سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فیلترینگی که بدون حکم قضایی برای مردم به اجرا در می‌آید و برایشان هزینه مالی هم به دنبال دارد


بحث فیلترینگ تلگرامی و نگرانی برخی مسئولان مربوطه نسبت به آن در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کاربران در شهرهای دور و نزدیک هنوز دغدغه دسترسی به اینترنت مناسب دارند.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیش از یک ماه پیش بود که شبکه پیام‌رسان تلگرام با دستور قضایی مسدود شد. تلگرام چندین سال بود که بدون رعایت هیچ ضابطه‌ای و بدون اینکه کسی بداند از کدام قانون تبعیت می‌کند و در کجای دنیا قرار دارد، در ایران فعالیت می‌کرد. این فعالیت بدون ضابطه موجب بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و ... زیادی در کشور شده بود و شاید اگر هر کشور دیگری بود، خیلی زودتر از این‌ها این پیام‌رسان فیلتر می‌شد همانگونه که در روسیه و برخی کشورهای دیگر این اتفاق افتاد.

 اما بعد از این اتفاق، برخی افراد در داخل کشور چنان برای حمایت از ادامه فعالیت تلگرام به وسط گود آمدند و صحبت از ضرورت احترام به استفاده مردم از فرصت‌های فضای مجازی کردند که انگار نه انگار هیچ پیام رسان دیگری هست که بتواند جایگزین تلگرام شود و مانع از قطع ارتباط مردم در فضای مجازی گردد. این افراد در حالی برای دفاع از ادامه فعالیت تلگرام، از اهمیت استفاده‌ی مردم از ظرفیت‌های فضای مجازی سخن می‌راندند که انگار یادشان رفته در برخی از نقاط هنوز دسترسی بدون مشکل به اینترنت هم با اما و اگر مواجه هست و این نقاط را حتی در قلب پایتخت می‌توان جستجو کرد. موضوعی که به طور قطع حائز اهمیت بیشتری است و به نوعی بدون اینکه حکمی قضایی برای فیلتر داده شود عملاً دسترسی گروه‌هایی از مردم به اینترنت دچار چالش است.

به عنوان مثال یکی از کاربران اینترنت در شهر تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داد که از اردیبهشت سال 95 و بعد از تغییر محل زندگی به دنبال دریافت اینترنت مناسب است و تا الآن روش‌های مختلفی را برای این منظور امتحان کرده اما هنوز موفقیتی به دست نیاورده است و علاوه بر آن متحمل هزینه‌های زیادی نیز شده است. کاربر مذکور می گوید حدود دو سال پیش برای دریافت اینترنت در ابتدا به اپراتور همراه اول مراجعه می‌کند و وقتی با مشکل اینترنت مناسب در محل زندگی مواجه می شود موضوع را از طریق 9990 گزارش می‌کند اما ظاهرا هیچ اتفاقی برای حل مشکل اینترنت وی اتفاق نمی‌افتد. او سپس با تهیه یک مودم نسل جدید ایرانسل به سراغ خدمات اینترنتی این اپراتور می رود که از آن هم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. این کاربر سپس برای دریافت اینترنت ADSL به سراغ یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت می‌رود؛ اما آن شرکت پس از چندی معطلی در پاسخ به وی می‌گوید که چون خطوط ارتباطی شما فیبر نوری است، امکان ارائه اینترنت ADSL وجود ندارد.

کاربر مذکور پس از ناامیدی از این شرکت، از طریق ارتباط گرفتن با شرکت مخابرات تلاش می کند خط خود را از حالت فیبر نوری در آورد. سپس به سراغ یکی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت می رود تا از خدمات آن استفاده نماید. این شرکت در ابتدا طرحی را به او معرفی می نماید که باید 120هزار تومان بابت اینترنتی با سرعت 8 مگ پرداخت کند، البته این را هم ذکر می‌کنند که در صورت عدم حصول نتیجه، مبلغ بازگردانده می‌شود و تا اینجا کار مشکلی وجود ندارد. ظاهراً مشکل از جایی شروع می شود که این شرکت بعد از بررسی‌های خود پیام "خوش آمدید" را برای این کاربر ارسال می کند و وی را مطمئن می سازد که برای استفاده از خدماتش مجاز شده و سرویسش آماده بهره برداری است.

حال این کاربر برای وصل ارتباط ایینترنتیش یک مودم  با هزینه کرد مبلغی در حدود 100هزار تومان تهیه می‌کند. کاربر می‌گوید بعد از اتصال مودم و ارتباط با پشتیبانی این شرکت متوجه می‌شود که لینک داخل مودم نمی‌آید و کارشناسی اعزام می‌شود. کارشناس می‌آید و برای آزمایش ایراد نداشتن خطوط منزل کاربر مبلغ 20 هزار تومان دریافت می‌کند و به پشتیبانی شرکت اعلام می‌کند که اشکال از منزل نیست. حال دوباره بررسی‌ها از طرف پشتیبانی شرکت آغاز می شود. چند روز بعد و پس از پیگیری کاربر، این شرکت اعلام می‌کند که دو حالت دیگر وجود دارد؛ یکی اینکه مشکل از مرکز مخابراتی و دیگری اینکه از خطوط بین مرکز مخابراتی تا منزل کاربر باشد که اگر اینگونه باشد دیگر نمی‌شود کاری کرد و مبلغ 120 هزارتومان اولیه برای عودت داده می شود و در نهایت هم می گویند مشکل همین است. حالا کاربری مانده که 120 هزارتومان برای ثبت نام طرح پرداخت کرده، 100هزار تومان برای خرید مودم و 20هزار تومان برای کارشناس اعزامی شرکت و به او می‌گویند فقط 120 هزار تومان طرح قابل عودت است و این یعنی 120 هزار تومان دیگر از جیب کاربر رفته است. شرکت مذکور هم می‌گوید در این خسارت مقصر نیست و کار خود را درست انجام داده و این شرکت ارتباطات زیرساخت است که باید پاسخگو باشد. حالا کاربری مانده که نه به درخواستش یعنی اینترنت با سرعت مناسب دسترسی پیدا کرده و هم 120 هزار تومان پول بابت پیدا کردن اشکال در خطوط ارتباطی از جیبش رفته و این داستان به نظر می رسد شرایط بیشتری برای غمخواری توسط متولیان امر دارد.

محمدرضا بیدخام مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در خصوص وجود چنین ایراداتی در فروش ADSL شرکت مخابرات، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در فروش ADSL شرکت مخابرات ایران در دو حالت حضوری و غیرحضوری، در ابتدای کار، فرآیند امکان‌سنجی صورت می‌گیرد. مشتریانی که به صورت غیرحضوری از طریق شماره 2020 درخواست ADSL شرکت مخابرات را دارند، در ابتدا این امکان‌سنجی برایشان انجام می‌شود همچنین مشتریانی که به صورت مستقیم در مراکز مخابراتی درخواست دریافت ADSL می‌کنند، در ابتدا برایشان امکان‌سنجی صورت می‌گیرد.

بیدخام در همین خصوص ادامه داد: در هر دو حالت پس از امکان‌سنجی و ثبت‌نام اولیه، در صورت وجود امکانات، با مشتری قرارداد منعقد می‌شود، در غیر این صورت هیچ قراردادی بسته نمی‌شود. از مشتریان درخواست داریم که اگر موردی وجود دارد که بدون امکان‌سنجی قرارداد منعقد شده، به ما اطلاع دهند تا ما بررسی کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بخواند

با وجود این اظهارات مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، اما نمونه مستند ذکر شده و نمونه‌هایی که احتمالاً مسئولان ذیربط از دسترس نبودن اینترنت برای مردم از آن مطلع هستند، نشان می‌دهد که ارائه خدمات اینترنت در کشور ما همچنان دارای ضعف‌های زیادی است و در چنین شرایطی از مسئولان امر انتظار می رود برنامه‌ریزی و تلاش بیشتری را مصروف کنند تا حداقل این مشکلات که ارتباط را به طور کلی قطع می‌کند، برطرف نمایند. ضمن اینکه انتظار می‌رود تا پیدا کردن راهکار کلی، روشی را به اجرا گذاشته شود که برای آزمایش خطوط و ارائه سرویس مورد نظر مشتری، پول از جیب مردم نرود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
ابوالفضل
۱۷:۲۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
از زمانی که تعرفه کاهش قیمت اینترنت از تقریبا ۳۶۰۰ به ۲۴۰۰مطرح شد چندین اتفاق منفی در شرکت های ارائه دهنده اینترنت وایفا صورت گرفت تا این کاستی رو جبران کنن، یکی اینکه شدید سرعت اینترنت کاهش پیدا کرد جوریکه مثلا سرعت حجمی ۵۱۲ در خوشبینانه ترین حالت اونم با نرم افزار دانلود منیجر ،سرعت دانلود ۴۰ کیلوبایت داره که نسبت به سرعت قبل حداقل ده برابر کاهش داره که عملا در انتهای سرویس نمیتونی یک گیگ از حجم خریداری هم استفاده کنی ، دوم اینکه در تعرفه های فروش خدماتشون ،کاملا اختیار از مشترک سلب شده و خودشون یکسری سرعت با حجم مشخص ارائه میدن تا مشترک انتخاب کنه که کمترینش جوری هست که با ۲۵ گیگ و سرعت ۵۱۲ باید چیزی حدود ۱۴۰۰۰ ت پرداخت کنی که هم مقدار خرید حجم رو از اختیار مشترک در آورده (که شاید کسی بخواد مثلا ۵ گیگ بگیره و ۲۵ گیگ با این سرعت نخواد)
ابوالفضل
۱۷:۲۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
از زمانی که تعرفه کاهش قیمت اینترنت از تقریبا ۳۶۰۰ به ۲۴۰۰مطرح شد چندین اتفاق منفی در شرکت های ارائه دهنده اینترنت وایفا صورت گرفت تا این کاستی رو جبران کنن، یکی اینکه شدید سرعت اینترنت کاهش پیدا کرد جوریکه مثلا سرعت حجمی ۵۱۲ در خوشبینانه ترین حالت اونم با نرم افزار دانلود منیجر ،سرعت دانلود ۴۰ کیلوبایت داره که نسبت به سرعت قبل حداقل ده برابر کاهش داره که عملا در انتهای سرویس نمیتونی یک گیگ از حجم خریداری هم استفاده کنی ، دوم اینکه در تعرفه های فروش خدماتشون ،کاملا اختیار از مشترک سلب شده و خودشون یکسری سرعت با حجم مشخص ارائه میدن تا مشترک انتخاب کنه که کمترینش جوری هست که با ۲۵ گیگ و سرعت ۵۱۲ باید چیزی حدود ۱۴۰۰۰ ت پرداخت کنی که هم مقدار خرید حجم رو از اختیار مشترک در آورده (که شاید کسی بخواد مثلا ۵ گیگ بگیره و ۲۵ گیگ با این سرعت نخواد)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام کل پاساژ ها که اکثر کسبه موبایل فروش و خط فروش هستند فاقد دسترسی به اینترنت همراه اول و ایرانسل هستند.
سلام
۱۶:۰۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
آقا شما اقتصاد رو درست کن ما اینترنت هم نمیخاییم.
سلام
۱۶:۰۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
آقا شما اقتصاد رو درست کن ما اینترنت هم نمیخاییم.
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
مشکلات معیشتی مردما هم حل کنید
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
حق انتخاب با خود مردم باشه
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
در مورد کم شدن از حجم اینترنت هم گزارش تهیه کنید
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
باید هرچه زودتر این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
پیام رسان های داخلی قابلیت های زیادی دارند
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
پس چرا اینترنت مارو قطع میکنید؟
زهره
۱۲:۵۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام دوستان
من خودم از تلگرام استفاده میکنم اما اگر میتونید برای ارتباطهای غیر ضروریمون بیایید از شبکه های داخلی استفاده کنیم

با تشکر
دوستدار جوانان وطن
محمد علی
۱۲:۵۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
به نظرم بیشتر مردم با فیلتر شکن آشنایی نداشتند که با فیلترینگ تلگرام و وابستگی مردم به تلگرام همگی با فیلتر شکن آشنا شدند
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
رفع فیلتر کنید لطفا
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
والا میگن فیلتر کردیم تمام مردم دارن بدون فیلتر شکن استفاده میکنن ، من تو روستا زندگی میکنم ،سرعت اینترنت اینجا تو بهترین حالت ده کیلو بایت بر ثانیه س اونم ساعت سه صبح وگرنه روز سرعتش حتی به کیلوبایت هم نمیرسه و بسیار داغونه ،یه فایل یک مگابایتی گاهی بیستر از یک ساعت زمان میبره دانلود ، شه ،چرا برخورد قاطع برای فیلترینگ تلگرام صورت نمیگیره کمی از بار ترافیک کم شه برای کارای مفید تر استفاده بشه ؟
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
فیلتر کنید
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
ما حمایت میکنیم از پیام رسان های داخلی .
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
ضمن عرض سلام و امید قبولی طاعات و عبادات شما هموطنان عزیز

بدین وسیله در خرید سرویس اینترنت از سوی هر کدام از اپراتور ها و شرکت های اینترنتی ، توجه شما را به نکات زیر جلب می نماییم :

1- سیستم پیش بررسی در هر شرکت متفاوت می باشد و هرگونه هزینه ی پرداختی در صورت عدم سرویس دهی بایستی به صورت کامل عودت داده شود .
2- پس از اعزام کارشناس ، در صورتی که مشکل از داخلی و قبل از ورودی منزل متقاضی ، طول و دوری مسیر ، مرکز مخابراتی ، شرکت ارائه کننده بوده و کارشناس نتواند نسبت به رفع خرابی و تحویل اینترنت به متقاضی اقدام نماید ، به هیچ عنوان شامل هزینه نبوده و در صورت دریافت هزینه بابت تنظیم مودم و کنترل خرابی ، درصورت عدم امکان سرویس دهی ، هزینه اعزام کارشناس نیز به صورت کامل بایستی برگشت داده شود .
3- اعلام رانژه (مانند مورد یاد شده) از سوی شرکت مخابرات ایران به شرکت ها اعلام گشته و هیچ شرکتی بدون دریافت پیام تاییدیه رانژه ، اقدام به اعلام راه اندازی به متقاضی نمی نماید .
حسن
۱۱:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
به جایی رسیدیم که با رفع فیلتر تلگرام شاد میشیم
خدایا این شادیای کوچیک رو از ما نگیر
شهروند
۱۱:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
خواهش میکنم تلگرام رفع فیلتر بشه
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
آقای وزیر جوان... به نظرم باید فکری بکنید ... شما که نگران فیلترینگ تلگرام هستید مقداری هم نگران دسترسی مردم به اینترنت باشید
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
ما رفتیم adsl مخابرات بگیریم بعد از کلی معطلی گفتن رو خط شما نمی تونیم بدیم روی یه شماره تلفن دیگه درخواست بدید.
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
اینستاگرام هم لطفا فیلتر کنید محتویاتش بسیار بدتر از تلگرام هست.
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
چرا فیلتر کردند ؟
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
امیدوارم بومی سازی اینستاگرام هم انجام شود
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
با یک ساعته شدن ویدئو اینستاگرام #بر_سر_آپارات_چه_خواهد_آمد ؟
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
تلگرام کی رفع فیلتر میشه ؟
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
بنده که هیچ افت سرعتی در اینترنت حس نکرده ام و از بومی شدن فضای مجازی بسیار متشکرم
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
از مسئولان گرامی جهت فیلتر شدن تلگرام کمال تقدیر و تشکر را داریم
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
ای کاش حق انتخاب را به خودمردم میدادند ممنون
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
خب استفاده نکنید
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
#حق انتخاب بایدبه خود مردم بدهند
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
نقض حقوق شهرونديه فيلتر تلگرام
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
سروش خوبه ولی خداییش خیلی ضعیفه
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
خواهشمندم تلگرام را از فیلتر در بیارید
اسد
۰۹:۲۶ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
چرا اینترنت تند تند قطع میشه چرا مسئولان راه چاره ای نمی اندیشند
Abc
۰۹:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
وضع ارائه اینترنت اخیرا خیلی بد شده. به اسم طرح های غیر حجمی، سرعت اینترنت رو کم کردن و هزینه هاش رو چند برابر کردن. من خودم به چند شرکت ارائه دهنده اینترنت مراجعه کردم و دیدم برای دریافت اینترنت با کیفیتی که سال قبل داشتم باید لااقل 10 برابر بیشتر هزینه کنم.
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
من الان 2 سال هست این مشکل رو دارم هر دو روز یک بار هم زنگ میزنم هی میگن درست میشه ایشالا.کو چرا درست نمیشه ؟