سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جعفری دولت آبادی مطرح کرد؛

اتمام حجت دادستان تهران با شرکت‌های هواپیمایی/ احصای ۲۰ علت برای تأخیر پرواز‌ها

دادستان تهران گفت: مدیران شركت های هواپیمایی وقتی تاخیر پرواز رخ می دهد، باید احساس كنند كه خانواده آنها قرار است در این پرواز حضور داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه دادستان تهران با رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مدیر کل شرکت فرودگاه های کشور، مدیر عامل شرکت های هواپیمایی و تعدادی از معاونان دادستان تهران درباره بررسی علل تاخیر پروازها روز چهارشنبه ٩ خرداد ماه به ریاست دادستان تهران برگزار شد.

جعفری دولت آبادی با اشاره به فلسفه تشکیل جلسه و علت ورود دادستانی به این موضوع اظهارداشت: به موجب ماده ٢٢ قانون آیین دادرسی کیفری یکی از وظایف دادستان حفظ حقوق عمومی است و دادستان را مکلف کرده که برای حفظ حقوق عامه اقامه دعوی کند.

دادستان تهران یکی از مصادیق مهم حقوق عامه را وضعی دانست که امروزه در برخی فرودگاه ها رخ می دهد وافزود: در اصل 156 قانون اساسی بر دو وظیفه پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه تصریح شده است.

وی با بیان اینكه یکی از مصادیق تضییع حقوق مردم سرگردانی ناشی از تاخیرهای بی مورد، ‌فروش بلیت هواپیما با قیمت های متفاوت، عدم پاسخگویی و رفتار نامناسب با مسافرین برخی در فرودگاه ها است، به مفاد گزارش های معاونان دادستان تهران در مورد تأخیر پروازها و به برخی علل آن استناد کرد.

جعفری دولت آبادی افزود: طی دو هفته گذشته روزانه دو نفر از معاونین داستان تهران برای بررسی تأخیر پروازها در فرودگاه مهرآباد حضور یافته اند كه گزارش‌های تهیه شده متضمن اطلاعات مناسب و مفیدی است.

دادستان تهران اعلام کرد: به موجب این گزارش ها، روزانه تأخیر پروازها وجود دارد كه برخی تأخیرها غیر قابل قبول است و به مسافرین نیز علت آن توضیح داده نمی شود و در برخی موارد نیز حقوق آنها رعایت نمی گردد. البته برخی تاخیر ها به دلیل نقص فنی هواپیما، بدی آب و هوا و نظایر آن رخ می دهد که این موضوع قابل دفاع است.

وی با اشاره به مفاد گزارش های معاونان دادستان تهران در مورد تاخیر پروازها و نتایج آن گفت: معاونین در این بازدیدها با مردم، مدیران شرکت های هواپیمایی و مسئولان فرودگاه گفت و گو کرده و بیست علت برای تأخیرها احصاء گردیده است.

دادستان تهران با تقسیم بندی تأخیر پروازها به درون سازمانی و برون سازمانی افزود: دسته اول تاخیراتی است که ناشی از نقص فنی و کمبود قطعات است که در این بخش نمی توان به شرکت‌های هواپیمایی ایراد وارد كرد؛ چرا که در بیان دلایل تاخیر اعلام می کنند قطعه موجود نیست، نقص فنی واقعی می باشد البته به شرطی که دلیل اصلی تأخیر پرواز این موضوع باشد.

جعفری دولت آبادی افزود: برخی از تاخیرها به خاطر وضعیت آب و هوا است و شركت های هواپیمایی اعلام می کنند که آب و هوا در مقصد نامساعد است که مطابق برخی گزارش‌ها خلاف این موضوع نیز ثابت شده و تعدادی از شرکت های هواپیمایی برای نجات خود از اعتراض مسافران به این حربه متوسل شده اند. وی تاكید کرد بیان واقعیت ها به مردم بهترین راه نجات است.

دادستان تهران با اشاره به اینکه برخی از تأخیرها به دلیل ساختارهای فرودگاهی است افزود: حسب اعلام مسئولین در فرودگاه مهرآباد یک باند پرواز بیشتر وجود ندارد و در نتیجه ترافیک های پروازی رخ می دهد که این مشکلات به شرکت های هواپیمایی مربوط نمی شود.

وی اعلام کرد: برخی تاخیرها به خاطر تاخیر ورود هواپیما درمقصد است، و پس از این تاخیر، در سلسله پروازها، تاخیر رخ می دهد.

جعفری دولت آبادی با بیان اینكه برخی شركت های هواپیمایی اعلام کرده اند که بخشی از تاخیرها به دلیل کمبود مسافر است، با رد این موضوع اظهار داشت: اگر مسافر وجود ندارد نباید بلیت فروخته شود و شرکت هواپیمایی نمی تواند بلیت بفروشد و سپس اعلام نماید که تعداد مسافر کم است و پرواز را باطل کند.

دادستان تهران میزان اعتبار شرکت های هواپیمایی را به حفظ و رعایت حقوق مسافران دانست و اظهار داشت: اگر برای یک شرکت هواپیمایی فعالیت تجاری مقرون به صرفه نباشد، بهتر است فعالیت های دیگری انجام دهد.

وی یکی از مشکلات مرتبط با تاخیرها را عدم اطلاع رسانی به موقع به مسافران دانست و اظهار داشت: اگرچه طبق گزارش ها این موضوع مطلق نیست و در برخی موارد اطلاع رسانی مناسبی انجام شده؛ اما در برخی موارد به مسافران اطلاع رسانی نشده است که در این رابطه ممكن است برخی مسافران بلیت را از طریق واسطه ها خریده باشند یا شرکت هواپیمایی از اطلاع رسانی خودداری کرده است.

جعفری دولت آبادی اعلام کرد: تمام شرکت ها باید به نصب منشور حقوق مسافران در فرودگاه ها مكلف شوند؛ چرا که مسافران باید بدانند که چه حقوقی دارند و شرکت ها در صورت تاخیر چه وظیفه ای برعهده دارند.

دادستان تهران با اشاره به عدم پاسخگویی در فرودگاه در خصوص تأخیر پروازها خاطر نشان کرد: وقتی مسافران با تاخیر پرواز مواجه می‌شوند هیچ کس از مدیران شركت‌های هواپیمایی در فرودگاه حضور نمی یابند که نسبت به آن شفاف سازی نمایند و در اکثر موارد فردی حضور دارد که اعلام می‌نماید تا ساعاتی دیگر پرواز انجام می شود.

وی اظهار داشت: گاهی اوقات تاخیر پروازها طولانی می شود به عنوان مثال در ماه گذشته یکی از پرواز ها حدود 23 ساعت تاخیر داشته است كه این موضوع قابل دفاع نیست.

جعفری دولت آبادی تاكید كرد: امروزه به لحاظ افزایش مشکلات اجتماعی نباید زمینه های اعتراض مسافران را فراهم كرد و اجازه داد مسافران به لحاظ عدم پاسخگویی به آنها در فرودگاه تجمع نایند و در نهایت با دلخوری سوار هواپیما شده ودیگر پیاده نشوند که مجبور شویم از پلیس کمک بخواهیم تا از هواپیما پیاده شوند.

دادستان تهران با شرکت‌های هواپیمایی اتمام حجت کرد که دادستانی در این بخش ورود جدی‌تر خواهد کرد و انتظار می‌رود سازمان هواپیمایی کشوری نظارت خود را بر شرکت‌هایی که خود را با مقررات تطبیق نمی‌هند افزایش دهد. وی با قدردانی از برخی شرکت‌ها كه اقدامات مناسبی انجام داده اند، گفت: باید این شركت ها به مردم معرفی شوند.

جعفری دولت آبادی از عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خواست که در دو زمینه اقداماتی را انجام دهد. وی استقرار نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در ترمینال فرودگاه‌ها را به عنوان اولین پیشنهاد مطرح کرد و گفت: نماینده سازمان هواپیمایی کشوری که مسئولیت نظارت بر وضعیت شرکتهای هواپیمایی و پروازها را برعهده دارد باید در ترمینال ها حضور مستمر داشته باشد.

دادستان تهران با بیان اینكه برای محل استقرار معاونین دادستان در فرودگاه ها نیز تدبیر لازم پیش بینی شود، تصریح كرد: دادستانی تهران از سال ها قبل با تأسیس دادسرای فرودگاه به وظایف خود پرداخته است اما با حضور مداوم معاونان دادستان سعی داریم موضوع تأخیر پروازها به سامان برسد.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به تاخیر در پروازها راهکار کیفری ندارد، تاکید کرد: دادستانی تهران آمادگی خود را برای حمایت از برخی تصمیمات منطقی شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور اعلام می‌نماید.

دادستان تهران با تاكید بر اینكه باید سازمان هواپیمایی کشوری در مورد شرکت هایی که خود را با شرایط جدید تطبیق نمی دهند با دادستانی همکاری بیشتری داشته باشد، توصیه کرد: این گونه شرکت ها فعالیت خود را با برخی از شرکت ها تجمیع کرده و یا فعالیت آن را متوقف نمایند.

دادستان خاطر نشان کرد: نباید اجازه دهیم مسافران در فرودگاه سرگردان و ناراضی باشند و سایر مسئولین مجبور باشند مشکلات ناشی از عدم توجه شرکت ها به حقوق مسافرین را پیگیری کنند.

جعفری دولت آبادی خدمت به مردم را بزرگترین کاری دانست که می توان انجام داد، افزود: در شرایطی که دشمنان همه ابزارها را برای مقابله با انقلاب اسلامی بسیج کرده و مشکلات ناشی از تحریم ها افزایش می‌یابد ضرورت دارد سازمان هواپیمایی کشوری، مدیریت شرکت های هواپیمایی و مدیریت فرودگاه ها نقش بیشتری در این زمینه ایفا نمایند.

دادستان تهران پس از استماع اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مسئولان شركت های هواپیمایی و گزارش سرپرست دادسرای فرودگاه با بیان اینكه در كشور مدیر زیاد داریم ولی پیگیری كننده كم داریم، افزود: سال هاست كه برخی مشكلات مزمن در كشور وجود دارد اما برطرف نمی شود.

وی با معطوف كردن توجه حاضرین به دو مقوله شیوه مدیریت‌ها و پیگیری‌ها افزود: مدیران شركت های هواپیمایی وقتی تاخیر پرواز رخ می دهد باید احساس كنند كه فرزندان و خانواده آن ها قرار است در این پرواز حضور داشته باشند.

جعفری دولت آبادی با تاكید بر این كه اگر تاخیر پرواز به دلیل تحریم و یا نبود قطعه باشد، مردم دلایل شركت های هواپیمایی را می پذیرند، به صبر و مقاومت مردم در برابر مشكلات اقتصادی اشاره كرد و افزود: كشور در دوران جنگ تحمیلی سالانه با هفت میلیارد دلار اداره می‌شد و هر روز صدها شهید تقدیم انقلاب می شد؛ اما مردم پای نظام اسلامی ایستادند.

وی تاکید کرد: امروزه شرایط کشور تغییر كرده و انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی است و مردم انتظار دارند دلایلی كه به تحریم ها ربط ندارد، مورد استناد قرار نگیرد.

دادستان تهران خاطرنشان كرد: بخشی از مشكلات تاخیر در پروازها را می توان با مدیریت هوشمندانه، پیگیری، تدبیر، توضیح مناسب، عذرخواهی به موقع و اتخاذ تصمیمات لازم كاهش داد.

دادستان تهران پیشنهاد داد نمایندگان سازمان هواپیمایی كشوری و شركت‌های هواپیمایی در تیم بازرسی معاونان دادستانی تهران در بازدید از فرودگاه‌ها حضور یابند.

جعفری دولت آبادی از فرودگاه به عنوان ویترین كشور یاد كرد و افزود: تجمع اعتراض آمیز مسافران و یا درگیری در فرودگاه تبعات زیادی به دنبال دارد.

وی خاطرنشان كرد: تجربه نشان داده است كه هرگاه با صداقت با مردم رفتار شود مشکلات را درک می‌کنند همان‌طور كه مردم با تداوم تحریم ها هر سال پرشورتر در راهپیمایی های روز قدس و یا روز ٢٢ بهمن شركت می كنند بنابر این با مدیریت صحیح و انقلابی می‌توان مشكلات کنونی را برطرف کرد.

انتهای پیام/

 

پیگیری مستمر دادستانی تهران در مورد تأخیر پروازها

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
علیرضا
۰۱:۱۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
باید هر چه زودتر پیگیر این موضوع باشید
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
آقای دولت آبادی،،، شاید بشه به شرکت های هواپیمایی حق بدیم،چون تحریم قطعه هستند،لطفا عدم پاسخگویی خودرو سازها رو پیگیر باشید،چرا خودروی صفر کیلومتر می خریم و به سرعت نقص فنی پیدا می کنه و خودرو سازها زیر بار نمی روند ؟؟؟؟
ابراهیم
۲۳:۴۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
چرا به گرانی بلیت پرواز ها رسیدگی نمیکنن هر جور دوست دارن قیمت میدن
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
من واقعا از این شرکت های هواپیمایی شاکیم بخاطر تاخیرهاشون
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
واقعا بخاطر این تاخیرها باید جوابگو باشن
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
باید مجازات بشن