سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «اختلالات خواب» را اینجا بخوانید/ بخش دوم

جواب سوالاتی را که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، یک روانشناس بالینی پاسخ داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه اختلالات خواب را سمیرا درویشی روانشناس بالینی  پاسخ داد.

برای درمان بی‌خوابی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

سوال: من شب‌ها اصلا خوابم نمی‌برد، چکار باید کنم ؟

جواب: رعایت بهداشت همگانی خواب، تغییر سبک زندگی و استفاده از روش درمان شناختی و رفتاری از جمله روش‌ها برای کمک به خواب بهتر است؛ در روش بهداشت عمومی، رعایت ساعات خواب منظم اهمیت دارد، هر روز ساعات معینی بخوابید و بیدار شوید، از مصرف مفرط کافئین اجتناب کنید، مصرف نکردن غذای سنگین پیش از خواب، انجام فعالیت کافی در روز، آرام سازی پیش از خواب، مهم است؛ اگر در هنگام خواب نگرانی دارید، آن را یادداشت کنید و فردا صبح به آن بپردازید، اتاق خواب را معتدل رو به خنک نگه دارید، آن جا باید تاریک و بی‌صدا باشد. 

سوال: من کابوس زیاد می‌بینم، در خواب زیاد داد می زنم و گاهی  فرار می کنم؛ فکر می کنم بیدار بودم که این اتفاق افتاده و دنبال آن سایه که دیدم می گردم و غرق سرد دارم، چه کار کنم؟

جواب: کابوس، نوعی حمله در خواب است که شامل توهمات پس از خواب و پیش از آن می شود؛ علاج قطعی برای حمله خواب وجود ندارد، ولی می توان علائم آن را کنترل و اداره کرد، در درمان کلی آن باید خوابیدن را تنظیم و در شیوه زندگی تغییر ایجاد کرد، همچنین فرد باید نزد مشاور روان شناختی برود و به سلامت عمومی خود توجه کند.

سوال: چند سالی است در خوابیدن مشکل دارم و موقع خوابیدن خیلی دست و پا می‌زنم؛ در خواب طی یک زمان مشخص و با فاصله دقیق پایم را به تخت می کوبم، به پزشکان زیادی مراجعه کردم اما داروهایی مانند تگرتول دادن که پس از یک مدت بی تاثیر شدند، آخرین بار دکتر قرص توپیرامات و لودیومیل داد که باعث کاهش شدید میل جنسی شد که آنها را ترک کردم و به پزشک دیگری مراجعه کردم ایشان قرص آسیتالوپرام 10 دادن،که زیاد تاثیر نداشت، در زمان خواب خیلی عذاب می‌کشم، آزمایشات کلیه و... را دادم مشکلی نداشتم، به نظرتون من چکار باید بکنم؟

جواب: برای حل مشکل در خوابیدن استفاده از روش درمان شناختی و رفتاری یکی از روش‌های درمانی موثر است؛ برای غلبه بر رفتارهای معیوب در خواب باید سوء برداشت‌ها و افکار مخرب و تحریف شده را قبل از خواب کاهش داد، رعایت بهداشت عمومی خواب، آرام سازی خود پیش از خواب، درمان کنترل محرک، روش های درمانی پیش از خواب است، هدف این درمان شکستن چرخه مشکلات شایعی است که با اشکال در شروع خواب همراه  باشد، می توان با کاهش عوامل اولیه و واکنش های دخیل در بی خوابی، به خوابی بهتر کمک کند.

به هم ریختگی ساعت خواب به چه علت است؟

سوال: متاسفانه مدتی است که دچار بهم ریختگی ساعت خواب شده2ام، به طوری که تا قبل از ساعت ۶ صبح نمی توانم بخوابم و علاوه بر این مدت زمان خوابم نیز افزایش یافته است، به طوری که قبلا حدود ۵ ساعت می خوابیدم اما الان به ۹ ساعت رسیده است، برای تغییر آن چه باید بکنم؟

جواب: برای رفع بهم ریختگی ساعت خواب استفاده از بهداشت عمومی خواب اهمیت دارد؛ به این صورت که در ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید، از مصرف کافئین در ساعت پایانی شب پرهیز شود، فقط زمانی به رختخواب بروید که احساس خواب آلودگی می‌کنید، در تختخواب تلویزیون نگاه نکنید، غذا نخورید و از تلفن استفاده نشود.

چگونه می‌توان مشکل بی‌خوابی را درمان کرد؟

سوال: من وقتی صبح بیدار می‌شوم در بیشتر اوقات احساس خستگی می‌کنم و نیاز دارم تا نزدیک ظهر بخوابم تا خستگی‌ام رفع شود حتی در زمان‌هایی که فعالیت زیاد نداشته‌ام، علاوه بر این نیز من تپش قلب نیز دارم و متخصص قلب هم گفتن که مشکلی ندارم ولی چگونه می توان این مشکل را حل کرد؟

جواب: احساس خستگی پس از بیدار شدن به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از جمله آنها  می‌توان به  اضطراب، استرس زندگی، افسردگی و نگرانی مفرط اشاره کرد؛ برای  درمان، بهداشت عمومی خواب را رعایت کنید، به این صورت که در ساعات مناسبی بخوابید و بیدار شوید، برنامه فعالیت منظم داشته باشید، تعدیل سبک زندگی، مشاوره روان شناختی در سلامت عمومی موثر است.

سوال: من خواب زیادی ندارم موقعی هم که می‌خوابم ذهنم فقط کار می‌کنه، انگار اصلا نخوابیدم خاطرات گذشته در ذهنم مرور می شود، کم کاری تیروئید هم دارم آیا بی خوابی و کم کاری بهم مرتبط هستند؟

جواب: درمان شناختی و رفتاری به شما کمک می‌کند که رفتارهای معیوب در خواب را کنترل کنید؛ بهداشت عمومی خواب را رعایت کنید، در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید، نزد مشاور روانشناس بروید، همچنین نشخوار ذهنی بی خوابی را افزایش می‌دهد. 

احساس پریشانی در خواب به چه علت است؟

سوال: من خیلی سخت خوابم می‌برد و تا خوابم سنگین نشده است، مدام پاهایم می‌پرد، بعضی موقع ها مثل لگد زدن می‌شود و بیشتر این احساس از زانو به پایین است، راهکار چیست؟

جواب: پرش پا ممکن است به دلیل اضطراب؛ استرس زندگی، افسردگی، نگرانی زیاد و نشخوار فکری باشد؛ درمان بی خوابی همراه با تغییر در سبک زندگی است که با تغییرات جزئی ساده در رعایت بهداشت خواب یا محیط آن موثر است، از روش های آرام سازی قبل از خواب  و تصویر سازی استفاده کنید.

سوال: آیا دیر بیدار شدن و خواب عمیق  می‌تواند از اختلالات خواب باشد؟ 

جواب: اختلالات هیجانی حداقل به طور موقت روند خواب  را مختل می کند؛ در دوره های افسردگی نشانه‌های پرخوابی و کم خوابی وجود دارد، در اختلالات اضطرابی هم شاید تغییر خواب داشته باشید.

سوال:  بعضی وقت ها (معمولا بعد از ظهرها) در خواب متوجه می‌شوم که خواب هستم دارم خواب میبینم، ولی هرکاری می‌کنم نمی‌توانم بیدار شوم، با تلاش وقتی بیدار می‌شوم بدون اختیار کمتر از چند ثانیه دوباره خوابم می‌برد، این اتفاق چند بار رخ می‌دهد تا در نهایت بتوانم کاملا بیدار شوم، چه عواملی باعث این اتفاق می‌شود؟

جواب: خواب آلودگی می تواند ناشی از بیماری افسردگی، خواب شبانه ناکافی، مشکلات روانی و استرس باشد.

خروپف را چگونه درمان کنیم؟

سوال: برای تمام شدن خروپف باید چکار کرد؟

جواب: شابع ترین علل خروپف می‌تواند بزرگ شدن لوزه‌ها، چاقی، نابهنجاری دهان و صورت مثل عقب نشستگی شدید چانه یا شکافتگی کام است.

سوال: مشکل من کم خوابی است به نحوی که شب ها به صورت معمول تا ساعت 2 یا 3 شب و حتی بیشتر هم بیدارم، یکی از موضوعاتی که خودم بهش واقف هستم فکر زیاد و سردرگمی هنگام ورود به رختخواب است و یک مورد دیگه تکرر ادرار به نحوی که گاهی بین فاصله ورود به رختخواب تا وقتی که خوابم ببرد بیش از 10 بار مجبورم از رختخواب بیرون بیایم، علت چیست؟

جواب: برای درمان بی خوابی بهداشت عمومی خواب را رعایت کنید، به این صورت که هر روز ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید، اگر در زمان خواب در مورد مسئله‌ای نگرانی دارید و یا اشتغال ذهنی دارید آن را یادداشت کنید و صبح به آن بپردازید؛ نشخوارهای ذهنی بی خوابی را افزایش می دهد، اگر فرد نشخوار کننده حواسش پرت شود، راحت تر می خوابد، تمرین آرام سازی و تغییر سبک زندگی تاثیرگذار است.

سوال: خانمی 26ساله در طول خواب با 2 الی سه بار آرام صدا کردن از خواب بیدار می‌شود، انگار خواب عمیق ندارد و کابوس می‌بیند، علت آن چیست؟

جواب: کابوس ها در دوره های پر استرس زندگی و ضربه روانی بوجود می‌آیند که ترس و اضطراب عمیق را ایجاد می‌کند؛ خواب مشکل دار نشانه نگرانی است، مصرف کافئین، نامنظم خوابیدن، محیط پر استرس و افسردگی در خواب ناسالم تاثیر گذار است، برای درمان بهداشت خواب را رعایت کنید، سبک زندگی خود را تغییر دهید.

بختک چیست و از کجا می‌آید؟

سوال: من در طول روز هر وقت که بخوابم و در هر شرایطی دچار بختک می‌شوم، در خواب شب همچین مشکلی ندارم شدت این موارد هم خیلی زیاد و تاثیر گذار هست، دلیل آن چیست؟

جواب: بختک یا فلج خواب به حالت ناتوانی در انجام حرکات اداری حین خواب اطلاق می شود؛ تجربه ای دلهره آور و هراس انگیز است، علل ایجاد فلج خواب، عوامل ژنتیکی، اضطراب و استرس، اختلال در نظم خواب، تغییرات در سبک یا محیط زندگی است، برای جلوگیری از فلج خواب باید شیوه زندگی را تغییر داد، هرگز نباید به پشت بخوابید و وضعیت خوابیدن را تغییر دهید، استرس را در خود کم کنید، به طور منظم ورزش کنید.

سوال: بدلیل درد کمر، در خواب زیاد جا به جا می‌شوم، از طرفی در خواب تعرق زیادی دارم و ابتدای خوابم دچار تیک‌های عصبی می‌شوم که باعث جهیدن از خواب شده است و مجددا به سختی بخواب می‌روم و خواب راحتی ندارم علت چیست؟

جواب: تعریق شبانه، خواب آلودگی مفرط و تیک عصبی از علائم افت تنفس در خواب است؛ ویژگی آن عبارت است از خواب آلودگی مفرط، خروپف، چاقی، خواب ناآرام، خشکی دهان و تعریق شبانه شدید و همچنین ممکن است همراه با  فشار خون بالا، افسردگی و شب ادراری باشد.

سوال: استفاده از قرص زولپیدم در دراز مدت برای خواب بهینه چه تاثیری بر فرد دارد؟

جواب: یک داروی آرام بخش است که در درمان بی خوابی تجویز می‌شود؛ قبل از مصرف این دارو باید با پزشک خود مشورت کنید تا سایر بیماری ها مانند تشنج، مشکلات روانپزشکی، نظیر افسردگی، بیماری کبدی و کلیوی و مشکلات ریوی نداشته باشید.

سوال: یکسال و نیم است به دلیل اختلالات خواب و بهبود کیفیت خواب از زولپیدوم استفاده می‌کنم، هر شب  ده میلی گرم، لطف کنید راهنمایی بفرمایید چطور از شر این قرص لعنتی خلاص شوم، جرآت ترک آن را ندارم از بس کابوس های وحشتناک و خواب آشفته ای دارم، علت آن چیست؟

جواب: برای کاهش مصرف قرص زولپیدم با پزشک خود مشورت کنید؛ برای کاهش خواب آشفته و کابوس‌ها  از فنون رفتاری استفاده کنید، رعایت بهداشت عمومی خواب، شناخت درمانی، آرام سازی، تغییر سبک زندگی، کاهش استرس و اضطراب، کاهش مصرف کافئین و مصرف الکل، استفاده از داروی خواب آر و تحت نظر پزشک متخصص، مشاور روانشناختی بودن بسیار مهم است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
M
۱۸:۳۷ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
با سلام.مشکل خواب خیلی سنگین دارم.البته من و سه برادرم هم همینطوری هیتیم.توپ بترکونن زلزله بیاد جیغ بزنه نوزاد،تا ۸ ساعتم تکمیل نشه بیدار نمیشم.مگه اینکه حسابی تکنم بدن.راه درمان همبشگی داره.ممنون.صادق اکبری ۳۹ ساله از کویته پاکستان.دارای ۴ فرزند
زهرا
۱۶:۱۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
دختری 17 ساله هستم من از دیشب اصلا نتونستم بخوابم و فقط تونستم 2 یا 3 ساعت بخوابم و بی دلیل استرس میگیرم علت چیست؟
زهرا
۱۶:۱۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
دختری 17 ساله هستم من از دیشب اصلا نتونستم بخوابم و فقط تونستم 2 یا 3 ساعت بخوابم و بی دلیل استرس میگیرم علت چیست؟