاع جستجو کرد. گویی این نقطه در نگاه دین داران حاضرِ در آن، محلی برای برخورد دو ساحت معنایی خیر و شر از سال های بسیار دور تا کنون بوده است.

اما فارغ از این نگاه باطنی و تاریخی، اوضاع امروز فلسطین نمونه ای از ظلم آشکار در دوره مدرن است. در همین راستا باید پرسید آیا اِشغال فلسطین و مصائب کنونی این منطقه، از درون آرا و اندیشه های اندیشمندان بزرگ علوم انسانی عالم غرب زاده شده و آیا مسائل این منطقه از جهان اسلام، محصول فکر فیلسوفان و اندیشمندان غربی است؟

در پاسخ به این پرسش با توجه به عقبه تاریخی این منطقه، باید اذعان کرد این التهاب زاده دنیای مدرن نبوده و نیست هر چند شاید عالم مدرن از آن بهره گرفته و این نزاع های تاریخی را به نفع خود مصادره کرده باشد.

فهم راز آلودگی و چیستی پشت پرده در این منطقه را باید در همان زمین اسطوره ها و آیین و ادیان جست و اوضاع امروز این منطقه چیزی جز تاریخ اش نیست. با درنگ در گذشته این خطه، به نوعی راز آلودگی برمی خوریم و نمی توان این راز آلودگی را در عالم جدید و زبان و ادراک عصر حاضر فهمید. گویا این موضوع، رازی است که شاید هیچ گاه به تمامه آشکار نشود و همچنان مکتوم بماند. پس موضوع در ابتدا قطعا امری دینی و راز آلود است، البته لازم به ذکر است که این رویکرد به هیچ وجه نمی خواهد رفتار غیر انسانی و ناجوانمردانه ای که امروز با فلسطینیان می شود را صرفاً به مسائل تاریخی و رازآلود نسبت دهد و اینکه رژیم اشغالگر صهیونیستی توده ای دست ساخت و سرطانی در این منطقه است تا کشورِ دورِ سلطه جویی از آن سوی دنیاحضور و بروز خود را در منطقه اسلامی بیشتر کند، غیر قابل انکار است.

بسیاری از کارشناسان مسائل بین المللی بر این مسأله اتفاق نظر دارند که برای تکمیل پروسه کسب ثروت، برخی کشورهای غربی مانند امریکا نیاز به تنش زایی در منطقه خاورمیانه دارند و صهیونیست ها به خوبی این نقش را برای آنها بازی می کنند و قدرت های جهان نیز رژیم جعلی اسرائیل را سرباز خط مقدم منافع خودشان کرده اند. البته گاهی در میان این بازیِ اسراییل و دولت های استعمارگر غربی گمان می کنیم گویی این اسراییل است که دولت هایی مانند امریکا را در سطوح کلان و مهم و بنیادین هدایت می کند.

روز قدس؛ مواجهه خیر و شر

روز قدس که بسیار هوشمندانه نامگذاری شده در واقع روزی برای مواجهه تمام خیر برای مواجهه با تمام شر است. از وجهی نیز باید روز قدس را روزی برای تحقق ایده وحدت در جهان اسلام دانست اما ورای این اتحاد مسلمین باید این روز را به مثابه مواجهه کلی تر خیر و شر به معنایی فراتر از دایره عالم اسلامی دانست. گویی اراده خداوندی بر این بوده که فلسطین و بیت المقدس نقطه کانونی مواجهه خیر و شر باشد.

روز قدس یعنی مسلمانان امت واحده اند

در منابع و متون دینی حمایت از مظلومین فلسطینی واجد منابع فراوانی است. حجت‌الاسلام علی فرهمندیان، مدرس مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم درباره اهمیت روز جهانی قدس و مبانی دینی آن به خبرنگار مهر گفت: خداوند در قرآن کریم مسلمانان را امت واحد می‏ داند و می فرماید: وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً و البتّه این امت شما امت واحدی است؛ امت واحد مانند بدن انسان است که «چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار»؛ و از طرفی به فرموده امام خمینی(ره)، فلسطین پاره تن اسلام است و سال‏هاست این پاره تن اسلام زیر سلطه اشغالگران قرار دارد و امت اسلامی نمی ‏تواند درد آنها را احساس نکند و آوارگی آنها را نبیند. بنابراین امت واحده بودن اقتضاء می ‏کند نسبت به یکی از اعضای خود بی‏ تفاوت نباشیم و با یکپارچگی بر علیه ظلم و کفر برخیزیم.

روز قدس یعنی دشمن ظالم و یاور مظلوم هستیم

فرهمندیان افزود: یکی دیگر از مبانی روز قدس در فرموده امیرمومنان(ع) می توان یافت که در وصیت خود به امام حسن و امام حسین علیهم السلام فرمودند: کُونَا لِلظَّالِمِ‏ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا؛ با ظالم دشمنی کنید و به مظلوم کمک کنید. روز قدس اعلام ضدیت با ظالم یعنی رژیم صهیونیستی و حمایت از مظلوم یعنی مردم فلسطین است.

روز قدس یعنی اهتمام به امور مسلمین

وی با بیان اینکه کتاب الکافی بابی دارد تحت عنوان بَابُ الِاهْتِمَامِ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ و در ذیل آن چند روایت آورده با این مضمون که «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ أَصْبَحَ لَا یهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ و... هر کسی که اهتمامی به اوضاع مسلمانان نداشته و بی غم و بی درد باشد؛ مسلمان نیست و از دایره اسلام خارج است». بنابراین بر هر مسلمان لازم است که نسبت به مسلمان دیگر بی تفاوت نباشد و روز قدس و راهپیمایی نشان از مسلمانی مسلمانان و توجه به اوضاع مردم فلسطین است.

روز قدس یعنی رنج و غیظ کفار

این کارشناس دینی درباره مبانی دینی تعیین آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس توسط امام خمینی(ره) افزود: قرآن هر حرکت دست جمعی از سوی مسلمانان که موجب ترس و خشم دشمن شود را تأیید می کند و آن را یک عمل صالح می خواند. خداوند در قرآن می‏ فرماید: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» یعنی مسلمان کسی است که دشمن خدا را بترساند. راهپیمایی روز قدس از نظر قرآن عمل صالح است، چون قرآن در آیه ۱۲۰ سوره توبه می ‏فرماید: «وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ» هر حرکت دسته جمعی مسلمانان که باعث غیظ و خشم دشمن شود «إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ» این نیست مگر این که برایشان عمل صالح نوشته می‏ شود.

وی همچنین گفت: قرآن در باب نسبت میان مسلمانان می‏ فرماید: «بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْض»یعنی مسلمانان باید سرپرست یکدیگر باشند. یعنی هر مسلمانی نسبت به بقیه ولایت دارد و کسی نباید بگوید: فلسطین به تو چه ربطی دارد. همه مسلمانان نسبت به یکدیگر مسئول‏ند. روز قدس تجلی این نوع مسئولیت در بین مسلمانان است که با راهپیمایی آن را نمایان می کنند.

قرآن در آیه ۱۴۱ سوره نساء می ‏فرماید: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلًا»یعنی کفار نباید بر مسلمانان نفوذ داشته باشند. روز قدس تجلی کفرستیزی مسلمانان است. همین راهپیمایی قدس اسرائیل را رنج می ‏دهد. قرآن در آیه ۲۹ سوره فتح می ‏فرماید: «لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ» یعنی کفار را به غیظ در بیاورید و راهپیمایی روز قدس عمل کردن به این آیه است.

فلسطین؛ خط مقدم مبارزه با استکبار

جهان غرب کنونی از رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحران در منطقه و تأمین منافع اقتصادی خود استفاده می کند. غرب سال هاست که با پشتیبانی از اسراییل و حضورش در منطقه تمامی جنگهای عالم را در این منطقه خلاصه کرده و تریلیاردها دلار تسلیحات به بهانه امنیت و جنگ و تروریست و... به کشورهای منطقه فروخته است.

همچنین علاوه بر فروش تسلیحات، غرب با کاشتن این غده سرطانی و ایجاد تنش های مکرر در این منطقه، مدام دیگریِ ترسناکی را به مردمش نشان می دهد و به نحوی مکرر خطاب به مردمش می گوید ببینید در آن طرف دنیا چه خبر است و چگونه انسانها همدیگر را می کشند و شما در اینجا در آرامش هستید. وجود این دیگری پرتنش، کارکردی توجیه گر برای مشکلات نظام سرمایه داری ایفا می کند. فلذا مبارزه با اسرائیل را باید خط مقدم مبارزه با دنیای استعمار و استکبار تلقی نمود. خطی که یک سوی آن مسلمانان و تمام انسانهای آزاده جهان و سوی دیگر نیروهای شیطانی استکباری صف آرایی می کنند و برای یکدیگر رجز می خوانند.

روز قدس؛ عامل خودآگاهی و تقویت همه کشورهای اسلامی

با ترسیم این صحنه است که می توان به اهمیت و ضرورت وحدت جهان اسلام بیش از پیش پی برد و اینگونه است که روز قدس تجلی امت واحده و یکپارچگی و وحدت بین مسلمانان و موجب وحشت دشمن می ‏گردد. روز قدس ابراز مسئولیت پذیری مسلمانان نسبت به امور مسلمانان دیگر است و روزی است که مردم مظلوم فلسطین احساس می‌کنند ملتها پشت‌سرشان هستند. راه پیمایی روز قدس نقطه کانونی و خط مقدم نبرد حق و باطل را در افکار ملت های مسلمان زنده کرده و آنها را به اوضاع خود و جهان خودآگاه می کند و همین خودآگاهی سبب تقویت جوامع اسلامی خواهد بود.


بیشتر بخوانید:آیا شرکت در راهپیمایی روز قدس ثواب دارد؟


برای همین، مقام معظم رهبری روز قدس را عاملی برای تقویت امنیت کشور ما نیز معرفی می کنند و می فرمایند: «روز قدس پشتوانه‌ امنیت کشور ما هم هست. این را همه‌ آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفری که روز قدس به خیابان می‌آید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاوردهای انقلابش کمک می کند.»

منبع:مهر

انتهای پیام/

روز قدس؛ عامل خودآگاهی و تقویت جوامع اسلامی/فلسطین خط مقدم مبارزه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.