سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

جزئیات یک جا‌به‌جایی ساده اما جنجالی/ چرا برخی در برابر انتقال دانشگاه آزاد به سوهانک مقاومت می‌کنند؟

انتقال تعدادی از ساختمان‌های دانشگاه آزاد به ملک تازه خریداری شده در سوهانک با واکنش‌های متفاوتی در میان دانشجویان به همراه بود.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی است ماجرای تجمیع ساختمان های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در رسانه ها و افکار عمومی خبرساز شده است. 

پیش از این در مهر ماه  سال ۹۵ از سوی مسئولان هیئت موسس تجمیع واحدهای تهران مرکز ضروری اعلام شده بود اما  آن روزها کسی خرده ای به این اظهارات  نگرفت اما اکنون در مدیریت فعلی دانشگاه آزاد عده ای در برابر تجمیع و یکپارچه  سازی واحد تهران مرکزی که قدیمی‌ترین واحد دانشگاه آزاد است، مقاومت می کنند. 

ماجرا از اردیبهشت ماه امسال  آغاز می‌شود؛ زمانی که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی  به خرید  ملکی ۸ هکتاری متعلق به کمیته امداد امام خمینی (ره) اقدام کردند؛ ملکی در سوهانک که ارزش  آن هزار میلیارد تومان اعلام شده بود. 

با اعلام خبر انتقال دانشگاه به سوهانک طبیعی بود بخشی از دانشجویان که تاکنون  در مرکز شهر سر کلاس های درس حاضر می شدند  از این انتقال ناراضی باشند؛ آن‌ها ترجیح می‌دادند در ساختمان‌های دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی که بیشترشان  فرسوده است تحصیل کنند اما به ساختمانی که دور از دسترسی به  وسایل حمل و نقل عمومی است،   نروند. 

خبر این انتقال و اعتراض‌های برخی از دانشجویان به سرعت در شبکه‎های مجازی پخش شد و شبکه‌های معاند خارجی به سرعت به پوشش اخبار این اعتراضات پرداخت؛ اعتراضاتی که اگر چه بخشی از آن کاملا صنفی بود اما فرصتی برای حاشیه سازی و موج سواری  رسانه‌های غربی شد.

در کنار  اعلام خبر انتقال واحدهای دانشگاهی و اعتراضات دانشجویان، این شائبه مطرح شد که دلیل این انتقال سیاسی و به منظور جلوگیری از اعتراضات دانشجویان در آینده  است و مسئولان دانشگاه آزاد قصد دارند آنها را از مرکز شهر دور کنند. 

این گمانه‌زنی‌ها در حالی مطرح می شود که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا دلیل این انتقال را  مسائل دیگری اعلام کرده بودند. 

چرا مسئولان دانشگاه آزاد عزم رفتن از مرکز شهر کردند؟

محمدرضا تجلیل معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و مدیر کارگروه جابه‌جایی این واحد  با بیان اینکه  خیلی از ساختمان‌های ما در شهر تهران در وضعیت ناگواری است گفته بود که  اخیرا از طرف شهرداری و سازمان آتش نشانی اخطاریه های مکرری برای ما ارسال شد که این ساختمان ها در ایمنی و پایداری سازه دارای مشکل جدی هستند و خطرات آتش‌سوزی را با خود به دنبال دارد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در خصوص علت انتقال ساختمان‌های واحد تهران مرکزی گفت: این جابه جایی دارای 2 نکته است؛ نکته اول اینکه ساختمان های این واحد فرسوده بود و مباحثی که در مدیریت بحران وجود دارد، باید در این ساختمان ها لحاظ می شد، این ساختمان ها برای تراکم دانشجو در نظر گرفته نشده بودند؛ به عنوان مثال در یک ساختمان کوچک 11 هزار دانشجو رفت و آمد می کردند.

طهرانچی دلیل دوم جابه جایی کلاس‌های این دانشگاه را دانشجویان این دانشگاه می‌داند که بیشتر در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند؛ وی معتقد است امروزه دانشگاه آزاد اسلامی از دوران کارشناسی به دوران تحصیلات تکمیلی گذر کرده است؛ عمده دانشجویان واحد تهران مرکزی در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند. در چنین شرایطی دیگر کلاس های فعلی جوابگو نیست و باید محل هایی برای تعامل حضور استاد و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا داشته باشیم که تحقق چنین مواردی در فضای قبلی ممکن نبود.

از سوی دیگر صالح اسکندری رئیس سازمان امور رسانه‌ها، چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی هم در خصوص علت این انتقال گفته بود بسیاری از ساختمان‌های دانشکده‌ها در واحدهای تهران که در نقاط مختلف شهر و به خصوص در اطراف خیابان انقلاب پراکنده بودند، فاقد استانداردهای اولیه فضاهای آموزشی بود‌ند.

وی تاکید کرد: برخی از این ساختمان‌ها حتی از یک حیاط ساده نیز برخوردار نبودند؛ اغلب این ساختمان‌ها آپارتمان‌های مسکونی یا اداری فرسوده‌ای بودند که حداقل های استاندارد و ضوابط فضاهای آموزشی در آنها رعایت نشده بود و هر لحظه امکان مخاطراتی نظیر آتش سوزی، نشست ساختمان، سقوط آسانسور و ... در آن‌ها وجود داشت. 

تدابیر مسئولان برای رفت و آمد دانشجویان به سوهانک

ساختمان‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی از قدیمی ترین ساختمان‌های دانشگاه آزاد است و طبیعی است که نسبت به ساختمان‎ دیگر واحدهای دانشگاه امکانات کمتری داشته و فرسوده شده باشد. اما چرا برخی از دانشجویان به این تصمیم اعتراض کردند. 

عده ای از دانشجویان به دلیل موقعیت جغرافیایی جدید دانشگاه معترض اند. یکی از دانشجویان واحد تهران مرکزی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: علت اعتراض من تنها به این خاطر است که حالا باید مدت زمان بیشتری در راه باشم تا به دانشگاه برسم، منزل من در یکی از غربی‌ترین مناطق تهران است و واقعا برای من مشکل است که به سوهانک بروم. 

طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در پاسخ به این نگرانی‌ها و در خصوص دسترسی به موقعیت جدید واحد تهران مرکزی گفت: در این جابه جایی شرایط دانشجویان کاملاً لحاظ شده است و فضای جدید نزدیک ایستگاه مترو است، البته 2پردیس واحد تهران مرکزی به علت اینکه بزرگ هستند، فعلاً جا به جا نمی شوند و برخی پردیس‌های کوچک تر و ساختمان‌ها در این طرح تجمیع خواهند شد.

صالح اسکندری رئیس سازمان امور رسانه‌ها، چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی هم موقعیت جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی را در نزدیکی ایستگاه مترو اعلام کرد و افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، پارک سوار اتوبوس اختصاصی ویژه دانشجویان در آنجا احداث شود، این مجتمع دارای فضاهای ویژه‌ای است که می‌تواند ضوابط و استاندارد محیط‌های آموزشی را برآورده سازد.

از سوی دیگر عده ای از دانشجویان پیش از آنکه به انتقال واحدهای دانشگاهی معترض باشند نگران برگزار نشدن کلاس‌های ترم تابستانی واحد تهران مرکزی هستند که در این شرایط  علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی زمان ثبت‌نام  ترم تابستانی امسال را  از ۱۶ تا ۲۱ تیرماه اعلام کرد و زمان شروع کلاس‌ها هم به گفته وی از ۲۳ تیرماه خواهد بود. 

صرف‌نظر از دغدغه‌های آموزشی بیشتر دانشجویان، به نظر می‌رسد هستند افرادی که با اهداف سیاسی دست به این اعتراضات زده اند.

رئیس سازمان امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی اعتراضات اخیر را در دو دسته طبقه بندی کرد؛ به اعتقاد اسکندری قسمتی از این اعتراضات، صنفی بوده و  با دادن توضیحات توسط مدیران استان تهران، ابهامات دانشجویان و نمایندگان صنفی برطرف شد. 

وی دسته دوم اعتراضات را سیاسی می داند و معتقد است دسته ای که به دنبال سیاسی کردن موضوع اعتراضات بودند  از اواخر دو هفته قبل با ورود جهت دار رسانه های ضد انقلاب اقدامات خود را آغاز کردند. 

اسکندری معتقد است جریانات ضد انقلاب که از تحولات سازنده مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی ناراضی هستند، تدبیر تمرکز و تجمیع دانشکده‌ها و مراکز آموزشی استان تهران را بر خلاف انتظارات و تبلیغات منفی خود مشاهده کرده و با آن به مخالفت برخاستند. طبیعی است امروز که مدیران انقلابی و وفادار به نظام و انقلاب در راس مدیریت دانشگاه حضور دارند، این افراد اینگونه در مقابل تحولات مثبت در این دانشگاه موضع بگیرند و حتی اقدام به شعار نویسی علیه نظام و انقلاب کنند که البته قاطبه دانشجویان از این موضوع مبری هستند و بلا فاصله خط خودشان را از جریانات ضد انقلاب جدا کردند.

حال با وجود گمانه زنی های بسیار برای این انتقال و شفاف شدن نقاط پنهان و مبهم این ماجرا دانشجویان متقاعد شدند تا با اعتماد به مسئولان دانشگاهی این انتقال را بپذیرند البته همچنان پیگیر خواهیم بود تا اوضاع دانشجویان در این انتقال نامطلوب نباشد و وعده های مسئولان برای تامین امکانات رفاهی تحقق یابد.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
محمد رضا
۰۰:۵۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۷
ما فقط به این اعتراض کردیم که منتقل نشیم
محمد
۱۰:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
به مسئولین محترم دانشگاه آزاد بگید که ارزش افزودن ساختمان موجود چقدر هست ؟ منتظریم که ساختمان قدیمی با نازلترین قیمت به فروش برسه و پولش هزینه رفاه دانشجویان گردد.
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
مسئولان باید پیگیر این موضوع باشند