سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخواست سیاستمداران آلمانی برای اخراج سفیر آمریکا در آلمان

در پی بیان اظهارات جنجالی سفیر آمریکا در آلمان، چند سیاستمدار آلمانی اخراج او از این کشور را خواستار شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه، سیاستمداران برجسته چپ‌گرای آلمان درخواست برای برکناری سفیر آمریکا در برلین را مطرح کردند. این درخواست در حالی اعلام شده است که این سفیر آمریکایی که یکی از حامیان سرسخت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست، به دخالت در سیاست داخلی و تشدید روابط برلین و واشنگتن متهم شده است.

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، کار خود را در تاریخ 8 مِه آغاز کرد. وی در همان روز در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، شرکت‌های آلمانی باید از کسب و کار با ایران خودداری کنند. این پیام وی، انتقادهای بسیاری را در پی داشت.

همچنین وی در روز‌های گذشته با بیان این‌که قصد دارد «دیگر محافظه‌کاران را در سراسر اروپا قدرتمند کند» جنجال جدیدی به راه انداخت.

افزون بر این، گرنل با بیان برنامه خود برای دعوت از سباستین کورتس، صدراعظم محافظه‌کار اتریش، در تاریخ 13 ژوئن به صرف ناهار، نگرانی‌ها در این‌باره را افزایش داد.

مارتین شولتز، رهبر پیشین حزب سوسیال دموکرات آلمان در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور با اشاره به اقدامات سفیر جدید آمریکا در برلین گفت: «این مرد اقداماتی را انجام می‌دهد که در دیپلماسی بین‌المللی بی‌سابقه بوده است.»

شولتز افزود: «اگر یک سفیر آلمانی در واشنگتن می‌گفت آمده تا از دموکرات‌های آمریکایی حمایت کند، به سرعت از آمریکا اخراج می‌شد.»

وی در ادامه گفت: «امیدوارم ملاقات با آقای کورتس به کوتاه شدن دوره گرنل به عنوان سفیر آمریکا بیانجامد.» شولتز در پیامی در صفحه کاربری خود نوشت این سفیر مانند «یک افسر استعمارگر راست‌گرا» رفتار می‌کند.

در این میان، وزارت خارجه آمریکا از گرنل درباره این اظهارات خود توضیح خواسته است. این مسئله در دیدار گرنل با یک مقام بلندپایه دیپلمات در روز چهارشنبه مطرح خواهد شد.

با این حال، رهبر یک حزب چپ‌گرای آلمانی گفت به جای مذاکره با او، بهتر است این سفیر هرچه سریع‌تر از آلمان اخراج شود. وی افزود: «کسی مانند ریچارد گرنل، سفیر آمریکا، که فکر می‌کند می‌تواند در اروپا پادشاهی کند و حاکمان اروپا را انتخاب کند، نمی‌تواند به عنوان دیپلمات در آلمان حضور داشته باشد.»

او در ادامه گفت: «در صورتی که دولت حق حاکمیت دموکراتیک کشور ما را جدی بگیرد، نباید گرنل را به صرف قهوه یا مذاکره دعوت کند؛ بلکه بهتر است وی را هرچه سریع‌تر اخراج کند.»

جنجال‌ها درباره این دیپلمات آمریکایی در حالی است که به دلیل خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران و نیز تصمیم وی برای وضع تعرفه‌های گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم، هم اکنون تنش‌هایی در روابط برلین و واشنگتن ایجاد شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پیش از این گفته بود اروپا دیگر نمی‌تواند به آمریکا برای محافظت از خود تکیه کند. وی افزود این قاره «باید سرنوشت خود را به دست بگیرد.»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.