سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خطیب حرم مطهر رضوی؛

مومن واقعی باید تقید به دینداری داشته باشد و هم به شریعت عمل کند

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: تفکیک بین تقید دینی و خوب بودن، یک اشتباه بزرگ و فرافکنی است مومن واقعی که می‎خواهد معنویت خوب را درک کند باید تقید به دینداری داشته باشد و هم به شریعت عمل کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه مراسم احیاء شب بیست و یکم حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه شب قدر، قلب ماه مبارک رمضان است، افزود:  قرآن در این شب نازل شد و فرشتگان نیز در این شب بر زمین فرود می‎آیند و، ولی خدا در این شب میزبان فرشتگان و اعمال انسان‎ها هستند، در روایات آمده است که به شب قدر ایمان بیاورید، زیرا این لیالی، شبِ امیرالمومنان (ع) و اولاد ایشان است.

وی با اشاره به اینکه برخی متاسفانه معنویت نوین را در جامعه ترویج می‎دهند، گفت : برخی از این معنویت‏‌های نوین از طریق موسیقی و عرفان‎های کاذب صورت می‎گیرد، در این معنویت‎ها خدا، پیغمبر، امام و نماز وجود ندارد. 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: تفکیک بین تقید دینی و خوب بودن، فرافکنی است، مومن واقعی که می‎خواهد معنویت خوب را درک کند باید تقید به دینداری داشته باشد و هم به شریعت عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی ادامه داد: ائمه معصومین (ع) آمده‎اند که مسائل ظاهری و باطنی را بیان کنند، اگر به همه دستورات و توصیه‎های ایشان عمل کردیم به معنویت حقیقی خواهیم رسید.

خطیب حرم مطهر رضوی افزود: معنویت یعنی اعتقاد به حضور خداوند، معنویت یعنی توجه به معاد و نبوت و امامت، حالا اگر کسی بخواهد فرافکنی کند و بین خوب بودن و تقید به دینداری فرق بگذارد او می‎خواهد انسان را از توحید باوری دور کند و نتیجه آن کاهش معنویت حقیقی در جامعه است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه معنویت غذای روح است، گفت: در روایات داریم «زمانی خواهد رسید که امت مسلمان عبادت نمی‎کنند مگر در ماه مبارک رمضان». در حالی که در هر زمانی باید اهل عبادت باشیم.

وی گفت: برخی با یک بهانه‎ می‎خواهند حرام خدا را حلال کنند و شعارشان این است که انسان خوب باشد کفایت می‎کند، البته رسول خدا این موارد را پیش بینی کرده بودند و فرموده بودند زمانی خواهد رسید که مردم ربا را حلال شمرده و رشوه را به عنوان هدیه حلال می‎دانند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی افزود: احادیث زیادی وجود دارد که اسم آن را می‎توان «نگرانی‌های پیامبر (ص) برای کاهش معنویت» گذاشت، لذا باید به تمام چارچوب دین پایبند بود.

وی ضعف باور‌های دینی را یکی از عوامل کاهش معنویت برشمرد و گفت:  کسی که در اعتقادات متزلزل است، نماز بی‎حال می‎خواند، اهل خمس هم نمی‎شود، حجابش را هم کم‎کم کنار می‎گذارد، همه باید در تقویت اعتقادات خویش تلاش کنیم، مدارس هم باید مسائل اعتقادی را به شیوه مناسب و متقن بیان کنند، اینکه نام امام دوم چیست که مسیحی‎ها هم می‎دانند، لذا باید اعتقاد و معرفت به امامان را بیشتر و کامل‎تر بیان کرد و از طریق رسانه‎های عمومی کشور این معارف را ترویج داد.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه شبکه‎های ماهواره‎ای اکنون به دنبال ضعیف‎ کردن اعتقادات و شبهه‎افکنی هستند، تاکید کرد: برخی متاسفانه هر کجای دین را که دوست داشته باشند عمل می‎کنند و آنجایی که دوست ندارند و یا سخت است را رها می‎کنند، این عمل انسان ناشی از ضعف اعتقادی است.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی دومین عامل ضعف اعتقادی را لقمه حرام اعلام و اظهار کرد: لقمه حرام در ذریه انسان اثر می‎گذارد، اکنون در معنویت نوینی که سکولار آن را بیان می‎کند، لقمه حلال و حرام معنا ندارد، ذبح حلال و حرام فرقی ندارند، آن‌ها حتی خطبه عقد خواندن برای ازدواج را هم مسخره می‎کنند. رسول گرامی اسلام در حدیثی می‎فرمایند که در آخرالزمان دو چیز خیلی کم گیر می‎آید یکی برادر دینی و دیگری پول حلال.

وی ادامه داد: عادت به گناه سومین عامل ضعف ایمان است، اگر گناه عادی شود دیگر نماز نمی‎تواند «تنهی عن الفحشاء» باشد، اکنون این همه پرونده قضایی و شکایت در قوه قضاییه از عادت به گناه سرچشمه گرفته است، اگر گناه در جامعه قبح نداشته باشد اعتقاد و دینداری هم دیگر معنایی هم نخواهد داشت.

خطیب حرم مطهر رضوی بی توجهی خانواده‌ها به مسائل اعتقادی را از دیگر عوامل کاهش معنویت در جامعه معرفی کرد و افزود: تجمل‎گرایی از دیگر عوامل کاهش معنویت در جامعه است، البته مال حلال، خانه بزرگ، شغل خوب که باعث کسب مال حلال می‎شود، بد نیست، اما تجمل گرایی که اکنون متاسفانه در جامعه ترویج یافته بد است و باعث ضعف اعتقادی می‎شود، کسی که حب دنیا دارد اهل حرام خواری و کسب مال حرام برای تجمل گرایی می‎شود.
 
انتهای پیام//ا.س
 

مراسم شب قدر در حرم مطهر رضوی 

 
برچسب ها: رمضان 97 ، شب قدر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.