سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فرهنگی قوه قضاییه:

زندان دانشگاه جرم و جنایت است/ مجازات‌های بدنی می‌تواند جایگزین زندان شود

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: زندان دانشگاه جرم و جنایت است و باید مجازات‌های جایگزین در نظر بگیریم.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت السلام و المسلمین صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در مراسم رونمایی از سامانه ملی صبر که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: برای بخشیدن دیگران و رضایت داشتن نیاز به صبر است و انسانی که از حق خود می‌گذرد، انسان صبوری است.

وی افزود: ستاد ملی صبر دو سال است که آغاز به کار کرده است و افراد زیادی در این ستاد مشغول به کار هستند و هدف ما این است که این راه ادامه پیدا کند و ستاد محل تجمیع سه قوا شود و این ستاد تنها متعلق به قوه قضاییه نیست و برای همه افراد جامعه است.

حجت السلام و المسلمین صادقی گفت: به منظور اینکه ستاد ملی صبر جنبه ملی پیدا کند، سال گذشته ۱۲ همایش در سراسر کشور برگزار شد.

وی افزود: ما برای گرفتن رضایت از شکات و حمایت از زندانیان مستقیم وارد کار نمی‌شویم، اما پل ارتباطی بین نظام بانکی، ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان و سازمان زندان ها هستیم.

حجت السلام و المسلمین صادقی گفت: در سامانه ملی صبر افراد دارای مشکل به ویژه افراد دارای جرائم غیرعمد معرفی می‌شوند و اطلاعات کوتاهی بدون درج نام کامل افراد در سامانه قرار می‌گیرد و خیرین می‌توانند به صورت انتخابی به زندانیان جرائم غیر عمد و زنان زندانی با هر مبلغی که در نظر دارند، کمک کنند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: کمک‌های مردمی به طور مستقیم به حساب ستاد دیه برای آزادی زندانیان و یا انجمن حمایت از زندانیان برای کمک به خانواده زندانیان واریز می‌شود.

وی گفت: یکی دیگر از نهاد‌های ارتباطی با سامانه ملی صبر، شورا‌های حل اختلاف هستند.

حجت السلام و المسلمین صادقی افزود: مردم از قوه قضاییه یک چهره اعمال قانون را تصور می‌کنند، اما درصدد این هم هست که به فرد زندانی به شرط اینکه به جامعه آسیبی نرسد و با شرایط خاص کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵ هزار نفر در سامانه ملی صبر مشغول به فعالیت هستند و تعداد زیادی هم قول کمک به زندانیان را داده اند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: تا امروز سامانه ملی صبر به صورت آزمایشی در حال کار بود و امروز از این سامانه به صورت رسمی رونمایی می‌شود.

حجت السلام و المسلمین صادقی گفت: زندان بسیار آسیب زا است و اصل مجازات زندان در اسلام وجود ندارد و ما میراث دار فرهنگ ایرانی، اسلامی و وارداتی هستیم و مجازات زندان هم یک فرهنگ وارداتی است و از کشور فرانسه وارد کشور ما شده است و ما باید به دنبال مجازات‌های جایگزین باشیم.

وی افزود: مجازات‌های بدنی و مجازات شلاق که در اسلام آمده بسیار موثر‌تر است، اما ستاد‌های حقوق بشری روی این موضوع نظر خوبی نداشتند و وکلا هم از آن حمایت نکردند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: زندان‌ها دانشگاه‌ آفات هستند، مگر سازمان زندان‌ها چقدر می‌تواند در زندان‌ها کار‌های فرهنگی انجام دهد، اما زندانیان کار‌های خلاف را به یکدیگر یاد می‌دهند و اگر بهترین زندان‌ها را هم بسازیم، باز هم زندان‌ها آموزشگاه‌های جرم و جنایت هستند.

وی افزود: قانون ما به قضات این اجازه را داده است که حکم زندان را صادر کنند، اما دانشگاهیان ما باید فکر کنند و مجازات‌های جایگزین را پیدا کنند، البته در قانون مجازات اسلامی جدید به قضات اجازه داده شده که از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند، اما این مجازات‌ها شامل حال زندانیان خطرناک نمی‌شود، به عنوان مثال سال گذشته در ایام اربعین تعدادی از زندانیان کرمانشاه به این مجازات محکوم شدند که مسیر زائران را از زباله پا کسازی کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
من نميدونم تا وقتي ديه و تقاص و قطع عضو و شلاق هست زندان ديگه چرا