سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیراب نشدن ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های جویبار

۲ هزار هکتار از شالیزار‌های شهرستان جویبار امسال در استرس خشکی قرار دارند.

سلیمان حاتم نژاد مدیرجهادکشاورزی جویبار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: دو هزار هکتار از شالیزار‌های این شهرستان اکنون در استرس خشکی قرار دارند که ۷۸ هکتار آن به‌صورت کامل رهاشدند.

وی با بیان اینکه بیشترین تنش خشکسالی در منطقه گیل خواران این شهرستان گزارش شده است، افزود: ۹۷۵۰ هکتار شالیزار در این شهرستان وجود دارد که ۴۰۰ هکتار آن به دلیل کم‌آبی زیر کشت برنج نرفت و به کشت محصولات جایگزین مانند سویا و آفتابگردان اختصاص یافت.

حاتم نژاد به انتقال آب از سد مرحوم صالحی مازندرانی به رودخانه سیاه رود اشاره کرد و گفت: ۳۵۰ لیتر بر ثانیه آب از طریق این سد به رودخانه سیاه رود منتقل می‌شود، اما به دلیل طولانی بودن مسیر انتقال، زمین‌های زراعی پایین‌دست هم چنان با مشکل کم‌آبی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد شالیزار‌های شهرستان نشاء شدند، افزود: جهاد کشاورزی شهرستان با توجه به کمبود آب و کاهش ذخیره آبی هیچ تعهدی برای تأمین آب کشاورزی برای کشت دوم برنج ندارد.

محمد مدانلو بخشدار مرکزی جویبار نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: پمپ دوم در مسیر انتقال آب از سد مرحوم صالحی مازندران به رودخانه سیاه رود نصب شد تا ظرفیت انتقال آب به ۵۵۰ لیتر بر ثانیه برسد.

وی افزود: انتقال این آب می‌تواند حدود ۵۰۰ هکتار از شالیزار‌های شهرستان جویبار را از تنش آبی نجات دهد.

بخشدار مرکزی جویبار گفت: کشاورزان، دهیاران و شورا‌های اسلامی روستا‌ها با مدیریت و اصلاح الگوی تلاش کنند فصل زراعی امسال با کمترین مشکلات پشت سر گذاشته شود.

مدانلو با اشاره به ذخیره‌سازی مناسب آب در آب‌بندان‌های این بخش گفت: با لایروبی به‌موقع آب‌بندان‌ها، رودخانه و از هدررفت آب جلوگیری شده است.

شهرستان جویبار ۲ هزار ۲۰۰ هکتار آب‌بندان دارد که بیشتر آن‌ها تا ۹۰ درصد آب‌گیری شدند.

انتهای پیام/

۲ هزار هکتار از شالیزار‌های جویبار در استرس خشکی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.