سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معدوم کردن 28 تن مواد غذایی در استان اصفهان

مسؤول برنامه بهداشت مواد غذایی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: با شروع ماه رمضان از حدود 380 مورد مواد غذایی نمونه‌برداری و حدود 28 هزار کیلوگرم مواد غذایی معدوم شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید مهدی میرجهانیان اظهار کرد: با هدف حفظ سلامت شهروندان و نظارت بر مکان‌های عمومی بهداشت مواد غذایی در ماه مبارک رمضان، طرح ویژه کنترل و نظارت بر مراکز عرضه مواد غذایی انجام می‌شود.

وی افزود: با شروع ماه رمضان بازدیدهای بهداشتی اورژانسی 60 کارشناس و بازرس بهداشتی در قالب گروه‌های نظارتی از مراکز غذایی و به خصوص مراکز تهیه و عرضه زولبیا و بامیه، حلیم‌پزی‌ها و آش پزی‌ها و در اولویت سوم هم رستوران‌ها و اغذیه‌فروش‌ها در سه نوبت، وقت اداری، بعدازظهر تا قبل از غروب آفتاب و وقت افطار در دستور کار قرار گرفته است.

مسؤول برنامه بهداشت مواد غذایی مرکز بهداشت استان اصفهان تأکید کرد: برخی از مراکز تهیه و توزیع، بعد از افطار کار تهیه و توزیع مواد غذایی را خواهند داشت که گروه‌های شبانه بازدید و بازرسی از این مراکز را بر عهده دارند، در روزهای تعطیل با توجه به شرایط بازدید ممکن است تعداد گروه‌های بازرسی به 90 نفر هم برسد.

وی اضافه کرد: در طی 14 روز از ماه مبارک از حدود 380 مورد مواد غذایی نمونه گرفته شده که عمده نمونه‌های مواد غذایی چون مواد اولیه و فرآوری شده آن‌ها نیاز به کنترل کیفی دارد، بیشتر در مراکز کنترل تهیه و توزیع زولبیا و بامیه است.

میرجهانیان با اشاره به آموزش‌های اتحادیه‌های مربوطه قبل از ماه مبارک رمضان به کارشناسان تأکید کرد: وضعیت قابل مصرف بودن بعضی از مواد غذایی در همان محل تهیه توسط دستگاه‌های پرتابل مشخص و یک سری از آزمون‌های مثل استفاده از رنگ‌های مصنوعی در آزمایشگاه‌ها و از طریق نمونه‌برداری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین بحث گلاب به شدت تحت کنترل است و نمونه‌برداری‌های خاصی در این ایام در خصوص آن انجام می‌شود.

مسؤول برنامه بهداشت مواد غذایی مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: با حدود 450 مورد از مراکز مورد بررسی قرارگرفته، برخورد قانونی شده، شایان ذکر است که این مواجهه‌های قانونی با دو نوع نقص رو بروست، نواقص بحرانی که رییس مرکز بهداشت منطقه به بازرسان اجازه می‌ دهد تا مرکزی را که در تهیه و توزیع نقص بحرانی داشته‌است به مدت 48 ساعت غیرفعال کنند.

وی افزود: در برخوردهای نواقص غیر بحرانی با توجه به اختیارات داده شده تابع شرایطی است که ضمن آن اختیاریه صادر و اگر در مهلت مشخص شده رفع نقص نشود به مراجع قضایی مثل تعزیرات یا دادگستری معرفی می‌شوند، طبق آمار ارائه شده، عمده برخوردهای قانونی انجام شده شامل برخوردهای بحرانی و شاید حدود 15 درصد این موارد نواقص غیربحرانی بوده است.

میرجهانیان با اشاره به بحث کم‌آبی امسال تصریح کرد: امسال کنترل آب آشامیدنی با تشدید بیشتری انجام و تعامل با شرکت‌های آب و فاضلاب و تأمین‌کننده‌های آب اصفهان صورت می‌گیرد و هم دستگاه‌های آب‌رسانی در شهرها و روستاها و هم بحث کنترل آب‌های بسته‌بندی‌شده را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: برای بحث کنترل آب‌های بسته‌بندی‌شده برنامه‌هایی وجود دارد تا تمام مارک‌های آب معدنی در هر شهر و مرکز بهداشتی حتی در شهر اصفهان حداقل ماهیانه یک بار مورد نمونه‌برداری شیمیایی و میکروبی شود.

مسؤول برنامه بهداشت مواد غذایی مرکز بهداشت استان اصفهان ابراز کرد: در 14 روز گذشته حدود 28 هزار کیلوگرم مواد غذایی معدوم شده و بخش عمده آن مربوط به زولبیا و بامیه بوده که تحت شرایط غیرمجاز عرضه شده است، همچنین خرماهای موجود در بازار در خصوص مطابقت نداشتن با استانداردهای لازم از جمله آفت‌زدگی یا شرایط بد نگهداری و تاریخ گذشته بودن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه قسمتی از کشفیات مواد شوینده‌ غیرمجاز بوده است، بیان داشت: مواد شوینده غیرمجاز به شدت در شهر اصفهان و خارج از اصفهان در حال توزیع بود که با آن‌ها برخورد و همچنین آب‌لیموهای غیرمجاز و فاقد مشخصات پیگیری شد.

میرجهانیان توضیح داد: در حدود 400 مورد بستن مراکز غیرمجاز در استان صورت گرفت که بعضی از آن‌ها به مدت 24 ساعت غیرفعال می‌شود و نیاز به دستور قضایی نیست، بر اساس اختیارات قانونی بهداشت محیط انجام می‌شود و برخی از واحدها هم 48 ساعت یا بیشتر غیرفعال و 15 درصد باقی هم تحت روند پیگیری قضایی و قانونی قرار گرفته‌است.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: علوم پزشکی ، رمضان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.