سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد ۲۲ درصدی صادرات کالا از گمرکات آذربایجان شرقی

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از رشد ۲۲ درصدی صادرات کالا از گمرکات استان در دو ماهه اول سالجاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  عباس زاده ناظر گمرکات آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبرگفت: طی دوماهه نخست سال جاری، ۳۲۱ هزار و ۶۳۳ تن کالا به ارزش ۲۶۱ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است که از لحاظ ارزش دلاری ۲۲ درصد و از حیث وزن ۳۱ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: عمده گروه کالا‌های صادره به ترتیب شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، چدن آهن و فولاد، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاءو قطعات آن‌ها، میوه‌های خوراکی پوست و مرکبات، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، قند و شکرو شیرینی، فرآورده‌های غلات آرد نشاسته فکول یا شیر و نان‌های شیرینی، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، کاکائو و فرآورده‌های آن، فرآورده‌های از سبزی‌ها و میوه‌ها می‌باشد.

وی با اشاره به رونق صادرات به عراق در کنار صادرات به ۷۱ کشور، عنوان کرد: عمده مقاصد کالا‌های صادراتی از گمرکات استان به ترتیب به کشور‌های عراق، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، ارمنستان گرجستان، بلغارستان، چین و ایتالیا بوده است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش واردات ۱۶ درصدی آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته، بیان کرد: در این مدت همچنین ۴۵ هزار و ۲۴۵ تن کالا به ارزش بیش از ۱۲۲ میلیون دلار وارد گمرکات استان شده است که از لحاظ وزن ۴۳ درصد و از حیث ارزش ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: عمده کالا‌های وارده شامل ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها، توتون و تنباکو، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب، میوه‌های خوراکی پوست مرکبات یا پوست خربزه، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، فرآورده‌های خوراکی گوناگون، الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده، محصولات گوناگون صنایع شیمیایی است.

وی با بیان این‌که کشور ترکیه درصدر مقاصد وارداتی آذربایجان شرقی قرار گرفته است، اظهار کرد: از ۴۳ کشور مختلف دنیا و به طورعمده ازکشور‌های ترکیه، آلمان، چین، امارات متحده عربی، ایتالیا، ژاپن، فرانسه، دانمارک، ارمنستان و هند از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: همچنین در همین مدت، بیش از ۲۵۱ هزار مسافر از مبادی مرزی گمرکات استان تردد کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی یک درصد کاهش و مسافرین خروجی ۲۱ درصد افزایش داشته است.

عباس زاده با اشاره به افزایش ۳۴ درصدی درآمد‌های گمرک آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: درآمد‌های وصولی گمرکات استان در دو ماهه اول سالجاری به مبلغ ۷۲۳ میلیارد ریال بوده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش داشته است. 

 

انتهای پیام/ش

کاهش ۱۶ درصدی واردات  آذربایجان شرقی

برچسب ها: صادرات ، واردات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.