سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادبیات در هفته ای که گذشت؛

هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش کودک کار خود را آغاز کرد/كتاب «پرسه در عرصه روزمرگی» منتشر شد

مهمترین رویدادهای ادبی از یازدهم تا هجدهم خرداد را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان هفته گذشته اتفاقاتی در حوزه ادبیات روی داد که در این گزارش به مهمترین رویدادهای آن پرداخته ایم.

هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش کودک کار خود را آغاز کرد

هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش کودک (4 تا 11 سال) با معرفی کتاب‌های «مهمان خراسان» نوشته سعید بیابانکی از انتشارات به‌نشر و «مژده گل» نوشته محمود پوروهاب از نشر جمکران و ارسال این آثار به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور از اسفندماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد.

بر اساس فراخوان منتشر شده، امکان شرکت برای کودکان در این بخش به 2 روش تصویرسازی (نقاشی) از جذاب‌ترین بخش کتاب و همچنین ضبط و ارسال فایل ویدیویی از معرفی کتاب‌ها همراه با خوانش جذاب ترین بخش‌های کتاب، پیش‌بینی شده که با اعلام دبیرخانه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، روند ارسال برگه‌های نقاشی مخصوص شرکت در بخش کودک این جشنواره به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور انجام شده و علاقه‌مندان شرکت در این بخش از جشنواره می‌توانند از ابتدای خرداد ماه با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، برای دریافت و تکمیل این برگه‌ها اقدام کنند.

ویراست تازه‌ای از کتاب «در سایه آفتاب» منتشر شد

مطالعه سیره عملی امام خمینی(ره) نه فقط در بعد سیاسی که در زندگی فردی نیز ضروری و لازم است. شیوه رفتار امام با خانواده، تربیت فرزندان، مناسبات اجتماعی، سیاسی و... از جمله مواردی است که باید وارد زندگی فردی و اجتماعی ما شود.

کتاب «در سایه آفتاب» با عنوان فرعی «یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی (ره)» با همین هدف نوشته شده تا بخشی از شیوه‌های رفتاری امام را به خواننده معرفی کند.

این کتاب به گفته مولف اگرچه تاریخ‌نگاری و خاطره‌نویسی نویسنده از زندگی امام خمینی است اما مهم‌تر از آن یک اثر تربیتی است.

این کتاب در ۱۲ بخش شامل «در راه آشنایی»، «پیوند با ولایت»، «التزام به ضوابط»، «ویژگی‌های علمی و اخلاقی»، «پاسداری از اصول و ارزش‌ها»، «عشق متقابل»، «نظم و ترتیب در کارها»، «آگاهی، اشراف، جامعیت»، «پاسخ به مسائل شرعی»، «امام از منظری دیگر»، «عکس‌ها و پیوست‌ها» و «نمایه» می‌شود.

كتاب «پرسه در عرصه روزمرگی» منتشر شد

کتاب « پرسه در عرصه روزمرگی » نوشته سیدمحمد بهشتی، شامل 67 یادداشت کوتاه در سال 1396 است.

در معرفی اين كتاب آمده است: این کتاب ماحصل پرسه‌های روزمره‌ام لابلای اخبار و رویدادها و اشخاص است. چیزهایی که در وهلۀ نخست به هم بی‌ارتباط به نظر می‌رسند؛ مثل اشیاء جمع شده در کشکول ولی فصل مشترک همه‌ آنها این است که بی‌ عزم سوداگری و پیش‌فرض حول آنها گشته‌ام و نازشان را کشیده‌ام. در نگاه سوداگرانه آن چیزی را می‌یابیم که خود می‌خواهیم ولی در پرسه‌زدن، خود را در معرض دیدن و شنیدن و استشمام و مشمول لطف موضوعات قرار می‌دهیم. این همان جنس شناختی است که فرهنگمان ما را به آن دعوت کرده یعنی شناختی که بر اثر انس و الفت به دست می‌آید از این رو می‌توان گفت همۀ این یادداشتها در یک امر مشترک هستند و آن اینکه همه‌ ماحصل نگاه فرهنگی به موضوعات‌ است.

«بی خوابی» منتشر شد

بی خوابی اثر مصطفا پورنجاتی در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

با وجود اینکه مدت‌هاست به داستان کوتاه کمتر پرداخته می‌شود، اما کماکان یکی از مهم‌ترین ابزارهای نمایش باطن فکری و جهان‌بینی نویسندگان به شمار می‌رود. با وجود اینکه بسیاری از نویسندگان ایرانی توانایی خود در قصه‌گویی را در آثار داستانی بلند و رمان طبع‌آزمایی کرده‌اند اما بسیاری از آنها نیز در کنار این طبع‌آزمایی، داستان کوتاه را مهم‌ترین مجال و فرصت برای نمایش و بازگویی ایده‌ها و ایده‌آل‌های خود برای جهان زیستی خود و نیز فرصتی برای طبع آزمایی تکنیکی در نوشتن می‌پندارند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از مخاطبان ادبیات داستانی در ایران و جهان، مخاطب داستان کوتاه را مخاطب خاص و حرفه‌ای ادبیات برمی‌شمرند، مخاطبی که از ادبیات به دنبال موضوعی فراتر از تفنن است.

با چنین رهیافتی است که وقتی نویسنده‌ای اثری در قالب داستان کوتاه منتشر می‌کند، می‌توان به دغدغه‌ها و ایده‌آل‌های زیستی او نگاهی جدی‌ انداخت و از او مطالبه‌ای بیشتر از یک داستان‌نویس ساده را انتظار داشت.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.