سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعطا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

افزایش کاربری، جایگزین تراکم فروشی شود/ حفاظت از میراث طبیعی با اعمال تشویق‌های غیرتراکمی

سخنگوی شورای شهر با اشاره به پیشنهاد برگرداندن لایحه برج باغات گفت: پیشنهاد من این است که با ایجاد فعالیت‌هایی نظیر گردشگری و فناوری به جای ساخت و ساز به برج باغات ارزش افزوده دهیم.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به پیشنهاد خود در خصوص بازگرداندن لایحه برج باغات به شهرداری اظهار داشت: شهرداری تهران پیشنهادی ارسال کرده بود و در آن اعلام کرده بود که ما همچنان ساخت و ساز در باغات را به رسمیت می‌شناسیم، اما یک سری محدودیت قائل می‌شویم.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به لایحه شهرداری ادامه داد: طبق این لایحه سطح اشغال همان 30 درصد است. حتی اگر مسیری در باغ برای عبور خودرو استفاده شود جزء همان 30 درصد لحاظ می‌شود اما تعداد طبقات به اندازه پهنه نگه داشته می‌شود. عملا تعداد طبقات به اندازه زمین‌های مجاوری که باغ نیستند می‌شود و سطح اشغال هم 30 درصد خواهد شد.

وی در خصوص مخالفت خود با این لایحه و پیشنهادی که برای جایگزینی آن ارائه داده بود، اظهار کرد: به نظر من در مورد باغات می‌توانیم یک سری کاربری‌های متناسب با فضای باغ در آن پیش‌بینی کنیم.

اعطا با بیان اینکه می‌توان فعالیت‌های از جنس گردشگری، تفریحی و ورزشی و فناوری در آن ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: از این طریق ما به جای ساخت و ساز، از راهی دیگر ارزش افزوده را محقق خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه اگر با این نگاه به سراغ باغ نرویم، باغ حفظ نمی‌شود، تأکید کرد: با پیشنهادی که شهرداری آورده، باغ حفظ نمی‌شود؛ در نتیجه پیشنهاد دادم که برگردانده شود و اعضای دیگر هم استقبال کردند.

سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه پیشنهاد شهرداری در راستای حفاظت از باغات نیست، اظهار کرد: باید در آن یک بازنگری اساسی صورت گیرد زیرا رویکرد اصلی، رویکرد حفاظت از میراث طبیعی با اعمال تشویق‌های غیرتراکمی است.

اعطا در ادامه با اشاره به اینکه سال 93 شورای عالی شهرسازی مصوبه‌ای گذراند و اعلام کرد که شورای شهر با همکاری شورای عالی شهرسازی باید ظرف 3 ماه یک پیشنهاد را برای جایگزینی مصوبه برج باغات بیاورند تا پیوست شماره 3 طرح جامع اصلاح شود، اظهار کرد: در آن زمان برخی از اعضای شورا پیگیر بودند، اما در نهایت این کار انجام نشد.

وی افزود: در شورای پنجم دیدیم که این موضوع بر زمین مانده و تصمیم گرفتیم که آن را حل کنیم و طرحی را برای لغو ماده مصوبه سال 82 در 22 اسفند 96 مطرح کردیم که رأی آورد.

سخنگوی شورای شهر خاطرنشان کرد: بر این اساس شهرداری را مکلف کردیم تا در مدت 2 ماه پیشنهاد جایگزین ارائه دهد و فرض ما هم این بود که شهرداری مهندس مشاور می‌گیرد و موضوع را از جهات مختلف بررسی می‌کند و در نهایت پیشنهادی ارائه می‌دهد.

اعطا با بیان اینکه ما برای پیشنهاد جدید یک سری رویکرد را مطرح کردیم و در مصوبه گنجاندیم، اظهار کرد: یکی از رویکردها این بود که ما رویکرد درآمدزایی از ساخت‌وساز در باغات را در پیشنهاد جدید کنار بگذاریم و دیگر اینکه حداقل تراکم ساختمانی و مداخله را در عرصه باغات داشته باشیم.

وی افزود: رویکرد دیگر این بود که ما برای مالکین تشویقی را اعمال کنیم که این تشویق از جنس تشویق تراکمی نباشد و در واقع تشویقی باشد که بتواند در رابطه با کاربری باغ سازگار باشد و به جای اینکه ارزش افزوده برای مالک در ساخت‌وساز باشد، مالک اجازه داشته باشد یک سری کاربری‌ها را در باغ مستقر کند که بتواند از این محل در طول دوره بهره‌برداری کسب درآمد کرده و متضرر نشود.

اعطا با بیان اینکه قرار بود ظرف مدت 2 ماه این پیشنهاد مطرح شود، اظهارکرد: لایحه پیشنهادی شهرداری در حالی ارسال شد که اعلام کرده بود که ما همچنان ساخت‌وساز در باغات را به رسمیت می‌شناسیم و لذا از این جهت بود که من پیشنهاد دادم این طرح برگردانده شود و موضوع افزودن کاربری به جای تراکم فروشی در آن جایگزین شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.